EPN

FORK1300 Kommunikasjon og norsk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Communication and Norwegian
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
25.0 Prosent av forkurs
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
  • har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
  • kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
  • har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
  • kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
  • kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
  • kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
  • kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
  • kan kommunisere effektivt i grupper.
  • kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
  • kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
  • Fem individuelle skriftlige besvarelser, hvorav to på engelsk. Lengde ca. 1-5 sider.
  • Tre skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på engelsk. Lengde ca. 4-6 sider. Den ene besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen på fem timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Ordbøker.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer, pluss en intern klagesensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Heidi Heilevang Fauske

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.