Studieinfo emne MINF6300 2020 HØST
MINF6300 Integrasjon i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Integration in practise
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I løpet av noen få tiår har sammensetningen av befolkningen i Norge endret seg raskt. Innvandring fra utlandet har bidratt til befolkningsvekst og økt mangfold i by og bygd. Denne utviklingen bekymrer og engasjerer. Hvordan tilpasser innvandrere og deres etterkommere seg i sitt nye hjemland? Hvordan påvirker innvandring folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hvordan påvirkes nabolag og lokalsamfunn av flere innvandrere? Dette er noen av de overordnede spørsmålene som søkes besvart i dette emnet. Mer spesifikt vil dette emne gi studentene innføring i sentrale teoretiske begreper om integrering, segregering og assimilering, og innsikt i innvandreres tilpasning på ulike samfunnsområder. Som overskriften antyder vil likevel fokus i dette emne først og fremst være praksis- og empirinært. Integrering av innvandrere skjer ikke i staten, men foregår i praksis i det enkelte lokalsamfunn og i kommunen hvor folk arbeider og bor.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
Kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
Kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
Kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
Innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid
Ferdigheter
Studenten kan
Drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
Drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
Drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
Drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge
Generell kompetanse
Studenten
Kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
Kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil foregå som forelesninger og to dagers workshop før hjemmeeksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ett skriftlig notat hvor studenten skal velge tema og problemstilling for sin fordypningsoppgave (hjemmeeksamen) innenfor området integrasjonsarbeid i praksis, og begrunne valget. Dette skal leveres og godkjennes av emneansvarlig innen oppgitt frist. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det på nytt èn gang. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave (hjemmeeksamen). Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.