Studieinfo emne FORK1300 2021 HØST
FORK1300 Kommunikasjon og norsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Communication and Norwegian
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 25.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
- kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
- har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
- kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
- kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
- kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
- kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
- kan kommunisere effektivt i grupper.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
- kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
- Fem individuelle skriftlige besvarelser, hvorav to på engelsk. Lengde ca. 1-5 sider.
- Tre skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på engelsk. Lengde ca. 4-6 sider. Den ene besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på fem timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Ordbøker.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne sensorer, pluss en intern klagesensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Heidi Heilevang Fauske
Emneoverlapp
Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.