Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1300 Introduction to design - form and designprocess in context Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.
Metoder for utforsking / analyse av form, samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.
Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan spesifisere designkonsepter og kravspesifikasjoner
- kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
- forstår prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser eller andre automatiserte prosesser
- kan diskutere designløsninger ved bruk av designbegreper og prototype-bygging
- forstår prinsipper for:
- planlegging av prototypekonstruksjon.
- formgiving og produkt-formspråk som i semantisk differensialanalyse og gestalt teori.
- formulering av en designbrief.
Ferdigheter
Studenten
- behersker digital og manuell prototyp-konstruksjon i et utvalg av materialer
- kan anvende ulike teknikker innen prototypebygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
- kan utnytte brukerinnsikt ved gjengivelse av romlig form
- kan bruke tegning som kommunikasjonsverktøy i designprosessen
- kan utvikle og konstruere form og knytte det til ide og kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- Kan forklare og presentere prinsipielle designløsninger ved bruk av visuelle og skriftlige virkemidler
- kan strukturere og dokumentere designprosessen
- kan reflektere kritisk rundt valg i designprosessen
- kan finne og bruke relevante metoder for prototype-bygging
-
Content
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger og praktisk arbeid som blant annet tar utgangspunkt i materialer, lyd, stemme, bevegelse og rom. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier.
-
Teaching and learning methods
Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse i minst to milepælsmøter med demonstrasjon av egen progresjon.
-
Assessment
Mappevurdering inneholdende:
- Utstilling med skriftlig besvarelse på to oppgaver:
- Individuell oppgave i formutvikling som skal inneholde: 15 skisser, minst 3 prototyper og visuelle refleksjoner.
- Gruppeoppgave i konstruksjon. Gruppestørrelse ca. 5 studenter. Oppgaven består av 10 mock-up-modeller og en endelig prototype.
- Individuell skriftlig rapport som skal inneholde dokumentert arbeidsprosess av oppgaver og refleksjon over egen læringsprosess og resultater, 15-20 A4 sider.
Begge deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamen kan påklages.
- Utstilling med skriftlig besvarelse på to oppgaver:
-
Permitted exam materials and equipment
Emnet Kultur, lek og læring er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Emnet skal videreutvikle forståelsen av og samspillet mellom lek og læring, kunst, kultur og natur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn.
Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse for å møte barns undring og utforsking, med fagkunnskap og med kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer for lek og læring. Videre utdyper emnet hvordan naturen er en arena for allsidige kroppslige erfaringer, læring og bærekraftig praksiser. Emnet vektlegger barns mangfoldige lek, og hvordan lekens kreative og rasjonelle sider kan møtes og utvikles gjennom improvisasjon og planlegging. Emnet vil også analysere ulike former for lek, og sammenhenger mellom lek, læring og danning i lys av nyere forskning.
-
Grading scale
Ingen
-
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagen som arena for bevegelse, utforsking og bærekraftige praksiser
- har avansert kunnskap om barns mangfoldige lek, eksperimentering og filosofering, og hvordan barn opplever og tar i bruk rom og steder i sine omgivelser
Ferdigheter
Studenten
- har spesialiserte ferdigheter i å fremme barnehagen som en arena for naturopplevelser og allsidig lek og læring
- kan bruke og evaluere forskningsmetoder som er relevante for emnet
- har særlige ferdigheter i å tilrettelegge og videreutvikle lek inne og ute, og vurdere barnehagens fysiske og estetiske utforming
- kan analysere sammenhenger mellom lek og læring, samt drøfte disse begrepene på et avansert nivå
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante didaktiske og yrkesetiske problemstillinger knyttet til barns lek og læring
- bidra, vurdere og tenke nytt om lekemateriell, barns lek, barnehagens lekemiljø og barnehagen som kulturarena