Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Research Methods for Social Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelig metode
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2018
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse. 
- 
    Recommended preliminary coursesStatistiske metoder, Strategisk personalledelse, og Finansstyring. 
- 
    Required preliminary coursesIngen info 
- 
    Learning outcomesKunnskap Studenten har - inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
 Ferdigheter Studenten kan - formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
- kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
 
- 
    Content- Innføring i vitenskapsteori.
 Forskningsprosessen fra A til Å: -  Tema og problemstilling.
-  Litteratursøk.
-  Bruk av modeller.
-  Design.
-  Datainnhenting.
-  Analyse og tolkning.
-  Validitetsformer.
-  Etikk.
-  Rapportering og presentasjon.
 Kvalitative data: -  Utvalg.
-  Intervjuer.
-  Analyse og validitet.
 Kvantitative data: -  Surveymetoden.
-  Bruk av sekundærdata.
-  Kort om analyse.
 
- 
    Teaching and learning methodsDet vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser. 
- 
    Course requirementsTre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Alle øvingene må være godkjente for å kunne levere prosjektbeskrivelse (eksamen). Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister. 
- 
    AssessmentProsjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider. Studenter som stryker eller er syke, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med forskrift om studier og eksamen ved HiOA. 
- 
    Grading scaleBedømmelsen av prosjektbeskrivelsen er bestått/ ikke bestått. 
- 
    ExaminersEkstern sensor vil sammen med intern sensor sensurere prosjektbeskrivelsene.