EPN-V2

SFV5100 Digital revolution? Social science perspectives on technology in the health and social care sector Course description

Course name in Norwegian
Digital revolusjon? Samfunnsvitenskapelige perspektiv på teknologi i helse- og sosialsektoren
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Master´s Programme in Pharmacy
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Digitalisering medfører en gjennomgripende endring av samfunnet vi lever i, og omtales blant annet som Den fjerde industrielle revolusjon. Men hva innebærer digitalisering i praksis? I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for hvordan teknologi og digitalisering både påvirker og påvirkes av sosiale forhold. Emnet vil ha søkelys på digitaliseringen av velferdsstatens helse- og sosialtjenester, og særlig på tjenesteyterne og tjenestemottakerne. Emnet vil beskrive hvordan utfordringer med å ta i bruk ny teknologi på bakken henger sammen med de juridiske, politiske, økonomiske, organisatoriske og materielle rammene for digitaliseringen/tjenestene.

Emnet vil også vise hvordan teknologiutviklingen skjer innen en historisk og samfunnsmessig kontekst; at teknologier inngår i, og preges av, heterogene nettverk av mennesker og gjenstander; at teknologier er fortolkningsmessig fleksible; og at teknologiske nyvinninger kan være til gavn for noen og ulempe for andre, og har en inkluderings- og ekskluderingsfunksjon. Ved å følge konkrete helse- og velferdsteknologier på deres vei fra produsent til sluttbruker, lærer studentene også om hvordan samspillet mellom teknologiens utforming, brukernes erfaringer og sentrale normer i demokratiske samfunn har betydning for implementeringsprosessen.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av digitaliseringsprosesser
  • inngående kunnskap om sentrale samfunnsmessige utfordringer og muligheter ved implementering av ny teknologi
  • fordypet innsikt i ulike teoretiske perspektiver på teknologi og digitalisering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse utviklings-, implementerings- og bruksprosesser
  • identifisere utfordringer og muligheter ved implementering av konkrete nye teknologier
  • anvende ulike analysestrategier for å studere teknologi og digitalisering i velferdsstatens helse- og sosialtjenester

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk om utvikling, implementering, regulering og bruk av teknologi
  • forstå hvilken rolle samfunnet spiller for teknologiutviklingen, og rollen teknologi spiller på samfunnsutviklingen
  • bidra kritisk og konstruktivt i endringsprosesser hvor teknologi skal inn i helse- og sosialtjenester

Teaching and learning methods

The student will carry out a project in Blockchain technology, preferably in collaboration with a relevant IT company, individually or in a group of up to five students. The aim is to provide the students with an introduction to applied Blockchain technology, while they solve a commercial problem in the form of an extensive project assignment with a workload equivalent to 10 hours a week over a 12-week period. If the project is carried out during the summer, the work must correspond to four days a week over a six-week period.

Blockchain is defined as a globally distributed ledger that ensures the digital distribution of assets with a minimal transaction fee and quick processing time. The technology allows for digital information to be distributed and divided, but not copied, ensuring that one individual piece of data only has one owner. An example of this could be spreadsheets, which are duplicated thousands of times across a network of computers. This network can be developed with rules for continually updating the spreadsheets. This is the fundamental essence of Blockchain technology. Students will among other things work on a user case that involves many parties that are dependent on trusting each other in a bigger network/ecosystem.

In addition to the projects on offer, students can find their own projects within a relevant company, public organization or nonprofit. In this case, it is the student's responsibility to find a supervisor for the project within the external organization. All student-initiated projects must be approved the course coordinator before the start of the project. 

The elective course will only run if a sufficient number of students a registered.

Course requirements

No requirements over and above the admission requirements.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • has a fundamental understanding of Blockchain technology
  • has developed an awareness of a number of issues relating to Blockchain technology

Skills

The student:

  • is capable of implementing simple applications of blockchain technology

General competence

The student:

  • is capable of applying Blockchain-related technologies or principles to solve problems relevant for business and industry/society. 

Permitted exam materials and equipment

The following work requirements are mandatory and must be approved in order to prepare for the exam:

  • A project outline that describes how the group will organise their work on the project.
  • A standard learning agreement must be entered into between the project provider / supervisor and the student(s), and this must be approved by the course coordinator before the project can start.
  • Three meeting minutes from supervisory meetings during the project period.
  • An oral mid-term presentation, individual or in groups (max 5 students), 10 minutes + 5 minutes Q&A.

The deadlines for submitting the project outline and minutes of the meetings will be presented in the teaching plan, which is made available at the beginning of the semester.

Grading scale

Written project report (100% of the final grade).

A written project report delivered at the of the semester, individual or in groups (max 5 students), 4000 words +/-10 %.

For group projects, all members of the group receive the same grade. Under exceptional circumstances, individual grades can be assigned at the discretion of the project supervisor(s) and Head of Studies.

The exam result can be appealed.

Examiners

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Course contact person

Grade scale A-F.