EPN-V2

Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning Programplan

Engelsk programnavn
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Formålet med utdanningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert og grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning av unge og voksne. Karrierelæring, livsmestring, relasjons- og karrierekompetanse er sentrale begreper. Studiet skal bidra til å utvikle deltakerens karriereveileder- og rådgivningskompetanse.

    Studiet er praksisorientert og tar blant annet utgangspunkt i studentenes selvopplevde erfaringer og utfordringer i karriereveilednings- og rådgivningssituasjoner.

  • Målgruppe

    Målgruppen for studiet er alle som er interessert i, arbeider med eller ønsker å arbeide med, karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning.

    Eksempler er: HR-ansvarlige og privatpraktiserende karriereveiledere og rådgivere, ansatte i utdanningssektor, Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og oppfølgingstjenesten (OT), NAV, rekrutteringsbransjen, attføringsbedrifter og tiltaksarrangører.

  • Opptakskrav

    Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

    Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

    • Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
    • Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

    Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

  • Læringsutbytte

    Dette emnet er tematisk integrert med emne TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap.

  • Innhold og oppbygging

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om yrkesetikken og grensene for tolkens ansvarsområde i egen tolking
    • kan anvende kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy i egen tolking
    • har bred kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende grunnleggende tekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger
    • kan mestre konsekutiv tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende strategier for å videreutvikle sine tospråklige ferdigheter og tilegne seg kontekstkunnskap på norsk og tolkespråket
    • kan vurdere egen kompetanse opp mot ulike modaliteter og situasjonens tolketekniske krav
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet er organisert på deltid over to semester med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.

  • Vurdering og sensur

    Praktisk eksamen:

    Avsluttende vurdering består av en eksamen i praktisk tolking: Konsekutiv tolking av en rollespilt institusjonell dialog mellom norsk og tolkespråket. Varighet maksimum 30 minutter. Eksamen tas opp på video for å gi eksamenskommisjonen konkret grunnlag for vurdering og for å gi kandidaten klagerett.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Øvrig informasjon

    Studenten kan utarbeide sin egen terminologiliste (norsk/tolkespråket). Denne listen må være innlevert innen angitt frist dersom studenten skal benytte den under eksamen i praktisk tolking.