EPN-V2

KARO6350 Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Counselling in a sociopolitical context
Studieprogram
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell bacheloroppgave.

Oppgaven skal være på 9000 ord +/- ti prosent. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

Gjeldende referansestil skal brukes.

I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang til.

Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

· Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling

· Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger

· Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger

· Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori

· Kritisk refleksjon og etisk forståelse

· Godt og forståelig språk

· Bruk av gjeldende referansestil

Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

· På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?

· Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?

· Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?

· Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?

· På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?

· Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?

· Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?

· Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følge

Læringsutbytte

Studentene skal

  • kunne analysere organisasjoners strukturer og initiere endringsarbeid
  • ha kunnskap om unges og voksnes situasjon i dagens samfunn
  • være kjent med og kunne samarbeide med personer og organisasjoner som er relevante partnere i en veiledningssituasjon
  • ha kjennskap til ulike strategier i forbindelse med multikulturell veiledning
  • kunne analysere og anvende etiske retningslinjer ved sosialpedagogisk rådgivning

Innhold

Aktuelle tema:

  • analyse av organisasjoner
  • konflikthåndtering
  • multikulturell veiledning
  • arenaer som påvirker ungdom i dag
  • nettverksbygging, endringsarbeid
  • samarbeid internt og eksternt
  • integreringspolitikk

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

Høgskolens elektroniske plattform benyttes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20% må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • presentasjon av prosjektarbeidet for medstudenter og gjester.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen individuelt eller i grupper

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

A - E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer