Studyinfo program plan KARVO 2018 HØST
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling Programme description
- Programme name, Norwegian
- Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Valid from
- 2018 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Formålet med utdanningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert og grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i yrkes- og utdanningsveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning av unge og voksne. Studiet skal bidra til å utvikle deltakerens veileder- og rådgivningskompetanse.
Studiet er praksisorientert og tar blant annet utgangspunkt i studentenes selvopplevde erfaringer og utfordringer i veilednings- og rådgivningssituasjoner.
Target group
Målgruppe for studiet er alle som arbeider med eller ønsker å arbeide med, karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning. Eksempler er:
-
Utdanningssektoren (grunnskolens ungdomstrinn, videregående skoler, høgskoler, universitet, voksenopplæringsinstitusjoner og opplæring i bedrift )
-
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og oppfølgingstjenesten (OT)
-
NAV
-
Bedrifter
-
Attføringsbedrifter, vekstbedrifter
-
Privatpraktiserende studieveiledere og coacher
Admission requirements
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Learning outcomes
Studentene skal
-
ha kompetanse i profesjonell karriereveiledning
-
ha kunnskap om lovverk og rettigheter, utdanningsstruktur og arbeidslivskunnskap
-
ha kunnskap om og erfaring med veiledning for å hjelpe den som veiledes til selv å ta realistiske utdannings- og yrkesvalg
-
kunne se sosialpedagogisk rådgiving i et samarbeids- og samspillperspektiv innen ulike organisasjoner og etater og mellom disse
-
ha kunnskap om grupper med spesielle behov for veiledning og rådgivning, blant annet personer med funksjonshemning, minoritetsspråklige og voksne med omskolerings- eller rehabiliteringsbehov
-
ha kompetanse i å gi råd til ungdom og voksne med personlige og sosiale vansker
Content and structure
Studiet er organisert som et deltidsstudium, i hovedsak med ett emne per semester. Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:
KARO6100: Karriereveiledning - grunnlag og prinsipper
KARO6200: Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv
KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og individperspektiv
KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving - systemperspektiv
Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Det er imidlertid mulig å ta emnene i selvvalgt rekkefølge. Ikke alle emner tilbys hvert semester.
I emnet KARO6100 inngår det vanligvis en studietur innenlands eller utenlands. Utgiftene til denne turen kommer i tillegg til evt studieavgift.
Faglig innhold
KARO6100 "Karriereveiledning - grunnlag og prinsipper" vektlegger teoretiske og praktiske kvalifikasjoner for profesjonell karriereveiledning. Innholdet omfatter grunnleggende innføring i sentrale områder knyttet til karriereveiledningsfeltet som lovgivning, rettigheter og regelverk som regulerer yrkes- og utdanningsvalg, og prosessen som fører fram til valgene. Emnet inneholder også kartleggingsverktøy, strategier og metoder i veiledning.
KARO6200 "Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv" legger hovedvekt på strategiarbeid og systemforståelse i karriereveiledning. Innholdet i emnet består blant annet av kunnskap om arbeidsliv og utdanningsstruktur, organisasjonsforståelse, endringsprosesser og nettverksarbeid.
KARO6300 "Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og individperspektiv" vektlegger marginaliserte og oversette grupper i opplæringsforløpet, personer med psykososiale lidelser og konflikthåndtering. Fokus vinkles fra veiledning til rådgiving.
KARO6350 "Sosialpedagogisk rådgivning - systemperspektiv" legger vekt på systemforståelse og nettverksarbeid i et samfunnsorientert perspektiv. Dette omfatter blant annet endringsarbeid, konflikthåndtering og multikulturell rådgivning
Teaching and learning methods
Arbeidsformene på samlingene vil veksle mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper.
Mellom samlingene skal studentene arbeide med studieoppgaver som vil bli knyttet til samlingenes tematiske innhold og studentenes arbeid ved egen eller annen arbeidsplass.
Deler av læringsaktivitetene i studiet kan skje via nettstøttet undervisning
Kontakten mellom studenter og høgskolen og innlevering av oppgaver skjer i hovedsak ved bruk av høgskolens elektroniske læringsplattform.
Work requirements
Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20 % på hvert emne må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Other information
-
Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004
-
Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010