Programplaner og emneplaner - Student
Master's Programme in Media Development Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i medieutvikling
- Valid from
- 2023 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Design og kommunikasjon i digitale medier er en praktisk-estetisk utdanning som gir kunnskap om digitale medier og visuell kommunikasjon.
Digitale medier har stor betydning for samfunnsutviklingen ved at de i stadig tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Studiet skal sette studentene i stand til å utforme og formidle budskap i en moderne medieverden.
Studiet er beregnet på studenter som ønsker å utvikle skapende evner, visuell kompetanse og praktisk-estetiske ferdigheter innen digitale medier. I studiet skal studentene tilegne seg grunnleggende design- og kommunikasjonsprinsipper. Studentene skal lære å mestre digitale verktøy. De lærer kreativ tenkning og problemløsning individuelt og i grupper, noe som gjør dem mer konkurransedyktige i dagens arbeidsmarked, uansett karrierevei.
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.
Årsstudiet gir som selvstendig enhet ingen grad, men kan gi innpass for emner eller inngå som deler i relevante bachelorstudier.
Target group
Studieretning journalistikk
Målgruppen for studieretning journalistikk er personer som har bachelorgrad med fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller mediefag, med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen journalistikk. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor journalistikk, og som ønsker profesjonsfaglig utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.
Studieretning medier og kommunikasjon
Målgruppen for studieretning medier og kommunikasjon er personer som har bachelorgrad med fordypning i medier og kommunikasjon, medievitenskap, journalistikk, fotojournalistikk eller lignende med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen medier og kommunikasjon. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor medier og kommunikasjon, og som ønsker fordypning og utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.
Studieretning sakprosa
Målgruppen for studieretning sakprosa (master i medieutvikling) er personer som har en bachelorgrad og to års relevant yrkespraksis og som ønsker å oppnå spesialisert teoretisk og metodisk kunnskap om sakprosafeltet, samt å utvikle evne til refleksjon og kommunikasjon rundt historiske, etiske og metodiske sider ved sakprosafeltet. Dette kommer i tillegg til den generelle kunnskapen om mediefagenes teorigrunnlag, vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og forskningsmetode som ligger i masterprogrammets fellesdel. Studieretningen retter seg mot personer som ønsker å skrive masteroppgaven som en forskningsoppgave om sakprosa eller å lage en produksjonsoppgave i sakprosa med tilhørende teoretisk og metodisk analyse.
Admission requirements
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Learning outcomes
By completing a master's degree in media development, the candidate is expected to acquire theoretical and research-based knowledge of the media field's structural conditions, practices, professions and development both historically and in the present. Furthermore, the candidate is expected to acquire specialized skills within the field of study, as well as in research methods and dissemination. The candidate is also expected to be able to have the necessary knowledge, skills and competencies to develop independent projects within the field of study, as well as to critically evaluate their own and others' work and the field's development.
After completing the program, the candidate must have the following total learning outcomes defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
In general, for all fields of study in the master's program in media development, the candidate:
- has in-depth knowledge of media structures, actors and development nationally and internationally.
- has in-depth knowledge of research methods, research ethics and theory of science
- has knowledge of media research's different traditions and theories nationally and internationally
- has developed a critical media understanding and insight into societal challenges.
Within the field of study journalism, the candidate must acquire:
- in-depth knowledge of various theories related to the development of journalism, such as theories of various media systems and media platforms, genre and discourse theory, globalization theories, democracy theory, professional theories, or theories of technological development and innovation.
- in-depth theoretical insight into both national and international processes that shape journalism and how journalism affects society
- in-depth knowledge of the development of specific journalistic methods, genres and disciplines, such as climate journalism, foreign journalism, investigative journalism or literary journalism
- in-depth knowledge of various quantitative and qualitative methods in journalism research
- advanced knowledge of academic issues and journalistic texts based on the history of journalism, contemporary development, uniqueness and place in society
Within the field of study in media and communication, the candidate must acquire:
- in-depth knowledge of various theories related to the development of the media and communication field, for example theories of various media systems and media platforms, media management, strategic communication, media design and production, user participation, interpretive theories or theories of technological development and innovation.
- in-depth theoretical insight into processes that shape development in the media and communication industry and how it affects society
- in-depth knowledge of the development of specific media and communication methods, genres and / or strategies
Within the field of study non-fiction, the candidate must acquire:
- in-depth knowledge of academic writing - theory, genres, genre development and history in-depth knowledge of non-fiction as a field and institution
- in-depth insight into the relationship between subject matter and dissemination (research communication, textbook, research journalism, popularization, the biography genre)
- in-depth insight into how the media and publishing industries and the journal field work, and what professional writing entails in practice.
- in-depth knowledge of the boundaries between journalism and other non-fiction, and how these boundaries have developed and are evolving both nationally and internationally
Skills
In general, for all fields of study in the master's program in media development, the candidate :
- can develop innovative media projects
- can develop a research project and apply relevant theory
- can apply relevant research methods with a high degree of independence
- carry out an independent, limited research or development project of a practical and / or theoretical nature under supervision and in accordance with current research ethics norms and source criticism
Within the field of study journalism, the candidate must be able to:
- orientate oneself independently and critically within journalistic and media professional literature and find relevant material for a research project
- develop journalism at a practical and / or academically advanced level and thus guide other colleagues in the field
- conduct comparative studies of journalism in different media, and of journalism before and now
- identify both analytical and practical needs for development in journalism and in editorial environments
Within the field of study in media and communication, the candidate must be able to:
- orientate oneself independently and critically within media and communication subject literature and find relevant material for a research project
- develop media and communication projects at a practical and / or academically advanced level and thereby guide other colleagues in the field conduct comparative studies of different media and communication practices, both before and now
- identify both analytical and practical needs for development in the media and communications industry
Within the field of study non-fiction, the candidate must be able to:
- prepared good and publishable non-fiction texts through process-oriented writing apply the most relevant methods in the subject, both for research assignments and production assignments
- apply source criticism to one's own and others' work provide and receive guidance in groups, both to raise awareness of one's own writing process and development, and to be able to guide others.
- orientate oneself independently and critically within media subject literature and find relevant material for a research project
- draw their own conclusions and discuss these critically on the basis of a large amount of material
General competence
In general, for all fields of study in the master's program in media development, the candidate:
- can reflect critically and ethically on developments in the media and the public both nationally and internationally.
- has the ability to work interdisciplinarycan analyze and handle a research material critically and has the ability to think and reflect independently - also around his/hers own research role and profession
- is able to analyze professional, professional and research ethics issues
Within the field of study in journalism, the candidate must have:
- competence in presentation of both academic and journalistic material, and have developed the ability to give and receive constructive criticism and feedback
- developed his journalistic skills through increased knowledge of the subject's research area and own practice
- competence for innovation and to apply their knowledge and skills in new areas of journalism
- ability to see new issues in journalism so that the candidate can ask original and fruitful questions
Within the field of study in media and communication, the candidate must have:
- competence for innovation and to apply their knowledge and skills in new areas within the media and communication field
- developed skills in media production and communication practices through increased knowledge of the subject's research area and own practice
- ability to see new issues in the media and communication field so that the candidate can ask original and fruitful questions
- competence to enter the role of a professional in the field of media and communication at an advanced level.
- ability to reflect critically and ethically on the role that media and communication play in a societal perspective
Within the field of study non-fiction, the candidate must have:
- competence in the presentation of both academic and practical non-fiction material, and have developed the ability to give and receive constructive criticism and feedback
- competence for innovation and to apply their knowledge and skills in new areas of non-fiction
- developed her skills in non-fiction production through increased knowledge of the subject's research area and own practice
- ability to see new issues in the field of non-fiction so that the candidate can ask original and fruitful questions.
Content and structure
Etter fullført utdanning har kandidaten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om den akuttmedisinske kjeden, og den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander og sårbare pasientgrupper
- har inngående kunnskap om kommunikasjonsteori, -strategier og -metoder som er relevant for medisinsk nødmeldetjeneste
- har inngående kunnskap om beslutningsteori og ulike beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
- har inngående kunnskap om nødmeldetjeneste sin rolle og funksjon i samvirke med andre nødetater ved små og store hendelser
- har inngående kunnskap om arbeidsrelatert stress, emosjonell førstehjelp og krisehåndtering
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre et strukturert mottak av en nødsamtale ved bruk av beslutningsstøtteverktøy
- kan gjennomføre samhandling internt og eksternt ved mottak av nødsamtale
- kan veilede ansatte og gjennomføre simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan kritisk anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan kritisk reflektere over hva som kjennetegner et godt og sikkert pasientforløp innenfor prehospital akuttmedisin
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå ved mottak av en medisinsk nødmelding
1st year of study
Studieretning journalistikk
1. semester
2. semester
Studieretning medier og kommunikasjon
1. semester
2. semester
Studieretning sakprosa
1. semester
Valgemner, felles, alle studieretninger (emnene tilbys ikke hvert år)
1. semester
2. semester
2nd year of study
Studieretning journalistikk
3. semester
4. semester
Studieretning medier og kommunikasjon
3. semester
4. semester
Studieretning sakprosa
3. semester
4. semester
Teaching and learning methods
Videreutdanningen består av to obligatoriske emner og gjennomføres på deltid over to semestre. Utdanningen er i hovedsak nettbasert, men med en samling på campus av to dagers varighet hvert semester (oppstartseminar i første semester og simuleringsøvelsen i andre semester). Det forventes en arbeidsinnsats på ca. 18 timer pr. uke. Gjennomført studium gir 30 studiepoeng.
Emnet VMNT6000 Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden (10 stp.) gjennomføres i høstsemesteret, og emnet VMNT6200 Mottak av medisinske nødmeldinger (20 stp.) gjennomføres i vårsemesteret.
Internationalisation
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene blir gjennomført individuelt og i grupper. Se emneplanene for nærmere informasjon.
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav må være vurdert til godkjent og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan gå opp til eksamen. Studenter som får vurderingen ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskrav avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglig ansvarlig.
Work requirements
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se høgskolens nettsider http://www.hioa.no/
Vurderingen skal sikre dokumentasjon av studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen. I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan ha en eller to sensorer og kan påklages.
På karakterutskrift for årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier, 60 studiepoeng, føres avsluttende vurdering for hvert emne. Studentene kan også få karakterutskrift for hvert avlagt emne. Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Assessment
Assessment and grading are in accordance with the provisions on assessment in the Act of 1 April 2005 no. 15 On Universities and Colleges and Regulations on Studies and Examinations at OsloMet - the metropolitan university. The forms of assessment vary from subject to subject and include written assignments, production assignments, semester assignments, home exams and oral exams.
Some of the courses, including the master's thesis, have an oral assessment in addition to another form of examination. Oral examination will function as a supplement to the second form of examination in that it is possible for the student to elaborate on the second answer and show the ability for critical thinking and reflection. The master's thesis is an independent research project related to a self-chosen topic. The examination form is either a dissertation or a practical assignment in combination with a theoretical reflection note, as well as an oral examination.
In several of the courses, the student can choose between two different examination forms, either a theoretical written assignment or a practical assignment. In the latter case, the assignment consists of a production assignment with an accompanying reflection note. For those students who choose a practical variant of the master's thesis, it will usually be an advantage to choose practical assignments in individual subjects to develop the ability to produce in parallel with exercising critical reflection on their own work based on the subject's scientific theories and methods.
Use of sources / source references
It is expected that the master's students already have basic knowledge of the use of sources / source references and the use of quotations. OsloMet takes cheating very seriously, and it is important that students are familiar with the rules that apply to avoid being suspected of cheating / attempted cheating in connection with thesis writing. On this website you will also find important information about cheating https://student.OsloMet.no/retningslinjer-fusk-eksamen.
Censorship and use of supervision sensor
The Department of Journalism and Media Studies normally uses both internal and external examiners. The use of an examiner is described in more detail in the individual syllabus.In addition, the Department of Journalism and Media Studies has a supervisory examiner who will supervise the study program, cf. Regulations on studies and examinations at OsloMet and Guidelines for the appointment and use of examiners at OsloMet.
Assessment terms
A graded scale with five steps from A to E for passing and F for failing is used as the assessment expression. For assessments that end with an oral test, the grade for the second assignment can be adjusted up or down one grade. In order to be able to sit for the oral exam, the second part of the exam must be passed.Censorship can be appealed in accordance with the Universities and University Colleges Act § 5-3.We reserve the right to make changes to the program plan, as a result of e.g. regulatory changes. Changes in the syllabus also occur, and we recommend that students wait to buy textbooks until they have spoken to the individual subject teacher / course coordinator. The syllabi are adopted for one academic year at a time, so that it will be the latest syllabus that applies to the next ordinary examination and subsequent re-sit examination (new / postponed examination).