EPN-V2

MINF6200 Immigration Law Course description

Course name in Norwegian
Immigration Law
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
  • Introduction

    The aim of this course is to introduce the main legal concepts and principles of immigration law. The course will take into account the most important legal rules on the topic, focusing on the mechanisms and issues related to the right of EU/EEA and third country nationals to live and work in Norway. With this purpose, it will explore not only the Norwegian legal rules, but also the relevant EU/EEA provisions and the international dimension (work, study and family immigration, as well as refugee protection).

  • Required preliminary courses

    None

  • Learning outcomes

    Knowledge:

    The student will have knowledge of:

    • Main legal concepts and principles of immigration law
    • Main legal rules in Norway
    • EU/EEA relevant provisions (e.g. on free movement of persons)
    • Refugee protection in the international dimension

    Skills:

    The student will be able to:

    • Solve basic issues of immigration law independently, e.g. by distinguishing different types of migration and understanding which legal rules apply on the specific cases
    • Identify and utilize national and international legal sources on the topic
    • Understand the wide scope of immigration law and discuss the connection between the Norwegian legal system and the European and international dimensions

    General competence:

    The student will be able to:

    • Reflect critically and write on topics related to migration
    • Use English terminology connected to the topics studied
  • Teaching and learning methods

    The course is based on lectures, group work, homework assignments, and literature.

  • Course requirements

    Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

  • Assessment

    Kunnskaper

    Studenten

    • kjenner informasjons- og kommunikasjonsmedarbeiderens plassering og oppgaver i en organisasjon
    • kjenner de sentrale prinsippene for hensiktsmessig tilrettelegging av informasjon og kommunikasjon til ulike formål, i offentlig og privat sektor

    Ferdigheter

    Studenten

    • mestrer både muntlig og skriftlig formidling og presentasjonsteknikk og kan opptre profesjonelt i ulike mediekanaler
    • kan vurdere informasjons- og kommunikasjonsstrategier internt og eksternt i lys av de utfordringene som organisasjoner møter i ulike sammenhenger, herunder kriser
    • kan organisere, opptre profesjonelt i mediesammenheng og både lage skriftlig informasjon og kommunisere denne i ulike formater og mediekanaler

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidslivet og for effektiv profesjonsutøvelse
    • kan profilere egen kompetanse muntlig og skriftlig i ulike mediekanaler for å kunne bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet
  • Permitted exam materials and equipment

    Emnet strekker seg over ett semester, og er i hovedsak lagt opp med forelesninger, selvstyrte kollokviegrupper, oppgaveløsninger, fremføringer av arbeidskrav i grupper/plenum, selvstudium av pensum og en obligatorisk praksisperiode på fire uker (normalt uke 39-42). Det gis opplæring i å søke praksisplass blant instituttets kontakter. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av emneansvarlig.

  • Grading scale

    I løpet av semesteret skal studentene løse fem praktiske formidlingsoppgaver som arbeidskrav. Fordi disse er skriftlig-analytiske formidlingsoppgaver med noe flermedialt innslag, vil omfang variere avhengig av hvilke medietyper eller kombinasjoner som brukes. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgaveteksten.

    Formålet med arbeidskravene er å sikre at den enkelte student oppnår læringsutbyttet i emnet. Alle arbeidskrav er utformet i samarbeid med arbeidslivet og bransjen.

    Ett av arbeidskravene er relatert til praksisoppholdet. OsloMets informasjonsavdeling og andre aktuelle organisasjoner vil bli brukt som læringsarenaer i praksisperioden. Studentene står fritt til selv å finne relevante praksissteder som må godkjennes av faglærer.

    Arbeidskrav godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

    Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

    Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

  • Examiners

    Mappeeksamen: Tre oppgaver fra studentenes innleveringer i CANVAS og et avsluttende refleksjonsnotat danner grunnlag for endelig vurdering. Studenten velger ut hvilke tre oppgaver som skal legges fram for sensur. Refleksjonsnotatet skal være på ca. fem sider, der problemer og løsninger for de tre utvalgte oppgavene blir analysert og drøfta i lys av pensumlitteraturen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

    Faglærer kan gi nærmere instruks for refleksjonsnotatet.

    Dersom eksamenskarakteren er ikke bestått må hele mappen innleveres på nytt.

    Eksamen er individuell, det innebærer at alle arbeidskravene som innleveres i eksamensmappen skal være individuelle.