Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i ergoterapi Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Programme in Occupational Therapy
- Gjelder fra
- 2019 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Opptak til KARO6200 forutsetter bestått KARO6100 eller tilsvarende. Øvrige emner kan gjennomføres uavhengig av hverandre.
Målgruppe
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskjellige rådgivnings-, kommunikasjons- og veiledningsteorier
- har grunnleggende kunnskap om fasene i kartleggings- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om lover, forskrifter og rammer som regulerer rettigheter og rådgiverens/veilederens praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere behov, og anvende hensiktsmessige veilednings- og rådgivningsmetoder, verktøy (også digitale) og tiltak for å fremme en positiv utvikling
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere rådgivnings- og karriereveiledningsaktiviteter
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere og bidra til å utvikle funksjonelle nettverk
- kan tolke resultater av kartlegginger og sette inn nødvendige tiltak ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet og karriereveiledning inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte grupper
- bruker etiske retningslinjer og refleksiv praksis for å utvikle egen veileder- og rådgiverrolle
- er åpen og viser forståelse for og innsikt i andres livssituasjon, muligheter og utfordringer innen arbeidsliv, sosial inkludering og utvikling av eget liv
Opptakskrav
Studiet er organisert som et deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene.
Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:
- KARO6100: Karriereveiledning og karrierelæring: Grunnlag og prinsipper
- KARO6200: Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
- KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving: Grunnlag og prinsipper
- KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv
KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse og karrierelæring grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler. Emnet danner grunnlaget for KARO6200.
KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.
KARO6300 vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.
KARO6350 vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.
Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Ikke alle emner tilbys hvert semester.
Læringsutbytte
Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, praktiske øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper. Deler av læringsaktivitetene i studiet foregår ved bruk av digitale verktøy og tilbud om studieturer.
Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver som knyttes til samlingenes tematiske innhold og studentenes arbeid ved egen eller annen egnet arbeidsplass. Kontakten mellom studenter og universitetet, og innlevering av oppgaver skjer i hovedsak ved bruk av universitetets elektroniske læringsplattform.
Innhold og oppbygging
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
1. studieår
2. studieår
3. semester
4. semester
Ergoterapeut - Praksisemner1
Ergoterapeut - Praksisemner2
3. studieår
Arbeids- og undervisningsformer
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Innlevering av eksamensoppgaver er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.
Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Praksisstudier
- Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004
- Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010
Internasjonalisering
Ergoterapeututdanningen vektlegger et globalt og internasjonalt perspektiv. Utvikling av undervisning og forskning skjer gjennom samarbeid med internasjonale partnere.
Utdanningen har utvekslingsavtaler med samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Studentene får tilbud om utveksling i 6.semester. Varigheten vil være mellom tolv uker og seks måneder. Utveksling kan være knyttet opp mot teoristudier, praksisstudier og bacheloroppgave. Vi viser til kriterier for studentutveksling og utenlandsopphold.
I emnet IPH3000 International Public Health er undervisning og pensum på engelsk, mens studentene kan velge engelsk eller norsk som eksamensspråk.
Studenter med interesse for internasjonalisering kan i løpet av studiet gjennomføre ulike aktiviteter med internasjonalt og flerkulturelt innhold, som til sammen kvalifiserer til et "Certificate of International Learning" (CIL).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen. I praksisstudier vil manglende godkjenning av arbeidskrav kunne medføre ikke bestått praksis, og telle som ett (1) forsøk på praksisperiode. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan. Studiet har arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse, skriftlige oppgaver og en flervalgsprøve.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse innenfor områder av studiet hvor studentene ikke kan oppnå læringsutbyttene på egenhånd. Dette medfører at det kan være krav om obligatorisk tilstedeværelse i forelesninger, introduksjoner til emner og tema, gruppearbeid, veiledning, ferdighetstrening, seminarer og presentasjoner av ulike typer arbeider. Det kan også være krav om tilstedeværelse i andre studieaktiviteter. Det vises til emneplanene for informasjon om hvilke aktiviteter som er obligatoriske i hvert enkelt emne.
I praksisemner kreves det minimum 90 % obligatorisk tilstedeværelse.
Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil utdanningen vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Dersom fraværet ikke kan kompenseres vil studenten normalt bli forsinket i sitt utdanningsløp
Skriftlige oppgaver
Praksisemnet ERGOPRA2 har skriftlige oppgaver som arbeidskrav. En skriftlig oppgave som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom andre forsøk på arbeidskrav i praksis ikke godkjennes vil praksis normalt bli registrert som ikke bestått og telle som ett (1) forsøk på å bestå emnet. Manglende innlevering av obligatorisk skriftlig arbeid innen angitt frist teller som ett forsøk på å få godkjent arbeidskravet.
Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige oppgaver, frister etc. fremgår av emne- og undervisningsplanen.
Flervalgsprøve
I emnet ERGO1100 Anatomi og fysiologi skal studentene gjennomføre en individuell flervalgsprøve. Dersom prøven ikke blir godkjent, må den gjennomføres på nytt. Studenten har rett til to forsøk før ordinær eksamen og ytterligere ett forsøk før ny/utsatt eksamen.
Ikke godkjent prøve kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Vurdering og sensur
Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.
Vurderingene gjennomføres i henhold til gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Utdanningen har tilsynssensor som skal bidra til kvalitetssikring av studieprogrammet. Tilsynssensor skal evaluere struktur og sammenheng i studieprogrammet, herunder forholdet mellom programplanens læringsutbyttebeskrivelser, arbeids- og undervisningsformer og vurderingsordninger. Tilsynssensor skal normalt føre tilsyn med alle studiets emner i løpet av en periode på 3 år, og gi fagmiljøene tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet.
Vurdering av praksis
I praksisperiodene som ligger i emnene ERGOPRA1, ERGOPRA2 og ERGOPRA3, skal studentens prestasjon vurderes til bestått/ikke bestått. Nærmere bestemmelser om kriterier for å bestå er angitt under det enkelte emne i programplanen og i undervisningsplanen for emnet.
Eksamen
Alle emner avsluttes med eksamen eller sluttvurdering. Alle emner har arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen/sluttvurdering. Det vises til emneplanene for nærmere bestemmelser.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.
All detaljert informasjon om eksamen gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen.
Der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren alene eller sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for intern sensors vurdering.
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-3 punkt 2. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppe-eksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.
Skikkethet
Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. En student som utgjør en mulig fare for pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.
Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre ergoterapeutyrket, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Øvrig informasjon
Informasjon om programplan:
Vedtatt av styret for Avdeling for helsefag ved Høgskolen i Oslo 10.5.2011
Siste endring vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsefag 11.2.2019
Gjelder for studieåret 2019-20