EPN-V2

Bachelorstudium i produktdesign Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Studiet i produktdesign er et treåring profesjonsrettet studium. Kandidater som har fullført i henhold til programplanen tildeles graden bachelor i produktdesign. Graden kan også tildeles på grunnlag av høgskolen tidligere 2-årig høgskolekandidatutdanning i produktdesign (120 stp) med påbyggende 1-årig utdanning i formgivning og produktutvikling (60 stp).

    Studiets profil er preget av samhandling mellom materialitet og konseptutvikling. Utdanningen skal gi studentene kompetanse til å arbeide med materialtilknyttede, prosessuelle og estetiske problemstillinger, sett i et globalt, kulturelt, bruker- og markedsmessig perspektiv.

    Vi lever i en tid der den estetiske utformingen av dagliglivet spiller en avgjørende rolle. Dette gjør design til en stadig viktigere profesjonsutøvelse som gjør seg gjeldende på flere plan enn tidligere. Den faglige tradisjonen i studiet karakteriseres ved en konkret, verkstedsbasert utprøving av materialer og prosesser knyttet til utvikling av produkter for et bærekraftig miljø. Her spiller også den sansemessige erfaringen en grunnleggende rolle.

    Produktdesign er et fagområde med vekt på både tradisjoner og historie, brukerorientering og funksjonalitet knyttet opp mot nåtid, etterspørsel i markedet, bærekraftighet og trender.

    Studiet er tilpasset profesjonsmessige premisser og skaper samtidig rom for studentenes individuelle utvikling og refleksjon over egen progresjon.

    Studiet er forskningsbasert; forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid danner grunnlag for en kontinuerlig utvikling av studiets innhold og struktur, som involverer både stipendiater og studenter.

    Studiet kvalifiserer til opptak på mastergrad i produktdesign.

  • Læringsutbytte

    Nasjonalt kvalifikasjonsammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet mars 2009, gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdighet og generell kompetanse som studenten forventes å ha etter fullført utdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene i programplan og emnebeskrivelser er utarbeidet i henhold til kvalifikasjonsrammeverket.

    Gjennom studiet skal studentene tilegne seg informasjonskompetanse og kunnskap om bruk av kilder som gjør at de kan finne fram til aktuell litteratur og informasjon. De skal kunne søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal. De skal kunne grunnleggende regler for siteringer og kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider.

    Studiet legges til rette slik at studentene tilegner seg de kunnskaper, ferdigheter og den kompetanse som gjør dem kvalifisert til å lede designprosjekter i ulike bedrifter. Høgskolen arbeider aktivt for at det skal være et godt studie- og arbeidsmiljø ved høgskolen som fremmer best mulig læring for alle studenter.

    Læringsutbyttebeskrivelsene i programplanene skal ivareta utdanningens konsistens og kontinuitet. Programplanens mål gjenspeiler arbeidslivets behov, krav og forventninger til kandidatene, men skal også være slik at utvikling og ny kompetanse kan tilføres arbeidslivet. Studentene og universitetet har et felles ansvar for at målene nås.

    Studentene skal utvikle seg gjennom studiet til å være:

    • selvstendige
    • ansvarsbevisste
    • endringsvillige
    • nyskapende

    En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i produktdesign har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om ulike designmetoder og strategier, og er i stand til å vurdere i hvilken sammenheng disse kan anvendes som hensiktsmessige verktøy i designprosessen
    • har kunnskap om ulike materialer og om potensialet og kvalitetene som ligger i materialene i en produksjonssammenheng
    • kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design og kan anvende denne
    • kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging og kan anvende denne

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende ulike metoder, verktøy (manuelle og digitale) og maskiner i kreative prosesser
    • kan anvende kreativitet og nytenkning innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og materialisering av konsept
    • kan anvende teori som en del av designprosessen
    • dokumentere sitt arbeid (2D og 3D) slik at det kommuniserer
    • behersker å kommunisere og samarbeide med andre profesjonsutøvere
    • behersker prosjektledelse

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har forståelse for sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn (designerrollen) gjennom å:
      • beherske designprosessen
      • kan anvende brukerperspektivet i analyse og utvikling av design
      • kan anvende metoder, forskningsresultater og teorier
    • har forståelse for gjenstandskultur og produkters totale livssyklus
    • har forståelse for verdibasert tilnærming til produktdesign
    • har forståelse for samfunnets behov for bærekraftig design

  • Innhold og oppbygging

    Studiet er en profesjonsrettet treåring utdanning og gir graden bachelor i produktdesign. Hvert studieår utgjør 60 studiepoeng, det vil si at bachelorstudiet har et samlet omfang på 180 studiepoeng. Samtlige emner er obligatoriske. Hvert emne har en avsluttende eksamen.

    Bachelorstudiet undervises på norsk, men kan ha forelesninger på engelsk, særlig i 4. og 5. semester hvor det er lagt til rette for utveksling av studentene. På bakgrunn av dette forutsettes det at studentene har gode engelskkunnskaper.

    Samarbeid på tvers av studieår

    Seint i høstsemesteret vil det være lagt opp til en workshop mellom alle tre klassene. På denne måten vil studentene få utvekslet kunnskaper og erfaringer.

    Studiet er bygget opp med nært samspill mellom teori og verkstedsbasert praksis. Det har et suksessivt forløp der studentene får en stadig bredere og dypere kompetanse til å håndtere produktdesignoppgaver.

    Gjennom det faglige innholdet legges det til rette for at studentene tilegner seg kunnskap som bidrar til forståelse og utvikling av flerkulturell kompetanse, respekt og toleranse. For utdypning av emnenes faglige innhold henvises det til emneplanene.

    Instituttets fokus på materialorientert produktdesign gjenspeiles i organiseringen av virksomheten med spesialiserte verksteder for arbeid med:

    • Tre
    • Metall
    • Plastiske materialer
      • Keramikk
      • Betong
      • Plast

    Studiet er satt sammen av praktiske og teoretiske elementer som introduseres i forskjellige emner med en progresjon gjennom hele studiet. Det er derfor satt særlige krav til videre studieprogresjon. Studentene har tilgang på veiledningsressurs på verkstedene i 2. og 3. studieår.

    Faglig progresjon i studiet

    Første studieår:

    • Grunnleggende designferdigheter
    • Faglig verktøykasse
    • Grunnleggende estetikk- og formforståelse

    Andre studieår:

    • Funksjonalitet og brukerorientering
    • Estetikk
    • Kommunikasjon
    • Internasjonalt fokus

    Tredje studieår:

    • Innovasjon
    • Posisjonering
    • Prosjektledelse
    • Lederskap
    • Fordypning
    • Individuell spesialisering

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    2. studieår

    3. semester

    3. studieår

    5. semester

    6. semester

  • Internasjonalisering

    Utvekslingsopphold gir i tillegg til faglig utbytte tilleggskompetanser for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn.  Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere.

    Instituttet har en aktiv utvekslingspraksis og tilrettelegger for internasjonalisering ved at:

    • studentene kan ta deler av utdanningen ved en av våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet
    • utenlandske studenter kan ta deler av sin utdanning hos oss
    • deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk og en del av faglitteraturen er engelskspråklig
    • programplanen er tilrettelagt for utveksling i 4. og 5. semester

    Prosedyre for utveksling

    Høgskolen har en internasjonal seksjon som arbeider med studentutveksling, se høgskolens nettsider. Instituttet er ansvarlig for den faglige forhåndsgodkjenningen av studentene før utreise.

    Organisering av verkstedsopplæring/sertifisering vil skje i egen undervisning som vil gå over 5 uker, se egen beskrivelse av forkurs for verkstedstilgang. For oppdatert oversikt over samarbeidsavtaler, se OsloMets nettsider.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid som må være godkjent for at studenten skal kunne avlegge eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav i dette studiet kan være:

    • deltakelse i obligatorisk undervisning
    • sertifisering for maskinbruk og HMS
    • praktisk oppgaveløsning
    • gjennomført øving
    • skriftlige innleveringsoppgaver
    • utstilling
    • muntlig presentasjon
    • godkjent prosjektbeskrivelse

    Ikke godkjente arbeidskrav

    Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

  • Vurdering og sensur

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se OsloMets nettsider.

    Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

    Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

    Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Studieprogresjon

    Se forkunnskapskrav til det enkelte emne. For å kunne levere bacheloroppgaven må studenten har bestått samtlige øvrige emner i studiet.

    Bacheloroppgave

    I BAPD3910 skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.