Programplaner og emneplaner - Student
FYB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
- har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
- har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
- kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser
Anbefalte forkunnskaper
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see Startpakka - Student - minside (oslomet.no)
Forkunnskapskrav
Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er todelt og inkluderer:
- Muntlig prosjektpresentasjon.
- Utstilling med dokumentasjon.
Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.
Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle.
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Vurderingsuttrykk
Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.
Sensorordning
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Emneoverlapp
BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.