Programplaner og emneplaner - Student
FYB1000 Funksjon – undersøkelse og kartlegging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Function – Examination and Assessment Tools
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.
Forkunnskapskrav
Emnet gir kunnskap om grunnleggende økonomi. Studentene får innføring i regnskap og budsjettering samt grunnleggende bedriftsøkonomi.
Undervisningsspråk: Norsk
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytte merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonens samfunnsoppdrag
- redegjøre for ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjon*
- redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
- redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
- redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere kommunikasjonsferdigheter i en samtale mellom pasient og behandler, og drøfte samhandlingen mellom dem
- anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
- planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
- palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
- anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
- reflektere over egne læringsstrategier
- redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger, praktisk ferdighetstrening og erfaringspraksis. Erfaringspraksis er lagt til ulike praksisarenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper om finansregnskapet og føringer av dette, samt analyse av regnskapet
- har grunnleggende kunnskap om kostnader, inntekter
- har kunnskap om tilpasning i ulike markedsformer, monopol og fullkommen konkurranse
- har grunnleggende kunnskap om kalyler og prissetting i kulturbedrifter.
- har tilstrekkelige kunnskaper til å sette opp budsjetter, for eksempel i forbindelse med prosjektsøknader og årsbudsjett.
- har grunnleggende kunnskaper om budsjettkontroll
- har grunnleggende kunnskap om kostnad, resultat og volumanalyse (KRV-analyser)
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere økonomistyringen i en kulturell virksomhet eller som selvstendig næringsdrivende.
Vurdering og eksamen
Hovedsakelig forelesninger.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig gruppeoppgave som løses i Excel. Hver gruppe skal bestå av 3-5 studenter.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 5 timer.
Sensorordning
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Emneoverlapp
Gradert skala A - F.