EPN-V2

BAPD1300 Introduction to design - form and designprocess in context Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

    Metoder for utforsking / analyse av form, samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

    Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan spesifisere designkonsepter og kravspesifikasjoner
    • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
    • forstår prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser eller andre automatiserte prosesser
    • kan diskutere designløsninger ved bruk av designbegreper og prototype-bygging
    • forstår prinsipper for:
      • planlegging av prototypekonstruksjon.
      • formgiving og produkt-formspråk som i semantisk differensialanalyse og gestalt teori.
      • formulering av en designbrief.

    Ferdigheter

    Studenten

    • behersker digital og manuell prototyp-konstruksjon i et utvalg av materialer
    • kan anvende ulike teknikker innen prototypebygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
    • kan utnytte brukerinnsikt ved gjengivelse av romlig form
    • kan bruke tegning som kommunikasjonsverktøy i designprosessen
    • kan utvikle og konstruere form og knytte det til ide og kontekst

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan forklare og presentere prinsipielle designløsninger ved bruk av visuelle og skriftlige virkemidler
    • kan strukturere og dokumentere designprosessen
    • kan reflektere kritisk rundt valg i designprosessen
    • kan finne og bruke relevante metoder for prototype-bygging
  • Content

    Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

    Metoder for utforsking / analyse av form., samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

    Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Deltagelse i minst to milepælsmøter med demonstrasjon av egen progresjon.
  • Assessment

    Mappevurdering inneholdende:

    • Utstilling med skriftlig besvarelse på to oppgaver:
      • Individuell oppgave i formutvikling som skal inneholde: 15 skisser, minst 3 prototyper og visuelle refleksjoner.
      • Gruppeoppgave i konstruksjon. Gruppestørrelse ca. 5 studenter. Oppgaven består av 10 mock-up-modeller og en endelig prototype.
    • Individuell skriftlig rapport som skal inneholde dokumentert arbeidsprosess av oppgaver og refleksjon over egen læringsprosess og resultater, 15-20 A4 sider.

    Begge deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamen kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.