Programplaner og emneplaner - Student
ARK1400 Digital arkivdanning og -bevaring I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Recordkeeping and Preservation I
- Studieprogram
-
Årsstudium i arkivvitenskapBachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal levere to arbeidskrav:
- En praktisk gruppeoppgave om et oppgitt emne. Omfang 5-7 sider.
- En praktisk individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfang 1-2 sider.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere én ny versjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Forkunnskapskrav
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe med et omfang på 20-28 sider (46.000 - 64.000 tegn inkludert mellomrom).
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Kommuner og fylkeskommuner:
Studenten
- Kjenner til de sentrale bestemmelsene i kommuneloven og i forskriftene som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap for kommuner og fylkeskommuner
- Forstår betydningen av kommunale regnskapsprinsipper, herunder arbeidskapital i et kommunalt regnskap
- Kan forklare forskjellen mellom driftsregnskap og investeringsregnskap
- Kjenner til fond som brukes i et kommunalt regnskap og hvilke formål de har
- Kan reglene som gjelder for avslutning av et kommunalt regnskap, herunder reglene om strykninger
- Kjenner til ulike metoder for analyse av kommunale regnskaper
Staten:
Studenten
- Har kunnskap om ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
- Kjenner til de sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmaktene
- Kjenner til de sentrale regnskapsbestemmelsene, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
- Forstår betydningen av statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet i statlig regnskap
- Kan forklare forskjellen mellom statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
- Kan koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
- Kjenner til ulike metoder for analyse av statlige virksomheter
Ferdigheter
Studentene kan bokføre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap og et statlig virksomhetsregnskap. Studenten kan også analysere et kommunalt og statlig regnskap.
Generell kompetanse
Studenten har innsikt i regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet skal dyktiggjøre studenten i krav og oppgaver knyttet til det å være trafikklærer for personer med spesielle behov.
Vurderingsuttrykk
Det er en gruppeinnleveringsoppgave på 4-6 sider som må være godkjent for å kunne levere prosjektoppgave. Gruppestørrelsen er inntil 3 personer. Ved ikke godkjent arbeidskrav er det anledning til å forsøke en gang til. Faglærer opplyser om innleveringsfrister.
Sensorordning
Studentene skal skrive en individuell prosjektoppgave. Omfanget er 8-10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg, Times New Roman 12 pkt., 1 ½ linjeavstand og 2,5 cm venstre marg.
Emneansvarlig
Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.
Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.