EPN-V2

Access Course for Engineering Studies Programme description

Programme name, Norwegian
Forkurs til ingeniørutdanning
Valid from
2021 FALL
ECTS credits
no_oslomet_liferay_portlet_epn_EpnPortlet_v2.programplan.pr.omfang
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Forkurs for ingeniørutdanning er spesielt rettet mot personer med yrkesutdanning og praksis som ønsker å ta høyere utdanning innen teknologiske fag. Utvalget av emner, vinkling av stoff og undervisningsmetoder er tilpasset dette.

Samtidig som forkurset skal gi et godt grunnlag for høyere teknisk utdanning, skal det også gjennom sitt innhold og sine arbeidsformer gi en god plattform for det yrket studentene skal ut i. Rammeplanen for ingeniørutdanning er utgangspunktet for tilrettelegging av forkurset.

Selv om hovedinnholdet i forkurset sammenfaller med emner og programfag i videregående opplæring, vil en del av innholdet i forkurset være på like høyt faglig nivå som i studiepoenggivende emner ved universiteter og høgskoler.

Target group

Målgruppen er søkere uten generell studiekompetanse, samt med generell studiekompetanse som mangler tilstrekkelige kunnskaper i fysikk og matematikk for å tilfredsstille opptak til bachelor i teknologiske fag.

Admission requirements

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681

Det finnes 3 ulike måter å bli kvalifisert for opptak til forkurs til ingeniørutdanning. Du må dekke minst 1 av følgende 3 opptakskrav:

  1. Fullført og bestått Vg1 og Vg2.
  2. Fullført grunnskole og minst 5 års praksis
  3. Generell studiekompetanse

Søkere til forkurs konkurrerer i 2 ulike kvoter. Det er en egen kvote for søkere med generell studiekompetanse og en kvote for øvrige søkere.

Studieplassene fordeles 50/50 mellom søkere med og uten generell studiekompetanse.

Søkere rangeres etter konkurransepoeng.

Søkere med generell studiekompetanse rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til høyere utdanning. Det er ikke kvote for førstegangsvitnemål.

For øvrige søkere vil gjennomsnittskarakter av samtlige karakterer som ligger til grunn for opptak ganges med 10 for å regne ut karakterpoeng, og det legges så til tilleggspoeng. Karakterpoeng og tilleggspoeng summeres for å komme fram til konkurransepoeng.

For disse søkerne gis det: 3 tilleggspoeng for fagbrev.

Tilleggspoeng for praksis. Hvis praksis også inngår i opptakskravet gis tilleggspoeng for praksis ut over minstekravet. For praksis gis 1,8 tilleggspoeng for hvert halve år med heltids praksis, i inntil 3 år. Deltid vil regnes om til heltid, og kortere perioder summeres. Det rundes så av til nærmeste halve år.

Kvinnelige søkere får 2 tilleggspoeng Dersom flere søkere har lik poengsum, går det underrepresenterte kjønn foran, og eldre søkere går foran yngre av samme kjønn.

For søkere som søker på grunnlag av realkompetanse fastsettes følgende studiespesifikke bestemmelser:

  • Minst 5 års heltids yrkeserfaring innen tekniske fag.
  • Bestått matematikk fra norsk videregående skole 84 årstimer / 3 uketimer.

Søkere med utenlandsk utdanning eller realkompetanse fra utlandet vil bli vurdert mot de samme opptakskravene, og utenlandsk utdanning vil bli vurdert for hva den tilsvarer i det norske utdanningssystemet. Alle søkere med utenlandsk bakgrunn må i tillegg dokumentere ferdigheter i både norsk og engelsk språk på nivå med kravet til generell studiekompetanse, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning.

Learning outcomes

Læringsutbyttebeskrivelsene er formulert i tråd med fastsatt Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning (NKR). Etter gjennomført forkurs skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i de fagområder som inngår, på en slik måte at kandidater er vel kvalifisert for å gjennomføre en høyere teknologisk utdanning.
  • Kandidaten har kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor de aktuelle fagområdene og som er likeverdige med slike kunnskaper som oppnås i studiekompetanse til høyere teknologiske studier.
  • Kandidaten har kunnskap om sin utdannings relevans for høyere teknologiutdanning

 

Ferdigheter

  • Kandidaten kan analysere fagstoff og trekke egne slutninger på minst lik linje med andre som er kvalifisert for en høyere teknologisk utdanning
  • Kandidaten kan reflektere over egen faglig ferdighet og endre arbeidsmetoder under veiledning.
  • Kandidaten kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger på en slik måte at et høyere teknologisk studium kan gjennomføres.
  • Kandidaten kan søke, behandle og vurdere informasjon kritisk
  • Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy
  • Kandidaten kan anvende sine kvalifikasjoner videre på teknologiske studier

 

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid.
  • Kandidaten kan utføre prosjektbasert arbeid på lik linje med dem som har generell studiekompetanse.
  • Kandidaten kan gjennomføre praktiske øvinger og utarbeide rapporter i samsvar med naturvitenskapelig arbeidsmetode og funksjonell bruk av språk og struktur like godt som de med den spesielle studiekompetansen.
  • Kandidaten kan videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og forståelse fra kvalifikasjonskurset i ingeniørutdanningen.
  • Kandidaten kan arbeide både selvstendig og som deltaker i en gruppe.

Content and structure

Studiet består av fire emner som alle går over to semestre.

Emnefordeling fordelt etter omfang for et helt år er følgende: Matematikk 40 %, Fysikk 25 %, Kommunikasjon og norsk 25 % og Teknologi og samfunn 10 %.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Forelesningsformen, supplert med øvingstimer og veiledning samt laboratoriearbeid, er mye brukt i ingeniørutdanning. For forkurset vil det kunne være aktuelt å anvende mye av de samme arbeids- og undervisningsformene, men justert for å tilpasses mer spesifikke behov for forkurset.

Mange av forkursstudentene har ikke like stor studieerfaring som de som kommer rett fra studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring. Det er ønskelig med god oppfølging for å skape best mulig læring. Det samme gjelder samhandling og tverrfaglighet.

Det er åpnet for prosjektarbeid i alle hovedemner i forkurset, og dette vil også kunne gi studentene trening i å planlegge tid, arbeid og bruk av faglige ressurser, samt innhente informasjon og presentere resultater skriftlig og muntlig.

Internationalisation

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681

Det finnes 3 ulike måter å bli kvalifisert for opptak til forkurs til ingeniørutdanning. Du må dekke minst 1 av følgende 3 opptakskrav:

  1. Fullført og bestått Vg1 og Vg2.
  2. Fullført grunnskole og minst 5 års praksis
  3. Generell studiekompetanse

Søkere til forkurs konkurrerer i 2 ulike kvoter. Det er en egen kvote for søkere med generell studiekompetanse og en kvote for øvrige søkere.

Studieplassene fordeles 50/50 mellom søkere med og uten generell studiekompetanse.

Søkere rangeres etter konkurransepoeng.

Søkere med generell studiekompetanse rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til høyere utdanning. Det er ikke kvote for førstegangsvitnemål.

For øvrige søkere vil gjennomsnittskarakter av samtlige karakterer som ligger til grunn for opptak ganges med 10 for å regne ut karakterpoeng, og det legges så til tilleggspoeng. Karakterpoeng og tilleggspoeng summeres for å komme fram til konkurransepoeng.

For disse søkerne gis det: 3 tilleggspoeng for fagbrev.

Tilleggspoeng for praksis. Hvis praksis også inngår i opptakskravet gis tilleggspoeng for praksis ut over minstekravet. For praksis gis 1,8 tilleggspoeng for hvert halve år med heltids praksis, i inntil 3 år. Deltid vil regnes om til heltid, og kortere perioder summeres. Det rundes så av til nærmeste halve år.

Kvinnelige søkere får 2 tilleggspoeng Dersom flere søkere har lik poengsum, går det underrepresenterte kjønn foran, og eldre søkere går foran yngre av samme kjønn.

For søkere som søker på grunnlag av realkompetanse fastsettes følgende studiespesifikke bestemmelser:

  • Minst 5 års heltids yrkeserfaring innen tekniske fag.
  • Bestått matematikk fra norsk videregående skole 84 årstimer / 3 uketimer.

Søkere med utenlandsk utdanning eller realkompetanse fra utlandet vil bli vurdert mot de samme opptakskravene, og utenlandsk utdanning vil bli vurdert for hva den tilsvarer i det norske utdanningssystemet. Alle søkere med utenlandsk bakgrunn må i tillegg dokumentere ferdigheter i både norsk og engelsk språk på nivå med kravet til generell studiekompetanse, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning.

Work requirements

Læringsutbyttebeskrivelsene er formulert i tråd med fastsatt Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning (NKR). Etter gjennomført forkurs skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i de fagområder som inngår, på en slik måte at kandidater er vel kvalifisert for å gjennomføre en høyere teknologisk utdanning.
  • Kandidaten har kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor de aktuelle fagområdene og som er likeverdige med slike kunnskaper som oppnås i studiekompetanse til høyere teknologiske studier.
  • Kandidaten har kunnskap om sin utdannings relevans for høyere teknologiutdanning

 

Ferdigheter

  • Kandidaten kan analysere fagstoff og trekke egne slutninger på minst lik linje med andre som er kvalifisert for en høyere teknologisk utdanning
  • Kandidaten kan reflektere over egen faglig ferdighet og endre arbeidsmetoder under veiledning.
  • Kandidaten kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger på en slik måte at et høyere teknologisk studium kan gjennomføres.
  • Kandidaten kan søke, behandle og vurdere informasjon kritisk
  • Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy
  • Kandidaten kan anvende sine kvalifikasjoner videre på teknologiske studier

 

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid.
  • Kandidaten kan utføre prosjektbasert arbeid på lik linje med dem som har generell studiekompetanse.
  • Kandidaten kan gjennomføre praktiske øvinger og utarbeide rapporter i samsvar med naturvitenskapelig arbeidsmetode og funksjonell bruk av språk og struktur like godt som de med den spesielle studiekompetansen.
  • Kandidaten kan videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og forståelse fra kvalifikasjonskurset i ingeniørutdanningen.
  • Kandidaten kan arbeide både selvstendig og som deltaker i en gruppe.

Assessment

Studiet består av fire emner som alle går over to semestre.

Emnefordeling fordelt etter omfang for et helt år er følgende: Matematikk 40 %, Fysikk 25 %, Kommunikasjon og norsk 25 % og Teknologi og samfunn 10 %.

Other information

Forelesningsformen, supplert med øvingstimer og veiledning samt laboratoriearbeid, er mye brukt i ingeniørutdanning. For forkurset vil det kunne være aktuelt å anvende mye av de samme arbeids- og undervisningsformene, men justert for å tilpasses mer spesifikke behov for forkurset.

Mange av forkursstudentene har ikke like stor studieerfaring som de som kommer rett fra studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring. Det er ønskelig med god oppfølging for å skape best mulig læring. Det samme gjelder samhandling og tverrfaglighet.

Det er åpnet for prosjektarbeid i alle hovedemner i forkurset, og dette vil også kunne gi studentene trening i å planlegge tid, arbeid og bruk av faglige ressurser, samt innhente informasjon og presentere resultater skriftlig og muntlig.