Programplaner og emneplaner - Student
One-Year Programme in Arts Management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i kulturledelse
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Har du kunstfaglig utdanning eller bakgrunn fra kreative fagområder og ønsker å utvikle dine karrieremuligheter innen kunst- og kulturfeltet? Det finnes i dag et stort utdanningstilbud innen kreative fagområder. En utfordring er å omsette dette i en yrkeskarriere der du overlever økonomisk og samtidig oppnår dine faglige og kreative mål i henhold til dine ambisjoner – enten du ønsker å starte egen virksomhet eller ønsker å jobbe i eksisterende institusjoner og organisasjoner som prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer.
Studiet i kulturledelse er et årsstudium som henvender seg til personer som har bakgrunn fra kunstfaglige og kreative fagområder, og som ønsker å utvikle sin kompetanse innen kulturledelse. Kulturledelse består av mange ulike fagområder, og studiet består av fag og emner som er grunnleggende for den som vil organisere og lede egen virksomhet, eller ønsker å jobbe i organisasjoner og institusjoner innen kunst- og kulturfeltet.
-
Target group
Studiets målgruppe er personer med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende realkompetanse fra kunst- og kulturfeltet eller kreative fagområder. Det forutsettes at søkere har kunstfaglig kompetanse/erfaring fra før og ønsker å komplettere sin kompetanse for å kunne jobbe innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer – som eksempelvis prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer – eller for å kunne starte og drive sin egen virksomhet.
-
Admission requirements
Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad innen kunst- og kulturfaglige og kreative fagområder. Eksempler på slike utdanninger er:
- utøvende/skapende utdanninger innen eksempelvis billedkunst, produktdesign, musikk, dans, drama, teater, film, litteratur, arkitektur og reklame
- teoretiske studier innen eksempelvis teatervitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, litteraturvitenskap, filmvitenskap, medievitenskap, journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskap og kulturfag
- pedagogiske fagutdanninger innen kreative fag som eksempelvis musikk, dans, drama, estetiske fag, formgivning, kunst- og håndverk
Rangeringsregler
Søkere rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover opptakskravet. Relevant utdanning er utdanninger som nevnt i punktene 1), 2) og 3) ovenfor.
Søkere blir rangert på grunnlag av den totale poengsummen.
Realkompetanse
Søkere uten bachelorgrad kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra kunst- og kulturfeltet eller kreative yrker (man må kunne dokumentere at dette har vært hovedbeskjeftigelsen). Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse.
-
Learning outcomes
Dette emnet skal i løpet av studieperioden gi studenten en kompetanse tilsvarende norsk akademisk nivå. Emnet er lagt opp med tanke på utenlandske studenter med bakgrunn fra helsefag, ingeniørfag eller lærerutdanning. Nivået er lagt opp etter en kompetanse tilsvarende B2
-
Content and structure
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av fem obligatoriske emner og ett valgemne som hver har et omfang på 10 studiepoeng.
Det er anbefalt at man tar emnet Organisering og ledelse av kunst og kultur i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.
Alternativt studieløp
Studiet gjennomføres normalt på heltid, men det er mulig å søke om alternativt studieløp, dvs. deltidsstudium over to år, etter opptak. Søknaden må leveres innen gitt frist og begrunnes. Studenter med alternativt studieløp må ta minimum ett emne per semester for å beholde sin studierett, og følgende studieprogresjon anbefales:
Organisering og ledelse av kunst og kultur (1. semester, høst)
Økonomistyring i kulturorganisasjoner (1. semester, høst)
Kulturøkonomi og digitalisering (2. semester, vår)
Prosjektledelse (3 semester, høst)
Valgemne (Kunstmarkedsføring eller annet emne) (4. semester, vår)*
Estetikk og ledelse (4. semester, vår)
*Valgfritt emne
Studentene kan velge ett valgfritt emne blant enkelte forhåndsgodkjente valgemner studieåret 2025-2026. Det ene emnet vil være KULT6300 Kunstmarkedsføring (tilhører årsstudiet i kulturledelse). Hvilke øvrige emner som tilbys, vil annonseres ved studiestart.
Det er begrenset antall plasser i emnene som er forhåndsgodkjente, og studenter som ønsker disse emnene, må kontakte studieadministrasjonen for mer informasjon om frist for påmelding. Studentene må undersøke at emnet ikke kolliderer med undervisning eller eksamen i andre emner studenten skal ta.
Andre relevante emner på masternivå kan også velges etter forhåndsgodkjenning av Handelshøyskolen. Studenter som ønsker å ta emner ved andre masterprogram, må selv undersøke mulighetene ved det aktuelle studiet. Studentene må kontakte studieadministrasjonen for å søke om forhåndsgodkjenning.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
-
Teaching and learning methods
Etter fullført emne skal studentene kunne bruke språket på akademisk og yrkesrelaterte områder. Studentene kan lese og forstå faglige tekster på et akademisk nivå. De skal ha tilegnet seg et bred ordforråd og skal kunne uttrykke seg spontant i ulike muntlige situasjoner. Studentene skal også kunne redegjøre for faglige emner skriftlig.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om norsk fagspråk
- har kunnskap om kjennetegn ved fagtekster innenfor sitt fagområde
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom faglige foredrag og forelesninger
- kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom ulike medier
- kan skrive strukturerte tekster i ulike sjangre tilpasset formål og mottaker
- kan lese og forstå komplekse tekster i ulike sjangre
- kan bruke språket fleksibelt og effektivt i sosiale og faglige sammenhenger
- kan formulere synspunkter, redegjøre for faglige emner og delta i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
- har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og i samarbeid med andre om faglig utvikling
- har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng
-
Internationalisation
Se programplanen
-
Work requirements
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende to arbeidskrav:
Arbeidskrav 1
Skriftlig tekst, omfang: 500-700 ord pluss eventuelle vedlegg. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal få innsikt i kravene som stilles til fagskriving i profesjonen og få øvelse i å skrive en fagtekst, uttrykke sine meninger eller forklare synspunkt.
Arbeidskrav 2
Skriftlig tekst, omfang 500-700 ord, gjennomføres individuelt. Dette kan være sammendrag av fagartikkel eller annen relevant tekst. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst, samt at de får tilbakemelding fra lærerne og medstudenter om hvor de står i forhold til målene for kurset.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
-
Assessment
Eksamen består av to deler:
Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.
Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (700 ord +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1800 og 5000 ord etter avtale med faglærer.
Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.
Ny/utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.