Studieinfo emne KARO6200 2022 HØST
KARO6200 Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Career Education and Counselling in a sociopolitical context
- Studieprogram
-
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
- har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
- har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
- har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede gruppeprosesser
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- Systemforståelse og lærende nettverk
- Læring og utvikling i arbeidslivet
- Gruppeprosesser og gruppeveiledning
- Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
- Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
- Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
- Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
- Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter
Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.
Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.