Programplaner og emneplaner - Student
Coaching og relasjonsledelse Programplan
- Engelsk programnavn
- Coaching and Relational Leadership
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet har en internasjonal orientering i både undervisning og pensum. Dette er sentralt i en tid da studentene både rapporterer fra og publiserer til en internasjonal arena. Studentene lærer å forstå de kulturelle kodene som påvirker fotojournalistikken. De lærer også å arbeide som fotojournalist i ukjente kulturer.
Studiets 6. semester er et rent internasjonalt semester. Emnet Dokumentar utland har fokus på globalisering og forberedelser til en fem til seks ukers reportasjereise til utlandet, enten alene eller i gruppe. Sentralt står fotojournalistens rolle i møte med det internasjonale, med særlig vekt på etikk, kilder, presentasjon og formidling. Emnet har fokus på utviklingsteori, bistand, kultur, religion og historie.
Målgruppe
Arbeidskrav er en felles betegnelse på obligatoriske bidrag fra studenten i emnet. Arbeidskrav kan være praktiske fotojournalistiske oppgaver. Det kan også være teoretiske oppgaver, eller deltakelse og bidrag i felles undervisning og gruppearbeid.
En student kan framstille seg til eksamen når obligatoriske oppgaver er levert og godkjent slik det enkelte emnet krever. Se planen for det enkelte emne. Oppgaver, frister og leveringsmåter blir kunngjort i emnets semesterplan.
Omfanget på det enkelte arbeidskrav vil variere ut fra sjanger og medium. Eventuelle krav til omfang fremgår i den enkelte emneplanen eller de blir kunngjort i emnets semesterplan.
På arbeidskrav gis det tilbakemelding i form av godkjent/ikke godkjent.
Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i emneplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Obligatorisk deltakelse
- Det er obligatorisk å delta i gruppegjennomgangen av obligatoriske oppgaver. Obligatorisk deltakelse i gjennomgangene er et pedagogisk virkemiddel for å gi studentene trening i å kommentere og reflektere over egne og andres arbeider. Det kreves at studenten selv tar ansvar for forbedring av eget og andres arbeid i gruppegjennomgangene. Hvilke oppgaver som skal gjennomgås i gruppe framgår av semesterplanen/emneplanen som gjøres tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
- Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning og introduksjonsforelesninger i de fotojournalistiske emnene. Dette skal sikre at studentene har nødvendige forkunnskaper for å kunne løse praktiske oppgaver i studiet. Hvilke emner dette gjelder framgår i semesterplanen og av den enkelte emneplanen.
- Dersom utdanningen organiserer kriseøvelse eller en samlet fotojournalistisk respons på en nyhetshendelser vil denne være obligatorisk.
- Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.
Opptakskrav
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet .
Vurderingsformene varierer og er nærmere beskrevet under hvert enkelte emne.
Som vurderingsuttrykk brukes enten bestått/ikke bestått, eller en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer fra fullførte emner.
Utfyllende bestemmelser knyttet til arbeidskrav og eksamen
- Ved eksamener der flere typer oppgaver skal leveres samlet og få en samlet karakter, må alle delene vurderes til bestått for at eksamenen som helhet skal kunne vurderes til bestått. Hvis studenten for eksempel skal levere en hjemmeoppgave pluss et arbeidskrav fra mappa, må både hjemmeoppgaven og mappeoppgaven vurderes til bestått for at studenten skal bestå eksamenen.
- Studenten er ansvarlig for forsvarlig sikkerhetskopiering og sikring av eget innhold. OsloMet - storbyuniversitetet er ikke ansvarlig for tap av tekst/data som følge av strømbrudd eller feil ved det tekniske utstyret.
- OsloMet - storbyuniversitetets ansvar for tilrettelegging av teknisk utstyr til redigering med videre begrenser seg til arbeidstiden. Studenter som vil bruke utstyret utenom vanlig arbeidstid, gjør det på eget ansvar.
- Oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som arbeidskrav eller eksamensarbeid.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har innsikt i grunnleggende teori, metoder, modeller og verktøy innen coaching og relasjonsledelse
- har forståelse for hvordan coachende lederstil kan anvendes på individ-, team- og organisasjonsnivå
- kan redegjøre for hvordan man hjelper medarbeiderne til å utvikle sitt talent og realisere sine mål i samsvar med dagens krav til empowerment (myndiggjøring) og selvledelse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bidra til læring på individ-, team- og organisasjonsnivå gjennom praksisarbeid i studiet
- kan utvikle evne til aktiv lytting, viser åpenhet for andres meninger og følelser, viser omsorg og er i stand til å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.
- viser evne og vilje til å løse oppgaver i fellesskap basert på gjensidig tillit og respekt
Generell kompetanse
Kandidaten
- utviser moralsk og etisk ansvar samt toleranse for menings- og kulturforskjeller
- har evne til å balansere rollen som coachende leder med andre lederroller
- viser evne til egenrefleksjon og individuell utvikling av kompetanse i faget
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på studentenes egenutvikling. Arbeidsformene forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen.
Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:
- Undervisning i form av forelesning, dialog, problembasert læring og pedagogiske verksteder
- Arbeid i grupper
- Gi og motta coaching og veiledning, individuelt og i gruppe
- Individuelt arbeid, litteraturstudier og refleksjoner
- Skriftlige oppgaver i form av logger, prosjektdokumentasjon og refleksjonsnotater
- Bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr i sammenheng med coaching og veiledning
Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20% må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Øvrig informasjon
- Godkjent av dekan Dato 27.6-2013
- Redaksjonelle endringer 09.06.2015
- Redaksjonelle endringer 13.05.2017