Programplaner og emneplaner - Student
MINF6500 Coordination challenges in Norwegian immigration policy and administration Course description
- Course name in Norwegian
- Koordineringsutfordringer i norsk integreringspolitikk og forvaltning
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorOne Year Programme in Migration and Integration ManagementOne Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg norsk integreringspolitikk og forvaltning. Emnet tar opp Stortingets og Regjeringens mål med og virkemidler for integrering, og arbeids- og ansvarsdelingen mellom ulike deler av offentlig forvaltning. En sentral problemstilling er knyttet til spenningen mellom ulike mål og hensyn innenfor migrasjons-, utlendings- og integreringsfeltet. En annen er knyttet til koordinering av aktiviteten mellom ulike deler av forvaltningen. Integrering av innvandrere og flyktninger er et tema som krysser sektorskiller og fører til betydelige koordineringsutfordringer både på nasjonalt, regionalt og lokalt plan, og mellom nivåene. I emnet analyseres og diskuteres integreringspolitikken i lys av teori om organisering og styring i offentlig sektor, herunder bruk av ulike typer virkemidler og ulike mekanismer for koordinering. Norsk integreringspolitikk og -forvaltning diskuteres videre i et komparativ perspektiv, der den sammenlignes med integreringspolitikken i andre land, og med andre politikkfelt i Norge.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
- myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
- organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
- ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
- koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
- viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
- identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
- vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken
Generell kompetanse
Studenten kan
- finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
- enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide
Teaching and learning methods
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Course requirements
Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver, samt levere et kort referat fra en gruppediskusjon. Dette er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Assessment
Skoleeksamen på 6 timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.