EPN-V2

MJ5300 Non-fiction prose, introduction Course description

Course name in Norwegian
Sakprosa innføring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Den offentlige samtalen er et kretsløp der en rekke forskjellige massemedier og formidlingsformer inngår: nyhetsmedier, sosiale medier, bøker, tidsskrifter, forskning, utredning og formidling, for å nevne noe. Emnet Sakprosa innføring, som er obligatorisk for studenter som tar studieretning Sakprosa, men også åpent for andre masterstudenter på Master i medieutvikling (samt masterstudenter fra andre relevante fag), tar særlig for seg sentrale sider ved saklitteraturfeltet i Norge, og setter det også inn i en bredere internasjonal sammenheng. Emnet fokuserer særlig på det vi kaller litterær sakprosa (som f.eks. reportasjelitteratur, debattbøker, essayistikk, biografi/ andre historiske arbeider, anmelderi, store undersøkende prosjekter, lærebøker, og forskning som har en bredere allmennhet som målgruppe), men også andre former for sakprosa - f. eks. spesialisert forskning, rapporter og utredninger og deres plass og virkning i offentligheten. Vi diskuterer også grenseoppgangen mellom skjønnlitteratur og sakprosa - er den opplagt, eller finnes det spennende gråsoner? Emnet tar for også for seg fagforfatterrollen, litteratursosiologiske perspektiver, og teoretiske, metodiske og etiske problemstillinger på sakprosafeltet. I tillegg er eget skrivearbeid under veiledning en viktig komponent.

    Emnet åpner for produksjon av ulike typer litterær sakprosa samt formidling av mer spesialiserte sakprosaformer som f. eks. forskning,  samt at studentene kan velge å lage forskningsoppgaver om sakprosa.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and tutor collaborative learning processes.

  • Teaching and learning methods

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has advanced knowledge of concepts, components or frameworks deriving from central theories, paradigms and approaches within the field of distributed collaborative learning
    • has thorough knowledge of the interrelationships between education and ICT development processes and their manifestations in international and national practices

    Skills

    The student

    • can analyse specific issues that are pertinent to development and change of online teaching environments in their societal context.
    • can analyse and deal critically with various sources of information from the field of distributed collaborative learning and apply them to structure and formulate scholarly arguments
    • can analyse existing theories and methods in the field of distributed collaborative learning and work independently on practical and theoretical problems
    • can carry out an independent limited research or development projects within the field of distributed collaborative learning under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics.

    General competence

    The student

    • can apply his/her competence and skills in the field of distributed collaborative learning in order to carry out advanced assignments and projects.
    • can communicate and discuss research-based knowledge in the field of distributed collaborative learning with professionals and non-professionals
    • can contribute in critical ways to the development of the field of distributed collaborative learning
  • Course requirements

    In line with the course topic, the course is totally internet based, and the work methods are highly collaborative. The course may be taught in English if English speaking students attend. Active participation from all students is a necessity. The course requirements will ensure that the student acquires sufficient practical skills in using tools for collaboration as well as theoretical knowledge. It will also give the students a continuous workload during the semester.

  • Assessment

    Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.

    Enten

    • En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av utvalgte sakprosaarbeider eller en analyse av litteratursosiologiske, etiske, kildekritiske eller andre metodiske aspekter ved sakprosa. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

    Eller

    • En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte sakprosatekst med en tilhørende refleksjonsoppgave. Oppgaven skal være på 15-20 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Individual report, 3000 words +/- 10 %.

    The students must write an individual report on their performance of the activities carried out during the semester. This report, containing description and analysis of experiences, based on the course literature, will be the basis of the final assessment.

    New or postponed exam will be organised in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised report.

  • Examiners

    Examination support material is permitted.

  • Target group and admission

    Emnet inngår i MA-graden i sakprosa, studieretning ved masterprogrammet i medieutvikling, men er også som regel tilgjengelig for andre studenter som ønsker å utvikle seg innen sakprosaforskning eller sakprosaproduksjon med tilhørende metodisk og teoretisk refleksjon. Opptakskravene er de samme som til mastergraden i sakprosa for øvrig.

  • Course contact person

    Birgitte Kjos Fonn