EPN-V2

MINF6500 Koordineringsutfordringer i norsk integreringspolitikk og forvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Coordination challenges in Norwegian immigration policy and administration
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet tar for seg norsk integreringspolitikk og forvaltning. Emnet tar opp Stortingets og Regjeringens mål med og virkemidler for integrering, og arbeids- og ansvarsdelingen mellom ulike deler av offentlig forvaltning. En sentral problemstilling er knyttet til spenningen mellom ulike mål og hensyn innenfor migrasjons-, utlendings- og integreringsfeltet. En annen er knyttet til koordinering av aktiviteten mellom ulike deler av forvaltningen. Integrering av innvandrere og flyktninger er et tema som krysser sektorskiller og fører til betydelige koordineringsutfordringer både på nasjonalt, regionalt og lokalt plan, og mellom nivåene. I emnet analyseres og diskuteres integreringspolitikken i lys av teori om organisering og styring i offentlig sektor, herunder bruk av ulike typer virkemidler og ulike mekanismer for koordinering. Norsk integreringspolitikk og -forvaltning diskuteres videre i et komparativ perspektiv, der den sammenlignes med integreringspolitikken i andre land, og med andre politikkfelt i Norge.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
    • myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
    • organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
    • ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
    • koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
    • viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
    • identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
    • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
    • enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver, samt levere et kort referat fra en gruppediskusjon. Dette er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Skoleeksamen på 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.