Programplaner og emneplaner - Student
ERGO2100 Occupation, Health and Older People Course description
- Course name in Norwegian
- Eldres helse, aktivitet og deltakelse
- Study programme
-
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om relevant forskning, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen jordmorfag
- kan anvende anerkjente vitenskapelige metoder for å gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt
- har inngående forståelse av datainnsamling og de vanligste formene for kvantitativ og kvalitative dataanalyser
- har inngående kunnskap om forskningsetikk og formelle krav til forskningsprosjekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere en klar problemstilling for materialet som skal benyttes
- vise forståelse av forholdet mellom teoretisk rammeverk og det aktuelle empiriske materiale eller teoretiske funn
- gjennomføre metodologiske overveielser og analyser og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse
- kommunisere jordmorfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer
- kritisk analysere teorier og metoder og anvende disse til å strukturere et faglig resonnement
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å initiere og gjennomføre avgrensede forskning- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
- kan utforme, igangsette og gjennomføre mindre studier
- kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- kan formidle resultater av egen og andres forskning
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i nytenkning og videreutvikling av jordmorfaget
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Mastergradsoppgaven
Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet vitenskapelig- eller utviklingsarbeid og skrives i gruppe på to studenter. I særskilte tilfeller kan det søkes om å skrive alene. Oppgaven skal bygge på en problemstilling, et tema eller en hypotese som er relevant for jordmorfaget. Oppgaven kan inngå som en avgrenset, men selvstendig del av interne eller eksterne forsknings- eller fagutviklingsprosjekter.
Masteroppgaven kan skrives som monografi, vitenskapelig artikkel eller en klinisk retningslinje, prosedyre, informasjonsbrosjyre eller informasjonsvideo. Datainnsamling og bearbeiding av data i forbindelse med masteroppgaven vil for enkelte studenter skje i andre land, noe som gir mulighet til et bredere og globalt perspektiv på kvinners seksuelle og reproduktive helse.
Aktuelle forskningsdesign og datakilder for mastergradsoppgaven
- Empirisk tilnærming: studenten kan velge kvalitative eller kvantitative forskningsdesign.
- Forskningsbasert fagutviklingsprosjekt med utgangspunkt i kliniske retningslinjer, etablert klinisk praksis eller brukererfaringer relatert til jordmors funksjons- og ansvarsområde
Systematisk litteraturstudie
Required preliminary courses
Emnet gjennomføres med følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid, skriftlig og muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse og masteroppgaven, seminar hvor studenten oppøver evne til vitenskapelig argumentasjon og kritisk refleksjon av eget og medstudenters arbeid gjennom opponentskap, samt veiledning. Disse arbeids- og undervisningsformer kommer til uttrykk gjennom tre seminar som arrangeres i løpet av emnet. Seminarene har fokus på metodologiske og substansielle problemstillinger. Studentene skal presentere og diskutere sine masteroppgaver i et større forum og med ulike aktører, som medstudenter, forskere, evt. andre prosjektmedarbeidere. Sentrale forskningsrelaterte emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov, og det vil legges til rette for ytterligere metodisk opplæring gjennom forelesninger. Studenten skal delta aktivt i forelesninger og seminarer.
Veiledning
Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studenten i tillegg få veiledning i tre seminarer.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has knowledge about theory related to ageing and the elderly in society
- has knowledge about age-related diseases
- is able to describe ageing processes and consequences for activity and participation
- has knowledge about welfare technology and the facilitation of activity and situations to promote activity and participation
- has insight into interprofessional cooperation in the field of work with the elderly
- is capable of describing national health and socio-political guidelines relating to elderly people
- is capable of describing relevant public and private services for the elderly
- is capable of finding and discussing relevant research
Skills
The student is capable of
- discussing complex medical conditions and disabilities and their consequences for activity and participation
- discussing factors that affect elderly people's activity and participation in society
- using conceptual models to design mapping and intervention strategies in work with elderly people who have complex issues relating to activity and participation
- selecting, demonstrating and discussing relevant mapping tools
- planning and conducting interviews with elderly people
- planning and implementing group and individual interventions
Competence
The student is capable of
- identifying and reflecting on ethical dilemmas relating to working with elderly people
- cooperating in groups with other students doing field work
- describing and reflecting on systematic work with elderly people in health promoting and rehabilitative work
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, skills training, seminars, portfolio assignments, workshops, fieldwork, group projects, supervision and student presentations. The students work individually and in groups.
Course requirements
On completion of the course, the students will have gained an understanding of the electrical properties of linear circuits and how basic circuits can be designed based on specifications. The course also gives a basic introduction to electromagnetics and confers 3 credits in physics.
Assessment
No requirements over and above the admission requirements.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Masteroppgaven vurderes av èn intern (ikke veileder) og èn ekstern sensor
Examiners
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- five lab exercises with presence
All laboratorie exersices is to be written in a book with a hard cover. Each exercise must be solved and the results approved during the assigned hours in the time schedule. The complete book must be delivered to the lecturer the day after the last laboratory exercise.