Programplaner og emneplaner - Student
MED4100 Introduction to Research Methods Course description
-
Introduction
Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.
-
Required preliminary courses
BIB2000, BIB2100
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper i tekstanalyse
- har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
- har kunnskap om språket innen ulike medieplattformer som radio, avis (nett og papir), TV, nett og sosiale medier og kjennskap til metoder for å analysere språkbruk.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
- kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
- kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
- kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
- kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å analysere problemstillinger knyttet til språket i journalistiske og tilgrensende tekster
- har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
- har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, seminar, ekskursjoner og selvstudium.
-
Course requirements
Gjennom arbeidskravene skal studentene lære seg å presentere og bruke teori og analysemetoder fra pensum. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en pensumtekst
Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av en analyseskisse
Arbeidskravene løses individuelt eller i grupper. En presentasjon bør vare i 10-20, minutter. Begge arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen en fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg for eksamen. Dersom et eller begge arbeidskravene ikke gjennomføres eller ikke blir godkjent, kan studenten levere en skriftlig versjon innen en avtalt frist.
Utover arbeidskravene er det ingen obligatorisk aktivitet.
-
Assessment
Vurderingsformen er todelt: Ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra faglærer (ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av faglærer (ca. 3000 ord).
De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra faglærer teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.
Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F
-
Examiners
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25% av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
-
Course contact person
Emneansvarlig: Jørgen Alnæs