EPN-V2

School Subjects for Physical Education and Sports Programme description

Programme name, Norwegian
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet består av to emner

  • Emne 1 - DKHO6100 Todimensjonale uttrykk
  • Emne 2 - DKHO6200 Tredimensjonal form

Hvert emne utgjør 15 studiepoeng, og går over ett semester. Hvert emne kan tas frittstående. Studiet baserer seg på Kunnskapsløftet LK20, og dekker hovedområdene i skolefaget kunst og håndverk.

Studiet tilbys på nivå 1.-10. trinn, men den enkelte student kan ved behov differensiere arbeidet til å gjelde for 1.-7. eller 5.-10. trinn.

Target group

Studiet kunst og håndverk 1 tilbys som et delvis nettbasert deltidsstudium med hybrid løsning over et år. Det gjennomføres 3 samlinger i semesteret. Hvert emne omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Dette omfatter timer til undervisning og veiledning med faglærere på samlinger, arbeid individuelt og i grupper i mellomperioder. Arbeidet vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, didaktisk refleksjon og faglige utprøvninger ved egen skole.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studenten tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Faglærere og studenter har felles ansvar for å skape sammenheng og helhet i studiet. Studenten skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Admission requirements

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Se https://student.oslomet.no/regelverk

Det foretas en løpende uformell vurdering av studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse i samsvar med studiets læringsutbyttebeskrivelser. Den uformelle vurderingen mellom studenter og faglærere er en gjensidig prosess og et felles ansvar. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentens evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter.

Hvert emne består av en praktisk prosjektoppgave som skal løses individuelt. Eksamen kan påklages.

Ny/utsatt eksamen

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger ordinær eksamen eller som blir vurdert til "ikke bestått", kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen er behandlet i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Oppmelding til ny/utsatt eksamen må gjøres skriftlig.

Nærmere informasjon om tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på https://student.oslomet.no/oppmelding-avmelding

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag
  • har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag
  • har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2020

Ferdigheter

Kandidaten

  • har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag
  • kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag
  • har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag
  • har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Content and structure

Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys studenter i de 5-årige grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. og 5.-10. trinn ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Dette kan være:

  • Samfunnsfag 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
  • Naturfag 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
  • RLE 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
  • Engelsk 1.-7. trinn (60 studiepoeng)
  • Eventuelle andre 60-studiepoengs skolefag som tilbys som videreutdanning ved OsloMet

Hvilke skolefag som tilbys i programmet for det kommende studieåret, offentligjøres på studiets nettside på oslomet.no.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

English

1. semester

2. semester

Music

1. semester

2. semester

Music

1. semester

2. semester

Science Education

1. semester

2. semester

Religion, Philosophy of Life and Ethics

Social Studies

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Studiets arbeids- og undervisningsformer framkommer i de enkelte fagenes emne- og fagplaner.

Work requirements

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Nærmere informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse fremkommer i de enkelte fagenes emne- og fagplaner.

Assessment

Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innen det emnet den enkelte student følger undervisning i. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.

For nærmere informasjon om vurderings- og eksamensformer, sensorordninger og vurderingskriterier, se den enkelte emne- og eller fagplan.

Pensum

Pensum-/litteraturliste framkommer i OsloMet sitt pensumlistesystem (Leganto).

Other information

  • Godkjent av studieutvalget 7. desember 2015.
  • Redaksjonelle endringer foretatt 21. februar 2020.

Gjeldende fra vårsemesteret 2021