EPN-V2

Bachelorstudium i fysioterapi Programplan

Engelsk programnavn
Physiotherapy Programme
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Bachelorstudiet i fysioterapi er en treårig profesjonsutdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i fysioterapi (Bachelor’s Degree programme in Physiotherapy), og gir grunnlag for ett års turnustjeneste. Fullført studium og ett års godkjent turnustjeneste gir grunnlag for å søke autorisasjon som fysioterapeut i henhold til lov om helsepersonell.

Programplanen for studiet er utarbeidet i henhold til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, og forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Studiet har hjemmel i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Formålet med fysioterapi er å skape bedre forutsetninger for funksjon, helse, mestring og livsutfoldelse. Fysioterapeutens bidrag er å skape grunnlag for kroppslig læring og bevegelse, og påvirke spesifikke forhold som har betydning for individets aktivitet og deltakelse.

Fysioterapi er både et kunnskapsområde og en profesjon. Fysioterapi omfatter kunnskap om fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle dimensjoner ved mennesket, og kjernen av kunnskapsfeltet er kropp, bevegelse, funksjon og interaksjon med omgivelsene. Det teoretiske grunnlaget er forankret i naturvitenskapelig, samfunnsvitenskapelig og humanistisk kunnskap.

Fysioterapeuter møter mennesker i alle aldre, med ulike sykdomstilstander, skader og funksjonsnivå, og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Fysioterapeuter har plikt til å ivareta alle individers rett til likeverdige tjenester.

Fysioterapi utøves gjennom personsentrerte, kunnskapsbaserte og resonnerende prosesser hvor både undersøkelse, kartlegging, klinisk diagnostisering, målsetting, tiltak og evaluering inngår. Fysioterapitiltak omfatter blant annet manuelle teknikker, øvelsesbehandling og veiledning, samt tilrettelegging og tilpasning i miljøet. Fysioterapeuter arbeider individrettet, på gruppenivå og tverrsektorielt på systemnivå. Yrkesgruppen bidrar i tverrprofesjonelt samarbeid og har medansvar for å sikre at habilitering- og rehabiliteringsprosesser ivaretar brukerens behov for koordinerte og sammenhengende tjenester.

Fysioterapeututdanningen ved OsloMet bygger på universitetets verdigrunnlag. Mangfold og likeverd er grunnleggende verdier i utøvelse av fysioterapi i en mangfoldig befolkning. Utdanningen skal derfor tilrettelegge for læringserfaringer som gir forståelse av individer med unike livserfaringer, i alle livsfaser, og som lever sine liv på ulike arenaer.

Relevans for arbeidslivet

Fysioterapeuter arbeider innenfor lokale rehabiliteringstjenester, frisklivssentraler, skoler/barnehager, helsestasjoner, sykehjem, hjemmebaserte tjenester og fysikalske institutter. Fysioterapeuter arbeider innenfor en rekke områder i spesialisthelsetjenesten, og er ansatt ved sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner. Ved disse institusjonene bidrar fysioterapeutene i helsetjenester til pasienter i akutt sykdomsfase og tidlig rehabiliteringsfase, og pasienter med behov for spesialisert rehabilitering. Fysioterapeuter arbeider også innenfor arbeidslivsarenaen, hvor arbeidsoppgavene omfatter kartlegging, rådgivning og tilrettelegging av den enkeltes arbeidsmiljø.

Relevans for videre utdanning

Bachelorgrad i fysioterapi kvalifiserer for opptak ved videreutdanninger og masterstudier, både ved OsloMet og ved andre institusjoner i Norge og utenlands. OsloMet tilbyr masterstudium i fysioterapi og masterstudium i rehabilitering og habilitering.

Målgruppe

Målgruppen er alle som ønsker å arbeide som fysioterapeut. Søkere bør være motivert for å ta ansvar for egen læring, samarbeide med medstudenter, og gå inn i et yrke som innebærer en terapeutisk relasjon med mennesker.

Opptakskrav

Det kreves generell studiekompetanse eller realkompetanse, i henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning. I forbindelse med opptak til fysioterapeututdanningen må søkere legge frem politiattest ved studiestart.

Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

Krav til alle realkompetansesøkere

  • Du må være 25 år eller eldre.
  • Du kan ikke ha generell studiekompetanse

Krav til yrkespraksis

  • Du må dokumentere minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg- eller sosialsektor eller tilsvarende.
  • I praksisen må du ha arbeidet med pasienter eller klienter.

Fagkrav

  • Norsk 393 årstimer
  • Engelsk 140 årstimer

Læringsutbytte

En kandidat med fullført bachelorstudium i fysioterapi har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om ulike perspektiver på kropp, bevegelse, funksjon, helse og sykdom og kan reflektere over perspektivenes rolle i fysioterapeuters fagutøvelse
  • bred kunnskap om menneskers bevegelsesutvikling og hva som fremmer utvikling og læring gjennom livet
  • bred kunnskap om kroppens strukturer og funksjoner, normalfunksjon, samt kunnskap om sykdomsårsaker, sykdomsmekanismer, sykdomsutvikling, strukturelle og funksjonelle forandringer i organer, vev og celler ved sykdom
  • innsikt i hvordan menneskets helse og funksjon påvirkes av samspillet mellom individuelle, sosiale, miljømessige og kulturelle faktorer gjennom livsløpet
  • bred kunnskap om det teoretiske og empiriske grunnlaget for kartlegging og iverksetting av tiltak på individ, gruppe og samfunnsnivå
  • kunnskap om fysioterapifagets historie og utvikling, profesjonens samfunnsoppdrag, samt gjeldende lovverk og politiske føringer som styrer helsetjenesten og fysioterapeuters virksomhet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • kartlegge og undersøke individers funksjon, smertetilstand og andre helseutfordringer, identifisere helseressurser og hemmende faktorer, og identifisere symptomer på mulig alvorlig underliggende patologi
  • planlegge, gjennomføre og evaluere helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende tiltak i samhandling med brukere på individ-, gruppe- og/eller systemnivå
  • reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget for egen fagutøvelse og tilegne seg nødvendig kunnskap
  • kritisk vurdere og integrere informasjon fra ulike kilder, og ta kliniske beslutninger basert på kunnskapsbaserte vurderinger og prioriteringer
  • innhente informasjon om helsetilstanden og sykdomsforekomsten i befolkningen, samt kartlegge miljøfaktorer som har betydning for menneskers helse og livskvalitet i et individ og folkehelseperspektiv
  • anvende pedagogisk kompetanse i veiledning av pasienter og pårørende, og andre tjenestebrukere som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • dokumentere og kommunisere resultater fra kartlegging og tiltak i journalform

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • anvende kommunikasjons-, relasjons- og kulturkompetanse og vise respekt, omsorg og empati i møte med pasienter/brukere og pårørende, samt legge til rette for brukermedvirkning på individ og tjenestenivå
  • arbeide selvstendig, samhandle tverrprofesjonelt og lede samarbeid for å skape helhetlige og sammenhengende tiltak og tjenester
  • identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse, arbeide faglig forsvarlig, samt vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenne til metoder for å følge opp disse systematisk
  • bidra til tjenesteinnovasjon, kontinuerlig kvalitetsforbedring, og i utvikling og anvendelse av brukerrettet teknologi på individ- og tjenestenivå
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere fagutviklingsprosjekter
  • formidle fagstoff skriftlig, muntlig og digitalt, i akademisk og populærvitenskapelig form

Innhold og oppbygging

The PhD programme consists of a training component (30 ECTS credits) and a research component (150 ECTS credits).

The training component is intended to underpin and strengthen the PhD candidate' s research. The training component comprises a mixture of mandatory courses and elective courses. The elective courses are chosen in collaboration with the supervisors. The training component must be completed and approved before the doctoral thesis is submitted, cf. Regulations Relating to the Degree of Philosophiae Doctor (PhD) at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

Mandatory courses

The mandatory and common requirements at the programme level is in total 15 ECTS credits. Candidates must take these courses unless an exemption is granted from the TKD Faculty’s Doc toral Committee (DGU). The examination for each of the courses will consist of a paper that will be evaluated pass/fail.

The course Philosophy of Science in Sustainability (5 ECTS credits) will give the PhD candidates an epistemological basis for sustainability studies. It will give them a deeper understanding of foundational philosophical and ethical issues in knowledge production in the field and enable them to problematize and analyse the underlying premises and assumptions of their own and others’ research projects.

The course Research Methodology and Research Design for Sustainability (5 ECTS credits) is closely related to the course on the philosophy of science. The course will provide the candidates with knowledge on and skills in inter-, multi and transdisciplinary research. It will enable the candidates to understand and make use of mixed methods for a multitude of approaches especially suited to illuminate complex phenomena, and responsible research and innovation (RRI)

The course Sustainable Innovation: Interdisciplinary Research in practice (5 ECTS credits) builds on the two previous courses. The course will give insight into methods that will enable innovation, entrepreneurship, and transition management. It will provide the candidates with a solid theoretical basis and practical ability to manage, design and carry out research projects within various fields of sustainability. It will enable them to relate to the UN Sustainability goals in a theoretic al and operational way.

The goal of the mandatory courses is to provide candidates with an understanding of the foundational theories, concepts, and approaches within the field of study, including how these relate to methodological choices. The courses will also socialize the candidates into the research environment at TKD and SVA and facilitate connections with doctoral candidates at OsloMet and other institutions.

Elective courses

The following are brief descriptions of the elective, specialized courses. Candidates must take these courses at OsloMet unless an exemption is granted from TKD’s Doctoral Committee (DGU). Unless otherwise noted, the examination f or each of the courses will consist of a paper that will be evaluated pass/fail.

The course Site-specific Governance and Co-creation (5 E CTS credits) will address sustainability in a site-specific, regional, and urban context. The focus will be on governance and co-creation in cities, rural areas, and regions. It will enable the PhD candidates to understand and take part in co-creative processes with citizens and stakeholders to find concrete solutions for accessibility and meaningfulness for all.

The course Societal Perspectives on Sustainability (5 E CTS credits) will address sustainability from a societal perspective. The course will provide the candidates with perspectives for critically analysing the role these societal frames have in inhibiting and enabling social transition towards sustainability, and for engaging in constructive discussions on how sustainable practices can be facilitated at a societal level. Cases will be used to stimulate interdisciplinary investigation of these issues.

The course Well-being and Sustainability (5 ECTS credits) will address sustainability from an individual perspective. It will explore the interrelation between technologies, materials, human actions, and the environment from a broad perspective of health such as public health, quality of life and daily functioning from a critical perspective. The course will introduce innovative approaches for developing products and services to enhance critical reflection about well-being, to make them accessible to all people regardless of age, gender, or ability.

The course Aesthetics in Innovation (5 ECTS credits) will look specifically on the sensory side of sustainability, seeking to create awareness among designers, researchers, tech developers and other stakeholders of the many possible ethical and interactional consequences and possibilities of aesthetic

choices. The course will enable the PhD candidates to the sensory shaping and material tailoring of our technologic al and digital environments to get aware of and solve societal challenges.

The course Educational Perspectives on Sustainability (5 E CTS credits) addresses sustainability through theoretical perspectives on education. Education has the potential to change current practices and contribute to the transformation of ideas, attitudes, habits, and values in societies. This course discusses the effect of education and invites reflection on changes within and across cultures and societies. The focus will be on critical reflection and literacy. The candidates are invited to identify future-oriented research needs and enable them to make practical use of these theories and approaches.

The research component (doctoral thesis)

The doctoral thesis is the main component of the PhD degree, comprising 150 ECTS credits.

The doctoral thesis consists of independent research work carried out in active cooperation with a supervisor (or supervisors) and other researchers. The doctoral thesis can be submitted in the form of a monograph or a collection of several shorter scientific works (articles). A monograph is a comprehensive text that describes a topic in detail. A thesis written as a monograph is structured in chapters and with an introduction and conclusion, and the candidate is the sole author of the whole work.

A doctoral thesis based on articles usually must consist of a minimum of three articles. In an article- based thesis, the PhD candidate's independent contribution must be identified and documented, there must be a thematic connection between the works, and the connection must be accounted for in an introduction ('supplementary introductory chapter) preceding the articles (as stipulated in the Regulations relating to the PhD Degree at OsloMet). Chapters in peer-reviewed book s are considered as an article, but chapters should not constitute more than half of the total number of articles. The candidate may be the sole author or co-author of the articles included in the dissertation.

The courses are primarily reserved for candidates admitted to the PhD programme, but all courses will be open for application for other candidates who have completed a master's degree (120 credits) or the equivalent.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som inngår i utdanningen reflekterer at studenter og lærere har et felles ansvar for å utvikle kunnskap. Lærerne har et spesielt ansvar for å stimulere studentenes nysgjerrighet og læringsprosess gjennom å tilrettelegge for varierte læringsformer. I studiet brukes ulike typer digitale læringsressurser for å stimulere læring gjennom studentaktiviteter og samarbeid. Disse ressursene kan bl.a. inngå i studentenes forberedelse til undervisning, som støtte i samarbeidsprosesser og til produksjon av podkaster og digitale historiefortellinger.

Utdanningen skal forberede studentene på arbeidslivets behov for arbeidstakere som er utrustet for livslang læring. Det forventes derfor at hver student tar eierskap over sin egen læringsprosess gjennom studietiden, fordi studenten både skal lære «å bli fysioterapeut» og «lære å lære». Det er også en uttalt forventning at hver student er med om å skape et godt læringsmiljø for sine medstudenter gjennom aktiv deltakelse i de ulike arbeids- og undervisningsformene.

Selvstudier og studentsamarbeid

Oppnåelse av læringsutbyttene krever høy grad av selvstudier. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, og det forutsetter bevissthet om hvordan en selv best lærer. Det anbefales at studenter tar initiativ til kollokvier/studentgrupper.

Gruppearbeid

Ulike former for gruppearbeid benyttes også i den organiserte undervisningen. Gruppearbeidets art og gruppestørrelsen vil variere. Gruppearbeidet kan blant annet knyttes til arbeid med kasuistikker, diskusjoner, medstudentveiledning og prosjektarbeid. Aktiv deltakelse i gruppearbeid gir studenten mulighet for å utvikle samhandlingskompetanse i tillegg til faglig forståelse og analytiske ferdigheter.

Ferdighetstrening

Veiledet ferdighetstrening er en sentral del av undervisningen, og foregår som regel i mindre grupper. Ferdighetstrening foregår både i gymsal og klasserom. Eksempelvis kan ferdighetstrening gjennomføres som «rollespill» hvor to studenter veksler mellom å være «pasient» og «terapeut», eller ved å trene på undersøkelse og bevegelsesanalyse av personer som tilbyr seg å være «pasientskuespillere». Ferdighetstrening omfatter både praktiske/instrumentelle ferdigheter (f.eks. massasje, veiledning av medstudenter i øvelsesgrupper), kognitive ferdigheter (f.eks. klinisk resonnement) og sosiale ferdigheter (f.eks. ivaretakelse av medstudent i «terapeutrollen»).

Hensikten med ferdighetstreningen er å utvikle handlingskompetansen, men også å understøtte forståelsen av teori gjennom anvendelse av teori i ferdighetstreningen. Gjennom ferdighetstrening får studentene også erfare å bli observert, tatt på, instruert og vurdert av andre, og dermed erfare «pasientrollen». Utveksling av erfaringer med medstudenter kan gi økt bevissthet om egne og andres kroppslige opplevelser og reaksjoner, som er et viktig grunnlag for ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging.

Seminarer/webinar

Seminarer ledes av faglærer, men kan også ledes av studenter. Seminar er en læringsform hvor en gruppe møtes for å diskutere faglige problemstillinger, f.eks. med utgangspunkt i formidlet fagstoff, en aktuell nyhetssak, konkrete praksisepisoder eller fiktive kasuistikker. Det forventes at alle seminardeltakere deltar aktivt. Aktiv deltakelse i seminardiskusjoner gir både fagkompetanse og ferdigheter i argumentasjon. Gjennom faglig meningsutveksling lærer man også verdien av å lytte, og ha respekt for andres synspunkt. Faglig meningsutveksling gir alle deltakere mulighet for å vurdere en sak fra et «nytt ståsted». Nettbaserte seminar omtales som «webinar».

Forelesninger

Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper og sentrale problemstillinger. Forelesninger kan holdes i auditorier eller gjøres tilgjengelig digitalt.

Formidlingsoppgaver

Formidlingsoppgaver er lagt inn flere steder i studieforløpet som individuelle eller gruppebaserte oppgaver. Formidlingsoppgaver omfatter bl.a. skriftlige produkter som fagnotat, kronikk, blogginnlegg, skriving av pasientjournal, prosjektrapport, digital plakat eller bacheloroppgave. Formidling omfatter også muntlige presentasjoner og bruk av audiovisuell teknologi (F.eks. digital historiefortelling, podkast, video).

Formidlingsoppgaver kan gi øvelse i å utvikle eget fagspråk, strukturere egne tanker, faglig fordypning, bygge opp argumentasjon i et klinisk resonnement, tilpasse kommunikasjon for en gitt målgruppe, lage kreative fremstillinger og loggføre egne erfaringer. Formidlingsoppgaver gir også en veileder eller en medstudent anledning til å gi veiledning og tilbakemelding på formidlingens innhold og form.

Tverrprofesjonell samarbeidslæring

Tverrprofesjonell samarbeidslæring betegner alle arbeidsformer hvor studenter deltar i undervisningsopplegg sammen med studenter fra andre utdanninger, eller gjennomfører et pedagogisk opplegg ved praksisarena som innebærer samarbeid med utøvere innenfor andre profesjoner. Tverrprofesjonell samarbeidslæring kan organiseres både ved universitetet, i praksisstudier og gjennom digital samhandling (webinar) med studenter i andre land.

Praksisstudier

Praksisstudier er de delene av utdanningen som foregår i autentiske yrkessituasjoner. Praksisstudiene er obligatoriske og skal dekke minst 30 uker (45 studiepoeng). Praksisstudiene legges opp slik at studenten møter brukere i alle aldersgrupper og gis anledning til å delta i tverrprofesjonelt samarbeid. Gjennom praksisstudiene vil studenten stilles overfor arbeidsoppgaver som gir anledning til å oppdage og utforske kliniske fysioterapifaglige problemstillinger, og som stiller studenten overfor krav om å arbeide kunnskapsbasert og pasient-/personsentrert. Praksisstudiene er en viktig arena for utvikling av ny kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksisstudier foregår i en tverrprofesjonell kontekst i kommune- og spesialisthelsetjeneste og på andre arenaer der fysioterapeuter arbeider. I noen av praksisstudiene i 1. og 2. studieår forventes det at studentene skaffer praksisplass selv, etter nærmere retningslinjer. Dette åpner for at studentene kan gjennomføre praksis nær hjemstedet.

I 3. studieår skal studenten gjennomføre en lengre praksisperiode i primærhelsetjenesten og en i spesialisthelsetjenesten. Siden universitetet har avtaler med en rekke institusjoner i helse- og omsorgssektoren, vil praksisløpet for studentene variere. Praksisplassene til fysioterapeututdanningen ved OsloMet ligger i hovedsak i Oslo og østlandsregionen. Studentene må derfor påregne reisevei og/eller flytting i forbindelse med praksisperiodene.

Det stilles krav om 90 % tilstedeværelse i praksisstudier. Studenter som overskrider fraværsgrensen, får «Ikke bestått» praksisperiode» og har brukt ett forsøk. For mer informasjon om praksis se forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – Storbyuniversitetet.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon ved det enkelte praksissted.

Det skilles mellom tre typer praksis: Erfaringspraksis, veiledet praksis og prosjektbasert praksis:

Erfaringspraksis

Erfaringspraksis organiseres normalt over et kortere tidsrom Hensikten med erfaringspraksis er å gi studenten innblikk i yrkesutøvelsen av fysioterapi, og erfaring med konkrete fysioterapeutiske arbeidsoppgaver. I dette kan også testing og veiledning i trening/øvelser av pasienter/brukere inngå. I erfaringspraksis er studentens prestasjon ikke gjenstand for faglig vurdering, men studenten kan gis veiledning.

Veiledet praksis

I veiledet praksis er studentens prestasjon gjenstand for faglig vurdering, og studenten har krav om veiledning og tilbakemelding. Vurderingen er basert på studentens oppnåelse av læringsutbyttene for praksisperioden, og løpende skikkethetsvurdering i tråd med universitetets vurderingssystem.

Dette innebærer at en veileder fra praksisfeltet, heretter kalt praksisveileder, følger opp studenten i praksis. I tredje studieår følges studenten opp av en praksisveileder i samarbeid med en faglærer fra universitetet. Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med faglærer fra universitetet.

Prosjektbasert praksis

I prosjektbasert praksis får studenten fordype seg i en fysioterapifaglig problemstilling som belyses ut fra relevant litteratur og praksisstudier. Praksisen vil være knyttet til en arena der en fysioterapeut vil kunne bidra med viktige innspill og kompetanse.

Gjennom studiet vil praksisstudiene øke i varighet, og det er lagt opp til en progresjon i nivået på læringsutbyttene og krav til selvstendighet.

Internasjonalisering

Candidates are required to keep up to date about international research in the subject area and to network with foreign colleagues in the field. Periods of study abroad will be facilitated, and the department will invite researchers from foreign institutions to give lectures.

In a sustainability perspective the PhD candidates will be encouraged to find new and low carbon footprint ways of communicating with the international research community in their field, such as alternative forms of exchange and meetings on digital platforms and long term stays instead of frequent short-term ones.

Candidates are encouraged to present at least one paper at an international conference. Candidates are also encouraged to communicate about their projects via relevant forums and channels.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The fundament of the PhD is independent work. Candidates must take an independent and active role in his/her learning process, both in the doctoral thesis and in the educational component/coursework. All courses therefore require the active participation of candidates in a multitude of ways, such as identifying relevant research questions and problems, deducing the best way to analyse problems, and structuring and writing a research paper. All courses in the training component are intended to underpin the PhD candidates’ own research.

The courses are/ will be seminar-based and have a standard duration from three to five days, with a ty pical participation level of 10-15 candidates. Candidates are expected to actively participate in the course, via advance preparation (doing the readings and other preparatory work), participation in course discussions, and respectful engagement with other candidates’ ideas and work. Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all day s of teaching. Unless stated otherwise in the course descriptions, a minor absence (up to 20 percent of the course duration) can be accepted in special cases such as documented illness/ sick leave (upon application). In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed. Digital attendance can be offered to candidates if possible. Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed.

Vurdering og sensur

Assessment of examinations in the educational (training) component will be conducted in accordance with the provisions regarding examinations and cheating in the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet; see the PhD Regulations, section 4.3. The form of assessment for all courses will be a pass or fail.

In all courses, the PhD candidates must hand in a paper based on their own research project, of typical lengths of 4000-5000 words.

In the courses with a portfolio exam the candidates must document the development and execution of a practical workshop, a long side the written part.

The standard expectation is that the essay must be submitted within 2 months of course completion, although specification is found in each course description. In addition to passing the essay, course requirements (participation) must also be confirmed to be awarded the ECTS credits.

The form of assessment for the doctoral thesis (including assessment of the thesis by committee and completion of a trial lecture and public defence) is as follows. Upon submission, the doctoral thesis will be examined by an assessment committee comprising two external members and one internal (OsloMet) member. OsloMet’s existing guidelines for assessment of the doctoral thesis state: To be approved, the doctoral thesis should be of a standard that would justify publication as part of the scientific literature in the given field of research. The thesis must satisfy the minimum requirements of research expertise, expressed through requirements pertaining to formulation of research questions, precision and logical stringency, a good command of relevant methods of analysis and an ability to reflect on their possibilities and limitations, as well as an overview and understanding of, and a reflective attitude to, other research in the field. When evaluating the thesis, emphasis is placed on determining whether the thesis represents an independent and comprehensive piece of scientific work of high academic standard. It is particularly important to consider whether the material and methods applied are relevant to the questions raised in the thesis, and whether the arguments and conclusions posited are valid. If the thesis is found worthy of public defence, a trial lecture and public defence will be held at OsloMet and chaired by the Rector, or someone appointed by the Rector.

The PhD degree is obtained by fulfilling the following requirements:

  • approval of the educational component
  • approval of the doctoral thesis
  • approval of the trial lecture on a given topic
  • approval of the public defence of the thesis

Øvrig informasjon

Informasjon om programplanen

Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap 16.10.2019.

Siste endring vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap 24.11.2022

Gjelder for studentkull 2023 Høst.