EPN-V2

Master Programme in Business Administration Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Valid from
2017 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomstudiet) er et toårig studium (120 studiepoeng). Studiet leder både frem til graden siviløkonom og til graden master i økonomi og administrasjon. Masterstudiet følger Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) sin anbefalte plan for toårig masterstudium i økonomi og administrasjon. Studiet består av en kursdel på 90 studiepoeng og et selvstendig arbeid (masteroppgave) på 30 studiepoeng.

Masterstudiet kvalifiserer til å utføre økonomiske og administrative oppgaver og utredningsarbeid på høyt nivå i næringsliv og offentlig forvaltning. En stor del av kandidatene fra masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomer) går inn i ledende stillinger eller stillinger med personalansvar. Studiet kvalifiserer også til doktorgradsstudier og forskerkarriere.

I henhold til NRØA sin anbefalte plan for toårig masterstudium gir studiet både en fordypning og bredde, og er organisert i ett spesialiseringsområde (hovedprofil) og ett støtteområde (støtteprofil) innenfor økonomiske og administrative fag. Studentene velger mellom hovedprofilene Finansiell økonomi og Strategi, organisasjon og ledelse. I tillegg er det mulig å ta valgfrie emner som faller utenfor hovedprofilene for å gi ytterligere bredde til studiet. De valgfrie emnene må likevel være relevante for studiet. Valgt profil vil framkomme på vitnemålet. 

Det åpnes for at studentene kan ta emner ved andre institusjoner, for ytterligere å styrke studentenes muligheter for å skaffe seg både fordypning og bredde i sin mastergrad. Studenten undersøker i så fall selv med aktuell høgskole/universitet om det er muligheter for å få tatt emnet/emnene hos dem. I forkant må studenten også ha fått godkjent emnene ved HiOA, samt fått vurdert om emnene kan brukes i hovedprofil eller støtteprofil, eller om det/de vil regnes blant de valgfrie emnene.

Target group

Studiets målgruppe er personer med bachelorgrad i økonomi og administrasjon eller bachelorgrad i regnskap og revisjon, som ønsker å kvalifisere seg til jobber i næringsliv, offentlig forvaltning og andre organisasjoner; som spesialister, rådgivere eller ledere, eller ønsker å kvalifisere seg til videre studier på doktorgradsnivå.

Admission requirements

Opptak og rangering av søkere skjer i henhold til forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Opptakskravet er fullført bachelorutdanning i økonomi og administrasjon (180 studiepoeng) eller bachelorutdanning i regnskap og revisjon (180 studiepoeng). Bachelorutdanningen må tilfredsstille de spesifikke kravene i Plan for bachelor i økonomi og administrasjon, fastsatt og anbefalt av Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA). Også personer med en annen bachelorgrad som tilsvarer bachelorgraden i økonomi og administrasjon, kvalifiserer for å søke opptak, dersom graden tilfredsstiller NRØAs krav om minst 120 studiepoeng i økonomisk-administrative fag og kravene til fagsammensetning for øvrig er oppfylt. Bachelorgraden må tilfredsstille kravet om generell bredde og dybde innen økonomi og administrasjon for å betraktes som tilsvarende en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Se link til NRØA-planen for nærmere informasjon om kravene.

Det er en forutsetning at de økonomisk-administrative emnene som kreves for å oppfylle fagkravene, inngår i selve graden søkeren har tatt. Maksimalt ett av emnene som inngår i fagkravene, tillates å være tatt utenom bachelorgraden.

De 120 studiepoengene skal bestå av obligatoriske emner (90 studiepoeng) og videreføringsemner (30 studiepoeng). I de obligatoriske emnene skal det inngå minst 30 studiepoeng i bedriftsøkonomisk analyse, 25 studiepoeng i administrasjonsfag, 15 studiepoeng i samfunnsøkonomi og 20 studiepoeng i metode.

Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng, må være C eller bedre.

Enkelte emner på masterstudiet kan bli undervist på engelsk. Gode engelskkunnskaper vil derfor være en fordel.

Bachelorgrad tatt i land utenfor Norge må være på minimum tre år utover kravet for å oppnå generell studiekompetanse i Norge. For søkere med bachelorgrad som er tatt utenfor Norden kreves det bestått enten GMAT- eller GRE-test. Testen må være avlagt innenfor de siste fire årene. Det kreves minimum 600 poeng på GMAT-testen. Ved GRE-testen kreves det minimum 152 poeng på den kvantitative delen (ny skala). Etter gammel skala kreves det minimum 660 poeng på den kvantitative delen.

Søkere med videregående skole fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Rangeringsregler

80 prosent av studieplassene er forbeholdt søkere som konkurrerer kun på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i denne kvoten, konkurrerer videre sammen med øvrige søkere på grunnlag av karakterpoeng og tilleggspoeng.

Tilleggspoeng

Det gis inntil to poeng for relevant praksis, 0,5 poeng pr. halvår i inntil to år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis kan være arbeidserfaring innen personal- eller økonomifunksjonen i privat eller offentlig virksomhet. Det forutsettes dokumentasjonen på selvstendig arbeid, samt type arbeidsoppgaver.

Det gis inntil to poeng for relevant tilleggsutdanning utover opptaksgrunnlaget, 0,5 poeng per 30 studiepoeng. Som relevant tilleggsutdanning regnes juridiske fag, samfunnsvitenskapelige fag, språkfag og økonomisk-administrative fag.

For øvrig vises det til Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har spesialisert innsikt og avansert kunnskap i emnene innenfor ett av studiets to hovedprofiler: finansiell økonomi eller strategi, organisasjon og ledelse
  • har inngående kunnskap om statistisk metode, bruk av modeller, validitetsformer, kausalitet, og kvantitative data i forskningsprosessen. Kandidaten kan relatere problemstilling, kontekst og data til metodevalg, og har anvendt dette i sitt arbeid med masteroppgaven
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor studiets to fagprofiler, finansiell økonomi eller strategi, organisasjon og ledelse og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Innenfor profilen finansiell økonomi skal kandidaten oppnå

  • avansert kunnskap om hvordan verdiskapingen i en virksomhet skal måles, analyseres og styres på en best mulig måte
  • spesialisert innsikt i forskjellige styringsverktøy, hva som styrer prisdannelse, verdsettelse og bedrifters finansieringsvalg og ulike perspektiver og modeller for bedrifters beslutningsgrunnlag og hva som er dets økonomiske konsekvenser
  • inngående kunnskap og teoretisk forståelse av en rekke økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i finans og forståelse for deres sterke og svake sider
  • inngående kunnskap om metoder for måling og kvantifisering av risiko, og sette opp strategier for å nøytralisere risiko

Innenfor profilen strategi, organisasjon og ledelse skal kandidaten oppnå

  • kunnskap om kartlegging og analyse av organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse, samt kunnskap om sentral forskning innen fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
  • avansert og forskningsbasert kunnskap om bedrifters konkurransearenaer, strategiutvikling, og forskningsbasert kunnskap om strategier for internasjonalisering i en globalisert økonomi
  • inngående kunnskap om teorier relatert til strategisk ledelsesteori, strategiutvikling og endring i bedrifter
  • inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelig teori og metode, forståelse for bruk av modeller i samfunnsvitenskapene, og hva som kreves for å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • inngående kunnskap om kvantitativ data (surveymetoden, bruk av sekundærdata), kvantitative analyser og kvalitativ metode (utvalg, intervjuer, analyse og validitet.)

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende eksisterende teorier, statistiske, økonometriske og samfunnsvitenskapelige metoder og fortolkninger innenfor finansiell økonomi eller strategi, organisasjon og ledelse
  • kan arbeide selvstendig med analyse av komplekse og omfattende strategiske problemstillinger for selskaper og deler av selskaper
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder (som tilgjengelig statistikk, finansregnskap, børsdata), modeller og metoder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, knyttet til aktuelle faglige problemstillinger innenfor et av studiets fagprofiler, finansiell økonomi eller strategi, organisasjon og ledelse, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Innenfor profilen finansiell økonomi kan kandidaten

  • på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i finansiell økonomi ved hjelp av kvantitative data
  • foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i finans
  • foreta verdsetting av ulike aktiva og foreta investeringsbeslutninger, inkludert salg, oppkjøp og fusjoner
  • estimere verdi på derivater, og bruke statistiske metoder og simulering for å kartlegge og avdekke ulike former for risiko og deres størrelse

Innenfor profilen strategi, organisasjon og ledelse kan kandidaten

  • analysere og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor personalarbeid, arbeidsmiljø, ledelse, strategiske prosesser i virksomheter, og internasjonale utfordringer for bedrifter i et globalt marked
  • bruke relevante metoder (kvalitativ og kvantitativ), for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor ulike felt i organisasjon og ledelse
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, herunder forskningsbasert litteratur, ulike undersøkelser, statistikk og annet datagrunnlag, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • analysere økonomisk-administrative problemstillinger
  • anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser
  • formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og behersker økonomisk-administrative uttrykksformer
  • kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
  • ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak
  • søke på ph.d. studier i inn- og utland

Content and structure

Studentene kan velge enten hovedprofil i Finansiell økonomi eller hovedprofil i Strategi, organisasjon og ledelse. Emneporteføljen er sammensatt slik at studentene gis mulighet til å fordype seg innen sin valgte hovedprofil, slik at de vil være i stand til å løse praktiske problemstillinger innen dette området i arbeidslivet. For å ivareta kravet om bredde i graden, velger studentene også en støtteprofilen. Her kan de enten velge den andre profilen som sin støtteprofil eller de kan velge samfunnsøkonomi som støtteprofil. En oppbygging av hovedprofil og støtteprofil sikrer at studentene utvikler seg både som spesialister og generalister, noe som er kjennetegnet på en siviløkonom.

 

ØABED4000, ØAMET4100 og ØABED4600 er obligatoriske emner som regnes inn i hovedprofilen (30 stp.). ØAADM4000 er obligatorisk i støtteprofilen (10 stp.). 40 stp. i 2. og 3. semester fylles med 10 stp. innen hovedprofil (Finansiell økonomi) og 10 stp. innen støtteprofil (Strategi, organisasjon og ledelse), samt 20 stp. valgfrie emner.

ØABED4000, ØAMET4100 og ØABED4600 er obligatoriske emner som regnes inn i hovedprofilen (30 stp.). Emnene ØASØK4000 og ØASØK4100 er obligatoriske og utgjør støtteprofilen (20 stp.). 30 stp. i 3. semester fylles med 10 stp. innen hovedprofil (Finansiell økonomi) og 20 stp. valgfrie emner.

ØAADM4000 og ØAMET4200 er obligatoriske emner og utgjør 20 stp. i hovedprofilen. ØABED4000 er obligatorisk i støtteprofilen (10 stp.). Videre skal 50 stp. i 2. og 3. semester fylles med 20 stp. innen hovedprofil (Strategi, organisasjon og ledelse) og 10 stp. innen støtteprofil (Finansiell økonomi), samt 20 stp. valgfrie emner.

ØAADM4000 og ØAMET4200 er obligatoriske emner, og utgjør 20 stp. i hovedprofilen. Emnene ØASØK4000 og ØASØK4100 er obligatoriske og utgjør støtteprofilen (20 stp.). Videre skal 40 stp. i 2. og 3. semester fylles med 20 stp. innen hovedprofil (Strategi, organisasjon og ledelse) og 20 stp. valgfrie emner.

 

Det toårige masterprogrammet består av

  • felles metodeemne (statistiske metoder): 10 stp.
  • emner i hovedprofil - minimum: 40 stp.
  • emner i støtteprofil - minimum: 20 stp.
  • valgemner: 20 stp.
  • masteroppgave knyttet til hovedprofil: 30 stp.

Emner innenfor hovedprofilene

Finansiell økonomi

  • finansstyring (obligatorisk) 10 stp., 1. semester.
  • finansiell økonometri (obligatorisk) 10 stp., 2. semester.
  • finansielle markeder (obligatorisk) 10 stp., 2. semester.
  • internstyring 10 stp., 2. semester.
  • verdsetting ved salg, fusjoner og oppkjøp 10 stp., 3. semester.
  • derivater 10 stp., 3. semester.
  • eierstyring og selskapsledelse 10 stp., 3. semester.
  • risikostyring 10 stp., 3. semester.
  • Advanced Corporate Finance 10 stp., 3. semester.

Strategi, organisasjon og ledelse

  • strategisk personalledelse (obligatorisk) 10 stp., 1. semester.
  • samfunnsvitenskapelig metode (obligatorisk) 10 stp., 2. semester.
  • strategiutvikling 10 stp., 2. semester.
  • arbeidsmiljø og ledelse 10 stp., 2. semester.
  • internasjonale strategier i en global økonomi 10 stp., 3. semester.
  • kunnskapsstrategi 10 stp., 3. semester.
  • ledelse (oppstart studieåret 2018-2019) 10 stp., 3. semester.

Emner som tilbys under støtteprofilen Samfunnsøkonomi

  • makroøkonomisk politikk 10 stp., 1. semester.
  • Microeconomics 10 stp., 2. semester.

Etikk og bedriftenes samfunnsansvar (10 stp.) er et emne som tilbys i 3. semester, og kan brukes i kategorien valgfrie emner. Det regnes ikke inn i hoved- eller støtteprofil.

Alle emner er på 10 studiepoeng, mens masteroppgaven er på 30 studiepoeng.

Normalt tilbys alle emner hvert studieår, men vi tar forbehold om at det kan være forhold som gjør at enkelte emner ikke blir tilbudt enkelte studieår, f.eks. at det er for lav påmelding til emnet eller at det er endringer i fagstaben.

Den faglige progresjonen i studiet er ivaretatt gjennom emnenes plassering i studieløpet. De obligatoriske emnene er lagt tidlig i studieløpet, og dette er emner som ofte er helt nødvendige forkunnskaper for å kunne gjennomføre profilemner senere i studieløpet. Det tillates normalt ikke at studenten fraviker fra studiemodellen. Det vil fremgå av den enkelte emneplan hvilke forkunnskaper emnet bygger på.  I 3. semester får studentene tildelt veileder til arbeidet med masteroppgaven. Veileder tildeles på bakgrunn av tema studenten har valgt å skrive om. For å få tildelt veileder må studenten minimum ha bestått 50 studiepoeng.

I 4. semester arbeides det for fullt med masteroppgaven, men allerede i 3. semester blir studentene knyttet til en veileder. Masteroppgaven skrives innenfor valgt hovedprofil. Nærmere informasjon om gjennomføring og innlevering er beskrevet i emneplanen.

Profilemner/valgfrie emner ved andre masterstudier

Studentene kan velge å ta enkelte profilemner utover de obligatoriske emnene i profilen ved masterstudier ved andre høgskoler/universitet i Norge. Tilsvarende gjelder for de valgfrie emnene. Det er en forutsetning at emnene studenten totalt har tatt i studieløpet, tilfredsstiller kravene til minst 40 studiepoeng innen valgt hovedprofil og minst 20 studiepoeng innen støtteprofilen. Studenter som ønsker å ta emner ved andre institusjoner, kontakter selv aktuell institusjon og undersøker mulighetene. Dessuten må de avklare med Handelshøyskolen ved HiOA hvorvidt emnet/emnene kan inngå i hovedprofil, støtteprofil eller må regnes inn i de 20 studiepoengene med valgfrie emner. De valgfrie emnene trenger ikke være innenfor fagområdet økonomi og administrasjon, men må likevel være relevant for et masterstudium i økonomi og administrasjon.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Støtteprofil: Strategi, organisasjon og ledelse

1. semester

2. semester

Støtteprofil: Samfunnsøkonomi

1. semester

2. semester

Støtteprofil: Finansiell økonomi

1. semester

2. semester

Støtteprofil: Samfunnsøkonomi

1. semester

2. semester

2nd year of study

Støtteprofil: Strategi, organisasjon og ledelse

3. semester

4. semester

Støtteprofil: Samfunnsøkonomi

3. semester

4. semester

Støtteprofil: Finansiell økonomi

3. semester

4. semester

Støtteprofil: Samfunnsøkonomi

3. semester

4. semester

3rd year of study

Teaching and learning methods

Undervisningsformen i de fleste emner er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner. Det må påregnes betydelig grad av selvstudium og egeninnsats.

Pensum er hovedsakelig på engelsk. Emnene undervises normalt på norsk. Enkelte emner vil kunne bli undervist på engelsk, og gode engelskkunnskaper vil derfor være en fordel.

Internationalisation

Det vil være muligheter for å dra på utenlandsopphold i 3. semester. Emnene ved den utenlandske utdanningsinstitusjonen må forhåndsgodkjennes av Handelshøyskolen, slik at man sikrer at studentene oppfyller kravene til hovedprofil/støtteprofil etter endt utdanning. 

Flere av våre masteremner vil kunne undervises på engelsk, og det er dermed lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet.

Work requirements

I en rekke emner inngår arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Dette kan f.eks. være tester, innleveringer, prosjektoppgaver, muntlige presentasjoner, gruppearbeid mm. Arbeidskrav er nærmere beskrevet i hver emneplan. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte, både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved at arbeidskravene ofte sørger for at studentene tilegner seg ferdigheter og kunnskaper som ikke blir testet under selve eksamenen.

Assessment

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne og omfatter blant annet skriftlige arbeider (oppgaver), mappevurderinger, muntlige presentasjoner, hjemmeeksamen og skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen).

Det gis enten graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått, eller karakteruttrykket bestått/ikke bestått. Vurderingsuttrykk og vurderingsform er nærmere omtalt i hver emneplan.

Eksamensoppgaven utarbeides normalt på norsk, og eksamen besvares på norsk (eventuelt dansk eller svensk). Dersom undervisningen foregår på engelsk, vil oppgaven bli utarbeidet på engelsk. Studentene vil normalt kunne velge om de da ønsker å besvare på norsk (eventuelt dansk eller svensk) eller engelsk. Unntaksvis kan det bli bestemt at studentene i enkelte emner må besvare eksamen på engelsk.

Når det gjelder klage på karakter, vises det til § 5-3 i Lov om universiteter og høgskoler, samt til høgskolens nettside om klagebehandling.

Ved mappevurdering kan man normalt kun klage på endelig karakter på mappen, og kun dersom ikke mappen inneholder deler som ikke kan etterprøves. Dersom det er oppgitt konkret hvor mange prosent den enkelte del i mappen utgjør, og det blir gitt karakter for hver gjennomført del, kan det klages på delkarakterer som kan etterprøves. Klagefrist gjelder i så fall fra dato for kunngjøring av sensur på den aktuelle del. Tilsvarende vil gjelde i emner hvor vurderingen består av for eksempel mappe og skriftlig eksamen under tilsyn. I emner der det oppgis delkarakterer som det kan klages på, kan det ikke klages på totalkarakteren dersom frist for å klage på én av delene er utløpt. Dersom det kun gis en samlet karakter i emnet, gjelder klagefristen i forhold til kunngjøringsdato for samlet karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som tillattes brukt under eksamen fremgår av den enkelte emneplan. I emner hvor kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel, gjelder følgende regler:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk eller forsøk på fusk. Sehøgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.

Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette dersom ordbok ikke er oppført i den aktuelle emneplanen som et generelt hjelpemiddel ved eksamen. Søknadsskjema og informasjon om frister med mer vil finnes på fakultetets nettsider.

Bruk av kilder/kildehenvisninger

Det forventes at masterstudentene allerede har grunnleggende kunnskaper om bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk. Høgskolen ser svært alvorlig på fusk, og det er viktig at studentene er fortrolig med hvilke regler som gjelder for å unngå å bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk i forbindelse med oppgaveskriving. Det vil derfor bli gitt en gjennomgang av reglene i løpet av første semester.  På denne nettsiden finner du også viktig informasjon om fusk.

Sensur og bruk av tilsynssensor

Handelshøyskolen benytter normalt ekstern sensor på alle emner. Det betyr at det er en ekstern sensor som sammen med faglærer retter besvarelsene. Bruk av sensor er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.

I tillegg til eksterne sensorer benytter Handelshøyskolen en tilsynssensor som vurderer konkrete forhold ved studiet, som f.eks. veiledningsprosessen ved masteroppgaven, graden av studentinvolvering i forskningen, karaktersetting mm. På denne måten vil kvalitetssikringen av studietilbudet være godt ivaretatt.