EPN

KARO6200 Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Career Education and Counselling in a sociopolitical context
Studieprogram
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Læringsutbytte

Studentene skal

  • være kjent med aktuelle mål og virkemidler innen dagens arbeidsmarkedspolitikk
  • ha oversikt over organiseringsformer og metoder for karriereveiledning/yrkes- og utdanningsveiledning i Norge og i andre land
  • være kjent med perspektiver på organisasjoner og strategier for endringsarbeid
  • ha innsikt i betydningen av nettverksarbeid i karriereveiledning
  • være bevisst på egne ferdigheter og holdninger til arbeid med karriereveiledning
  • ha erfaring med utprøving av ulike kartleggingsverktøy
  • ha innsikt i ulike målgruppers behov for tilrettelagt karriereveiledning, blant annet med fokus på kjønnsrelaterte utdannings- og yrkesvalg, flerkulturelle grupper, mennesker med funksjonshemninger og voksne veisøkere

Innhold

Aktuelle tema:

  • Strategiarbeid og systemforståelse i karriereveiledning.
  • Organisasjonsforståelse og endringsprosesser.
  • Arbeidslivskunnskap og utdanningsstruktur.
  • Nettverksarbeid.
  • Veiledning av grupper.
  • Livslang veiledning.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

Høgskolens elektroniske plattform benyttes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Presentasjon av prosjektarbeidet for medstudenter og gjester.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i grupper på to til fire studenter. Det er anledning til å søke om å levere individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer.