Programplaner og emneplaner - Student
FYB1000 Funksjon – undersøkelse og kartlegging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Function – Examination and Assessment Tools
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytte merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonens samfunnsoppdrag
- redegjøre for ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjon*
- redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
- redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
- redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere kommunikasjonsferdigheter i en samtale mellom pasient og behandler, og drøfte samhandlingen mellom dem
- anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
- planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
- palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
- anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
- reflektere over egne læringsstrategier
- redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger, praktisk ferdighetstrening og erfaringspraksis. Erfaringspraksis er lagt til ulike praksisarenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- gjennomført erfaringspraksis, 4 dager
- fagnotat i gruppe på 4-6 studenter. 1400 ord (+/- 10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
- minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Emnet gir kunnskap om grunnleggende økonomi. Studentene får innføring i regnskap og budsjettering samt grunnleggende bedriftsøkonomi.
Undervisningsspråk: Norsk
Sensorordning
Ingen forkunnskapskrav.
Emneoverlapp
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper om finansregnskapet og føringer av dette, samt analyse av regnskapet
- har grunnleggende kunnskap om kostnader, inntekter
- har kunnskap om tilpasning i ulike markedsformer, monopol og fullkommen konkurranse
- har grunnleggende kunnskap om kalyler og prissetting i kulturbedrifter.
- har tilstrekkelige kunnskaper til å sette opp budsjetter, for eksempel i forbindelse med prosjektsøknader og årsbudsjett.
- har grunnleggende kunnskaper om budsjettkontroll
- har grunnleggende kunnskap om kostnad, resultat og volumanalyse (KRV-analyser)
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere økonomistyringen i en kulturell virksomhet eller som selvstendig næringsdrivende.