EPN-V2

MINF6500 Coordination challenges in Norwegian immigration policy and administration Course description

Course name in Norwegian
Koordineringsutfordringer i norsk integreringspolitikk og forvaltning
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Migration and Integration Management
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg norsk integreringspolitikk og forvaltning. Emnet tar opp Stortingets og Regjeringens mål med og virkemidler for integrering, og arbeids- og ansvarsdelingen mellom ulike deler av offentlig forvaltning. En sentral problemstilling er knyttet til spenningen mellom ulike mål og hensyn innenfor migrasjons-, utlendings- og integreringsfeltet. En annen er knyttet til koordinering av aktiviteten mellom ulike deler av forvaltningen. Integrering av innvandrere og flyktninger er et tema som krysser sektorskiller og fører til betydelige koordineringsutfordringer både på nasjonalt, regionalt og lokalt plan, og mellom nivåene. I emnet analyseres og diskuteres integreringspolitikken i lys av teori om organisering og styring i offentlig sektor, herunder bruk av ulike typer virkemidler og ulike mekanismer for koordinering. Norsk integreringspolitikk og -forvaltning diskuteres videre i et komparativ perspektiv, der den sammenlignes med integreringspolitikken i andre land, og med andre politikkfelt i Norge.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
  • myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
  • organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
  • ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
  • koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
  • viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
  • identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
  • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken

Generell kompetanse

Studenten kan

  • finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
  • enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide

Teaching and learning methods

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Course requirements

Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver, samt levere et kort referat fra en gruppediskusjon. Dette er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kunnskap om sykepleierens funksjon og oppgaver på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten, samt forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* gjelder det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres.

Permitted exam materials and equipment

For å påbegynne emnet må praksisperiodene fra andre studieår være bestått samt SPHLEG Legemiddelregning.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for relevante lover, forskrifter, regler og andre rammefaktorer som styrer virksomheten i kommunehelsetjenesten
  • kan gjøre rede for hvilken betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samhandling i kommunehelsetjenesten har for sikring av et helhetlig pasientforløp
  • kan gjøre rede for gerontologi, og de viktigste kjerneområdene innenfor geriatri og kroniske sykdommer
  • kan forklare hvordan aldersforandringene og sykdommene innvirker på grunnleggende behov, helse og empowerment
  • kan gjøre rede for lindrende sykepleieintervensjoner til pasienter i livets sluttfase
  • kan drøfte behovet for sykepleieintervensjoner overfor pasienter med svikt i grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for modeller, teorier og sentrale begreper ved kronisk og/eller alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for betydningen av folkehelsearbeid
  • kan gjøre rede for sykepleierens fagutviklende funksjon, samt forskning og klinisk praksis
  • kan gjøre rede for hensikten med individuell omsorgsplan
  • kan gjøre rede for helseveiledning tilpasset ulike målgrupper, for å styrke pasientens rett til medbestemmelse
  • kan gjøre rede for spesielle kommunikasjonsteknikker i samhandling med pasienter med afasi og kognitiv svikt
  • kan gjøre rede for betydningen av kultursensitivitet i samhandling i møte med pasienter og pårørende i et flerkulturelt samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, forsknings og erfaringsbasert kunnskap fra sykepleievitenskap, natur- og medisinsk naturvitenskap, og samfunnsvitenskap til vurdering av ulike sykepleiefaglige problemstillinger tema relatert til ulike målgrupper på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger/dilemmaer på individ -, gruppe - og samfunnsnivå
  • kan vise evne til å kritisk vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger relatert til sykepleierens funksjon og oppgaver
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

Examiners

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid og selvstudier.