EPN-V2

Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Approved by the department board on 13 December 2002 Approved by the board of HiOA on 8 May 2003

    Revision approved by the Academic Affairs Committee of HiOA on 12 December 2013

    Editorial amendments made on 20 January and 11 April 2016

    The most recent revision was approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 23 February 2017

    Revision approved by the Academic Affairs Committee on 12 October 2017

    Valid from autumn 2018

  • Målgruppe

    Masterstudium i barnevernsarbeid er et tilbud til sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere som ønsker utdypet kunnskap om barnevernsarbeid og barnevernsfeltet. Studiet er også relevant for arbeid på andre arenaer som retter seg mot barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

    Studiet kvalifiserer til

    • stillinger i kommunalt og statlig barnevern
    • stillinger i andre velferdstjenester og forvaltningsenheter som retter seg mot barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
    • stillinger i kompetansemiljøer, forsknings- og utdanningsinstitusjoner
    • opptak til ph.d.-studier
  • Opptakskrav

    Opptakskravet er fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie.

  • Læringsutbytte

    En kandidat med fullført studium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om og forståelse av samfunnsvitenskapelige teorier som er relevante for barnevernets virksomhetsområde
    • inngående kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og tverrfaglige perspektiver
    • inngående kunnskap om ulike analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner
    • spesialisert kunnskap om skjønnsutøvelse som inngår i barnevernsfaglige vurderinger og beslutninger

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse for å ta en beslutning til barnets beste
    • gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av kontekst, aktuelle teorier og metoder
    • analysere og reflektere over barnevernets komplekse mandat og funksjon i samfunnet
    • utøve profesjonelt barnevernsarbeid i en storbykontekst
    • analysere og vurdere metodiske framgangsmåter for utforskning av fagfeltet

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • anvende forskningsbasert kunnskap på områder knyttet til barnevernfaglig arbeid
    • kritisk vurdere sosialpolitiske tiltak og implementering av (nye) arbeidsmodeller og arbeidsmetoder som berører barn og familier
    • kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved forskningsbasert kunnskap i barnevernsfeltet
    • analysere etiske problemstillinger knyttet til forskning, fagutvikling og innovasjon i barnevern
  • Innhold og oppbygging

    Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over tre år. Studieomfanget på heltid er 30 studiepoeng per semester.

    Foruten masteroppgaven består studiet av åtte obligatoriske emner og ett valgemne. Emnene bygger på hverandre. Det anbefales derfor å ta emnene i den rekkefølgen de er satt opp i oversiktstabellen. Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng. Pågående forskningsprosjekter som studenten kan knytte seg opp til vil bli presentert i andre semester på instituttets mastertorg. I andre semester skal studenten utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven og deretter få tildelt veileder. Masteroppgaven leveres i fjerde semester.

    Progresjonskrav

    Studenten ha bestått emnet Barnevern og samfunn og emnet Kunnskapsperspektiver i barnevern for å gå ut i praksis i emnet Praksis og kritisk refleksjon i 3. semester. Studenten må også ha bestått emnet Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid for å kunne melde seg opp i emnet Rettighetsperspektiv, samarbeid, forebygging og rettsanvendelse til barnets beste.

    Alle emner som inngår i graden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten blir presentert for varierte arbeidsformer og arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og andre studentaktive læringsformer.

  • Praksisstudier

    I 3. semester gjennomfører studentene praksis i 4 uker på egen arbeidsplass. OsloMet er ansvarlig for å skaffe praksisplass til de studentene som ikke har egen arbeidsplass, samt oppfølging av praksisplassordningen og godkjenning av praksissteder, som må foreligge før studentene kan påbegynne praksisopplæringen. Praksisperioden skal være gjennomført og godkjent i overensstemmelse med gjeldende reglement. Det vises til Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, og spesielt Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.

  • Internasjonalisering

    Studiet skal gi studentene kunnskap om internasjonale forhold som berører barns utvikling og barn- og foreldres rettsstilling. Flere av emnene tar opp internasjonale forhold som har betydning for utvikling av sosiale problemer, så vel som mulige løsninger av disse. FNs konvensjon om barnets rettigheter er et dokument som danner grunnlag for diskusjon. Forståelser av barns beste analyseres i lys av kulturelt mangfold. Videre sees barnevern i lys av majoritets- og minoritetsperspektiver knyttet blant annet til andregjøring. Disse perspektivene er representert både i pensum og i undervisningsemner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet kan det settes vilkår for å gå opp til eksamen. Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav (herunder krav til obligatorisk oppmøte) innenfor et emne. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.

  • Vurdering og sensur

    Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.