EPN-V2

MED4100 Introduction to Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Innføring i forskningsmetode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

  • Required preliminary courses

    BIB2000, BIB2100

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper i tekstanalyse
    • har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
    • har kunnskap om språket innen ulike medieplattformer som radio, avis (nett og papir), TV, nett og sosiale medier og kjennskap til metoder for å analysere språkbruk. 

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
    • kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
    • kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
    • kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
    • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
    • kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til å analysere problemstillinger knyttet til språket i journalistiske og tilgrensende tekster 
    • har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
    • har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, seminar, ekskursjoner og selvstudium.

  • Course requirements

    Gjennom arbeidskravene skal studentene lære seg å presentere og bruke teori og analysemetoder fra pensum. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:   

    Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en pensumtekst

    Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av en analyseskisse

    Arbeidskravene løses individuelt eller i grupper. En presentasjon bør vare i 10-20, minutter. Begge arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen en fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg for eksamen. Dersom et eller begge arbeidskravene ikke gjennomføres eller ikke blir godkjent, kan studenten levere en skriftlig versjon innen en avtalt frist.

    Utover arbeidskravene er det ingen obligatorisk aktivitet.

  • Assessment

    Vurderingsformen er todelt: Ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra faglærer (ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av faglærer (ca. 3000 ord).

    De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra faglærer teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.

    Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25% av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

  • Course contact person

    Emneansvarlig: Jørgen Alnæs