EPN-V2

Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning Programplan

Engelsk programnavn
One Year Programme in Migration and Integration Management
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

De siste tiårene har Norge blitt et land med relativt høy innvandring. Norge har på kort tid gått fra å være en homogen nasjonalstat, til å bli et nasjonalt mangfoldig samfunn. Denne utviklingen både engasjerer og bekymrer politikere og den øvrige befolkningen. Staten og kommunene står overfor nye utfordringer av sammen satt karakter. Innvandring kan både avhjelpe et stramt arbeidsmarked, men kan også føre til press på velferdsordninger.

Det er mange former for innvandring. Det er store forskjeller på europeisk arbeidsinnvandring kontra flyktninger og asylsøkere. I tillegg kommer familiegjenforeninger og irregulær innvandring som skaper ulike forvaltnings- og integreringsutfordringer. Det er en politisk målsetning at innvandrere skal bli aktive borgere og skattebetalere på linje med øvrige innbyggere. Dette krever en betydelig egeninnsats, men både offentlige myndigheter og private aktører kan bidra i denne prosessen.

Integrering av innvandrere er et område som går på tvers av vanlige sektorinndelinger i offentlig politikk. Samordning av tjenester fører til utfordringer både på sentralt og lokalt nivå.

Årsstudium i migrasjon- og integrasjonsforvaltning vil bidra til økt kompetanse om integreringsutfordringer i Norge. Ved en kombinasjon av teoretiske og praktiske tilnærminger, vil studentene oppøve evne til analyse og refleksjon, og være i stand til å løse oppgaver knyttet til integrasjonsproblematikk.

Studiet er et fulltidsstudium over ett år - 60 studiepoeng. Årsstudium er ikke en selvstendig grad, men studentene kan søke å få studiet godskrevet/innpasset i en bachelorgrad.

Målgruppe

Studiet er et tilbud for de som allerede har en utdanning fra universitet eller høgskole, og som har behov for formell kompetanse innen migrasjons- og integrasjonsforvaltning.

Studiet egner seg også for studenter som allerede er i et utdanningsløp, og som ønsker å kvalifisere seg for stillinger knyttet til mottak og integrasjon av ulike grupper migranter.

Opptakskrav

Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved Oslomet - storbyuniversitetet

Opptakskravet er fullført minst 60 studiepoeng fra universitet eller høgskole.

Kvoter

25 prosent av studieplassene forbeholdes studenter som kun konkurrerer med karakterpoeng, jf. § 15 (1) i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet. 

Rangering

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde

  1. karakterpoeng uten tilleggspoeng
  2. karakterpoeng pluss tilleggspoeng fra relevant yrkeserfaring og utdanning ut over opptakskravet

Beregning av tilleggspoeng skjer på grunnlag av Forskrift om opptak til studier ved OsloMet  - storbyuniversitetet § 13.

Med relevant utdanning menes høyere utdanning innen økonomi og administrasjon, ledelsesfag, helse- og sosialfag, humaniora, samfunnsvitenskap eller juss.

Med relevant yrkespraksis menes saksbehandling/administrasjon fra offentlig, privat virksomhet eller organisasjonsarbeid, eller helse-, omsorgs-, sosial- eller undervisningssektoren.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning har følgende læringsutbytte:

Kunnskap 

Kandidaten har 

  • innsikt i migrasjon i et historisk, kulturelt, sosiologisk og økonomiske perspektiv
  • kunnskap om migrasjon og integrering av ulike grupper innvandrere
  • forståelse for utfordringer og mulige målkonflikter i migrasjonspolitikken
  • kunnskap om juridiske begreper og prinsipper knyttet til innvandringslovgivning/-regulering
  • kunnskap om virkningen av ulike integrasjonstiltak

Ferdigheter 

Kandidaten

  • kan anvende relevant akademisk kunnskap på praktiske problemer knyttet til integrasjonsforvaltning
  • har juridisk og organisatorisk forståelse av migrasjons- og integrasjonsforvaltningen
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser problemstillinger knyttet til migrasjons- og integrasjonsarbeidet

Generell kompetanse

Kandidaten 

  • har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger ved integrasjon og migrasjonsarbeid
  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan bidra til utvikling av god praksis i integrasjonsarbeidet

Innhold og oppbygging

Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning er et fulltidsstudium og består av emner tilsvarende 60 studiepoeng. 

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Se emneplan under for beskrivelse av studiet.

Praksisstudier

Det er ikke praksis i studiet. 

Internasjonalisering

Et av de bærende prinsipper for all opplæring er ifølge Lov om grunnskole og videregående opplæring (Opplæringsloven, 1998) rett til individuell tilpassing for alle uavhengig av funksjonsnivå og behov for særskilt tilrettelegging. Studiet er begrunnet i behovet for spesialpedagogisk kunnskap for de som arbeider i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet og som ikke har pedagogisk utdanning på høgskolenivå. Denne yrkesgruppen har behov for spesialpedagogisk kunnskap for bedre å kunne tilrettelegge arbeidet med barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov hjemlet i §5.1 i Opplæringsloven.

 

Studiet skal bidra til å ivareta likeverdig opplæring og tilrettelegging som et overordnet opplæringspolitisk prinsipp slik at alle kan ta del i et sosialt, faglig og inkluderende fellesskap. Like viktig er å kunne legge til rette for utvikling, trivsel og vekst i samsvar med individuelle forutsetninger og behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Målgruppe for studiet er de som arbeider i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet, uten pedagogisk utdanning på høgskolenivå. Studiet er aktuelt også for andre som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov for eksempel innen idrett og annen frivillig virksomhet.

Vurdering og sensur

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

 

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.