EPN-V2

BAPD1500 Creativity and Aesthetics in Design Course description

Course name in Norwegian
Kreativitet og estetikk i design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Required preliminary courses

    Emnet omfatter ulike perspektiver på ledelse og organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser som har betydning for organisering og koordinering av psykisk helsearbeid.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til metoder for konseptutvikling
    • kjenner til grunnleggende prinsipper innenfor merkevarebygging (prising og kalkulasjon)
    • kjenner til estetiske virkemiddel knyttet til produkter
    • kjenner til grunnleggende økonomiske mekanismer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan håndtere informasjon og fagstoff slik at det belyser en problemstilling
    • behersker å bruke 2D og 3D -media til idémyldring, analyse og produktutvikling
    • kan utvikle konsept
    • kan utvikle ulike 3D modellrekker
    • behersker å ta begrunnede valg
    • kan formidle fagstoff gjennom dokumentasjon og presentasjon av material- og formutforsking (2D og 3D
    • kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle metoder og produktutvikling
    • kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • reflektere rundt sammenhenger mellom teori og praksis relatert til produkter

  • Content

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap og dypere innsikt i organisasjonsteori; strukturelle perspektiver, kulturelle perspektiver og politiske perspektiver
    • har inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
    • har kunnskap om alliansens betydning i arbeid på organisatorisk nivå
    • har kunnskap om organisasjonens plass og betydning i det terapeutiske arbeidet og det terapeutiske arbeidets plass i organisasjonen

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere skiftende problemstillinger knyttet til endringsprosesser i organisasjonen
    • kan analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse i Norge, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
    • kan analysere eksisterende nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan anvende anerkjente prinsipper for å organisere, koordinere og gjennomføre endringsprosesser i helsevesenet

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om endringsprosesser i organisasjonen for å gjennomføre avanserte og komplekse endringsprosjekter
    • kan bidra til nytenkning og implementeringsprosesser av evidensbaserte behandlingstiltak
  • Course requirements

    Forelesninger, studentenes presentasjoner av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

    • En gruppeoppgave, 3-4 studenter, på 1500 ord (+/- 20 %). Med utgangspunkt i case og relevant litteratur skal faktorer som har betydning for endringsprosesser i en organisasjon drøftes.
    • Oppgaven skal legges fram i plenum. Skriftlig tilbakemelding på en gruppeoppgave. Omfang 300 ord (+/- 20 %).

    Studenten har to forsøk på arbeidskravet.

  • Permitted exam materials and equipment

    Vurderingsform: Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave.

  • Grading scale

    Alle.

  • Examiners

    A-F.