Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Research Methods for Social Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelig metode
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har detaljert kunnskap om tilegnelse av ordtilfang og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner til et rikt utvalg litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan kartlegge og vurdere grunnleggende språkferdigheter, sette i verk tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
- kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
Recommended preliminary courses
Statistiske metoder, Strategisk personalledelse, og Finansstyring.
Required preliminary courses
Ingen info
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
- kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Content
- Innføring i vitenskapsteori.
Forskningsprosessen fra A til Å:
- Tema og problemstilling.
- Litteratursøk.
- Bruk av modeller.
- Design.
- Datainnhenting.
- Analyse og tolkning.
- Validitetsformer.
- Etikk.
- Rapportering og presentasjon.
Kvalitative data:
- Utvalg.
- Intervjuer.
- Analyse og validitet.
Kvantitative data:
- Surveymetoden.
- Bruk av sekundærdata.
- Kort om analyse.
Teaching and learning methods
Eksamensform
Muntlig eksamen i par (ev. individuelt hvis nødvendig ut fra studenttall) med varighet 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 10 minutter per par til spørsmål fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil eksamen i par kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Alle øvingene må være godkjente for å kunne levere prosjektbeskrivelse (eksamen). Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Assessment
Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider.
Studenter som stryker eller er syke, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med forskrift om studier og eksamen ved HiOA.
Grading scale
Bedømmelsen av prosjektbeskrivelsen er bestått/ ikke bestått.
Examiners
Engelsk tekst, språk og struktur:
- Engelskundervisning i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
- Engelsk som verdensspråk
- Kartlegging, vurdering og arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på muntlige og skriveferdigheter
- Fordypning i engelsk struktur fra lyd- til tekstnivå
- Kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst