EPN

Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning Programplan

Engelsk programnavn
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Formålet med utdanningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert og grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i yrkes- og utdanningsveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning av unge og voksne.  Studiet skal bidra til å utvikle deltakerens veileder- og rådgivningskompetanse.

Studiet er praksisorientert og tar blant annet utgangspunkt i studentenes selvopplevde erfaringer og utfordringer i veilednings- og rådgivningssituasjoner.

Målgruppe

Målgruppe for studiet er alle som arbeider med eller ønsker å arbeide med, karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning. Eksempler er:

  • Utdanningssektoren (grunnskolens ungdomstrinn, videregående skoler, høgskoler, universitet, voksenopplæringsinstitusjoner og opplæring i bedrift )

  • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og oppfølgingstjenesten (OT)

  • NAV

  • Bedrifter

  • Attføringsbedrifter, vekstbedrifter

  • Privatpraktiserende studieveiledere og coacher

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Læringsutbytte

Studentene skal

  • ha kompetanse i profesjonell karriereveiledning

  • ha kunnskap om lovverk og rettigheter, utdanningsstruktur og arbeidslivskunnskap

  • ha kunnskap om og erfaring med veiledning for å hjelpe den som veiledes til selv å ta realistiske utdannings- og yrkesvalg

  • kunne se sosialpedagogisk rådgiving i et samarbeids- og samspillperspektiv innen ulike organisasjoner og etater og mellom disse

  • ha kunnskap om grupper med spesielle behov for veiledning og rådgivning, blant annet personer med funksjonshemning, minoritetsspråklige og voksne med omskolerings- eller rehabiliteringsbehov

  • ha kompetanse i å gi råd til ungdom og voksne med personlige og sosiale vansker

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et deltidsstudium, i hovedsak med ett emne per semester. Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:

            KARO6100: Karriereveiledning - grunnlag og prinsipper

            KARO6200: Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv

KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og individperspektiv

KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving - systemperspektiv

 

Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Det er imidlertid mulig å ta emnene i selvvalgt rekkefølge. Ikke alle emner tilbys hvert semester.

I emnet KARO6100 inngår det vanligvis en studietur innenlands eller utenlands. Utgiftene til denne turen kommer i tillegg til evt studieavgift.

Faglig innhold

KARO6100 "Karriereveiledning - grunnlag og prinsipper" vektlegger teoretiske og praktiske kvalifikasjoner for profesjonell karriereveiledning. Innholdet omfatter grunnleggende innføring i sentrale områder knyttet til karriereveiledningsfeltet som lovgivning, rettigheter og regelverk som regulerer yrkes- og utdanningsvalg, og prosessen som fører fram til valgene. Emnet inneholder også kartleggingsverktøy, strategier og metoder i veiledning.

KARO6200 "Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv" legger hovedvekt på strategiarbeid og systemforståelse i karriereveiledning. Innholdet i emnet består blant annet av kunnskap om arbeidsliv og utdanningsstruktur, organisasjonsforståelse, endringsprosesser og nettverksarbeid.

KARO6300 "Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og individperspektiv" vektlegger marginaliserte og oversette grupper i opplæringsforløpet, personer med psykososiale lidelser og konflikthåndtering. Fokus vinkles fra veiledning til rådgiving.

KARO6350 "Sosialpedagogisk rådgivning - systemperspektiv" legger vekt på systemforståelse og nettverksarbeid i et samfunnsorientert perspektiv. Dette omfatter blant annet endringsarbeid, konflikthåndtering og multikulturell rådgivning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene på samlingene vil veksle mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum.  Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper.

 

Mellom samlingene skal studentene arbeide med studieoppgaver som vil bli knyttet til samlingenes tematiske innhold og studentenes arbeid ved egen eller annen arbeidsplass. 

Deler av læringsaktivitetene i studiet kan skje via nettstøttet undervisning

Kontakten mellom studenter og høgskolen og innlevering av oppgaver skjer i hovedsak ved bruk av høgskolens elektroniske læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.  Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20 % på hvert emne må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Øvrig informasjon

  • Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004

  • Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010