EPN-V2

Coaching and Relational Leadership Programme description

Programme name, Norwegian
Coaching og relasjonsledelse
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Valgfrie emner, studentutveksling og utenlandsopphold

Studenter som ikke ønsker praksis kan i 5. semester velge relevante emner ved andre utdanningsinstitusjoner eller dra på utveksling. I 6. semester kan studenter som ønsker det velge internasjonal utveksling i stede for FOTO3000 Dokumentar utland. Det er lagt til rette for utvekslingsopphold ved våre samarbeidsinstitusjoner i Norden, Europa eller resten av verden.

Studenten kan benytte seg av instituttets avtaler i Norden og Europa under stipendprogrammene Nordplus og Erasmus+. Studenten kan også benytte seg av OsloMets avtaler med institusjoner utenfor Europa. Flere opplysninger om samarbeidsinstitusjoner og muligheter for utvekslingsopphold finnes på skolens og fakultetets hjemmesider.

Studenten må på forhånd søke fakultetet om godkjenning av eksterne studier. Emnene/studiet må ha en faglig sammenheng med og være faglig relevant for utviklingen av studentens fotojournalistiske metode eller kunnskaper om globale/internasjonale forhold. I søknaden skal studenten redegjøre for emnenes relevans for studentens fotojournalistiske utvikling og emnenes faglige sammenheng. Søknaden må også inneholde emneplan. Den skal sendes til studieadministrasjonen ved Fakultet for samfunnsvitenskap.

Institutt for journalistikk og mediefag tilbyr emner som er faglig relevant for utviklingen av studentens fotojournalistiske metode eller kunnskaper om globale/internasjonale forhold.

Hvilke emner som blir satt opp, kunngjøres i semesteret før. Emner med lav søkning blir ikke satt opp. Dersom utenlandske studenter deltar i undervisningen av emnene Europa i endring gjennomføres dette emnene på engelsk. Studentene må da følge bestemmelsene i den engelske emneplanen.

Det er et krav at utvekslingsstudenter leverer en rapport om oppholdet etter hjemkomst. Rapporten skal være på ca. to sider, og den vil bli gjort tilgjengelig for andre studenter.

Target group

Målgruppen for studiet er ledere, eller ansatte som ønsker å bli ledere, i private, offentlige eller frivillige virksomheter, som ønsker å utvikle og forbedre sin kommunikative og relasjonelle kompetanse som grunnlag for en coachende lederstil. Studiet vil også være relevant for personer som arbeider med internopplæring, omstillingsprosesser, helse, miljø og sikkerhet (HMS) og inkluderende arbeidsliv, som f. eks. personalkonsulenter, kompetanseutviklere eller tillitsvalgte. Det er en fordel for best mulig læringsutbytte at studenten er i arbeid.

Admission requirements

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiet Veiledning & coaching (VEIC eller VCOO), emnene VEIC7100 eller VCOO7100 og VEIC7200 eller VCOO7200, kan søke fritak for hhv emnene CORO7100 og CORO7200.

For å få uttelling i studiepoeng, må deltakerne oppfylle de generelle opptakskravene til studiet. De som ikke oppfyller disse kravene, kan ta studiet som etterutdanning og vil få et kursbevis ved endt studium.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i grunnleggende teori, metoder, modeller og verktøy innen coaching og relasjonsledelse
  • har forståelse for hvordan coachende lederstil kan anvendes på individ-, team- og organisasjonsnivå
  • kan redegjøre for hvordan man hjelper medarbeiderne til å utvikle sitt talent og realisere sine mål i samsvar med dagens krav til empowerment (myndiggjøring) og selvledelse

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bidra til læring på individ-, team- og organisasjonsnivå gjennom praksisarbeid i studiet
  • kan utvikle evne til aktiv lytting, viser åpenhet for andres meninger og følelser, viser omsorg og er i stand til å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.
  • viser evne og vilje til å løse oppgaver i fellesskap basert på gjensidig tillit og respekt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • utviser moralsk og etisk ansvar samt toleranse for menings- og kulturforskjeller
  • har evne til å balansere rollen som coachende leder med andre lederroller
  • viser evne til egenrefleksjon og individuell utvikling av kompetanse i faget

Content and structure

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av tre emner: CORO7100: Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil - 15 studiepoeng CORO7200: Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching - 15 studiepoeng CORO7300: Coaching og relasjonsledelse lærende organisasjoner - 30 studiepoeng

Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomføring av CORO7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å avlegge eksamen på CORO7200, og gjennomført CORO7200 eller tilsvarende er en forutsetning for CORO7300.

Studiet kan tilbys som oppdrag og tilpasses offentlige eller private virksomheter som ledd i kompetanseutvikling. Vektlegging og rekkefølge av temaer tilpasses studentgruppen og dagsaktuelle problemstillinger.

Innholdet i studiet tar utgangspunkt i studentenes arbeidspraksis og den nære sammenhengen mellom praksiserfaringer og relevant teori. Det legges vekt på at teori konkretiseres og utprøves som grunnlag for refleksjon og individuell utvikling av coachingkompetanse, med spesiell vekt på relasjonsledelse. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring er en vesentlig referanseramme for studiet.

Det faglige innholdet er ordnet i temaer. De skal være eksempler, skal konkretisere og være veiledende for å nå målene i emnene. Temaene er formulert slik at de skal gi handlingsrom for den enkelte lærer og kunne tilpasses kompetansen i studentgruppen. Temaene er derfor ikke vektet. Det utarbeides undervisningsplaner for hvert emne.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på studentenes egenutvikling. Arbeidsformene forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen.

Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

  • Undervisning i form av forelesning, dialog, problembasert læring og pedagogiske verksteder
  • Arbeid i grupper
  • Gi og motta coaching og veiledning, individuelt og i gruppe
    • Individuelt arbeid, litteraturstudier og refleksjoner
    • Skriftlige oppgaver i form av logger, prosjektdokumentasjon og refleksjonsnotater
    • Bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr i sammenheng med coaching og veiledning

Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.

Work requirements

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20% må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Other information

  • Godkjent av dekan Dato 27.6-2013
  • Redaksjonelle endringer 09.06.2015
  • Redaksjonelle endringer 13.05.2017