EPN-V2

FYB1000 Funksjon – undersøkelse og kartlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Function – Examination and Assessment Tools
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.

Forkunnskapskrav

Emnet gir kunnskap om grunnleggende økonomi. Studentene får innføring i regnskap og budsjettering samt grunnleggende bedriftsøkonomi.

Undervisningsspråk: Norsk

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytte merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonens samfunnsoppdrag
  • redegjøre for ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjon*
  • redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
  • redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
  • redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere kommunikasjonsferdigheter i en samtale mellom pasient og behandler, og drøfte samhandlingen mellom dem
  • anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
  • planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
  • palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
  • reflektere over egne læringsstrategier
  • redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger, praktisk ferdighetstrening og erfaringspraksis. Erfaringspraksis er lagt til ulike praksisarenaer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om finansregnskapet og føringer av dette, samt analyse av regnskapet
  • har grunnleggende kunnskap om kostnader, inntekter
  • har kunnskap om tilpasning i ulike markedsformer, monopol og fullkommen konkurranse
  • har grunnleggende kunnskap om kalyler og prissetting i kulturbedrifter.
  • har tilstrekkelige kunnskaper til å sette opp budsjetter, for eksempel i forbindelse med prosjektsøknader og årsbudsjett.
  • har grunnleggende kunnskaper om budsjettkontroll
  • har grunnleggende kunnskap om kostnad, resultat og volumanalyse (KRV-analyser)

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere økonomistyringen i en kulturell virksomhet eller som selvstendig næringsdrivende.

Vurdering og eksamen

Hovedsakelig forelesninger.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En skriftlig gruppeoppgave som løses i Excel. Hver gruppe skal bestå av 3-5 studenter.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er:

Skoleeksamen på 5 timer.

Sensorordning

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Emneoverlapp

Gradert skala A - F.