EPN

Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling Programme description

Programme name, Norwegian
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Formålet med utdanningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert og grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i yrkes- og utdanningsveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning av unge og voksne.  Studiet skal bidra til å utvikle deltakerens veileder- og rådgivningskompetanse.

Studiet er praksisorientert og tar blant annet utgangspunkt i studentenes selvopplevde erfaringer og utfordringer i veilednings- og rådgivningssituasjoner.

Target group

Målgruppe for studiet er alle som arbeider med eller ønsker å arbeide med, karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning. Eksempler er:

  • Utdanningssektoren (grunnskolens ungdomstrinn, videregående skoler, høgskoler, universitet, voksenopplæringsinstitusjoner og opplæring i bedrift )

  • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og oppfølgingstjenesten (OT)

  • NAV

  • Bedrifter

  • Attføringsbedrifter, vekstbedrifter

  • Privatpraktiserende studieveiledere og coacher

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Learning outcomes

Studentene skal

  • ha kompetanse i profesjonell karriereveiledning

  • ha kunnskap om lovverk og rettigheter, utdanningsstruktur og arbeidslivskunnskap

  • ha kunnskap om og erfaring med veiledning for å hjelpe den som veiledes til selv å ta realistiske utdannings- og yrkesvalg

  • kunne se sosialpedagogisk rådgiving i et samarbeids- og samspillperspektiv innen ulike organisasjoner og etater og mellom disse

  • ha kunnskap om grupper med spesielle behov for veiledning og rådgivning, blant annet personer med funksjonshemning, minoritetsspråklige og voksne med omskolerings- eller rehabiliteringsbehov

  • ha kompetanse i å gi råd til ungdom og voksne med personlige og sosiale vansker

Content and structure

Studiet er organisert som et deltidsstudium, i hovedsak med ett emne per semester. Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:

            KARO6100: Karriereveiledning - grunnlag og prinsipper

            KARO6200: Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv

KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og individperspektiv

KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving - systemperspektiv

 

Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Det er imidlertid mulig å ta emnene i selvvalgt rekkefølge. Ikke alle emner tilbys hvert semester.

I emnet KARO6100 inngår det vanligvis en studietur innenlands eller utenlands. Utgiftene til denne turen kommer i tillegg til evt studieavgift.

Faglig innhold

KARO6100 "Karriereveiledning - grunnlag og prinsipper" vektlegger teoretiske og praktiske kvalifikasjoner for profesjonell karriereveiledning. Innholdet omfatter grunnleggende innføring i sentrale områder knyttet til karriereveiledningsfeltet som lovgivning, rettigheter og regelverk som regulerer yrkes- og utdanningsvalg, og prosessen som fører fram til valgene. Emnet inneholder også kartleggingsverktøy, strategier og metoder i veiledning.

KARO6200 "Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv" legger hovedvekt på strategiarbeid og systemforståelse i karriereveiledning. Innholdet i emnet består blant annet av kunnskap om arbeidsliv og utdanningsstruktur, organisasjonsforståelse, endringsprosesser og nettverksarbeid.

KARO6300 "Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og individperspektiv" vektlegger marginaliserte og oversette grupper i opplæringsforløpet, personer med psykososiale lidelser og konflikthåndtering. Fokus vinkles fra veiledning til rådgiving.

KARO6350 "Sosialpedagogisk rådgivning - systemperspektiv" legger vekt på systemforståelse og nettverksarbeid i et samfunnsorientert perspektiv. Dette omfatter blant annet endringsarbeid, konflikthåndtering og multikulturell rådgivning

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Arbeidsformene på samlingene vil veksle mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum.  Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper.

 

Mellom samlingene skal studentene arbeide med studieoppgaver som vil bli knyttet til samlingenes tematiske innhold og studentenes arbeid ved egen eller annen arbeidsplass. 

Deler av læringsaktivitetene i studiet kan skje via nettstøttet undervisning

Kontakten mellom studenter og høgskolen og innlevering av oppgaver skjer i hovedsak ved bruk av høgskolens elektroniske læringsplattform.

Work requirements

Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.  Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20 % på hvert emne må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Other information

  • Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004

  • Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010