Studieinfo emne MINF6500 2020 HØST
MINF6500 Koordineringsutfordringer i norsk integreringspolitikk og forvaltning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coordination challenges in Norwegian immigration policy and administration
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet / Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning / Årsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST
2020
- Timeplan
Innledning
Emnet tar for seg norsk integreringspolitikk og forvaltning. Emnet tar opp Stortingets og Regjeringens mål med og virkemidler for integrering, og arbeids- og ansvarsdelingen mellom ulike deler av offentlig forvaltning. En sentral problemstilling er knyttet til spenningen mellom ulike mål og hensyn innenfor migrasjons-, utlendings- og integreringsfeltet. En annen er knyttet til koordinering av aktiviteten mellom ulike deler av forvaltningen. Integrering av innvandrere og flyktninger er et tema som krysser sektorskiller og fører til betydelige koordineringsutfordringer både på nasjonalt, regionalt og lokalt plan, og mellom nivåene. I emnet analyseres og diskuteres integreringspolitikken i lys av teori om organisering og styring i offentlig sektor, herunder bruk av ulike typer virkemidler og ulike mekanismer for koordinering. Norsk integreringspolitikk og -forvaltning diskuteres videre i et komparativ perspektiv, der den sammenlignes med integreringspolitikken i andre land, og med andre politikkfelt i Norge.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa
Ferdigheter
Studenten kan
identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken
Generell kompetanse
Studenten kan
finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver, samt levere et kort referat fra en gruppediskusjon. Dette er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.