EPN-V2

CORO7200 Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.

Required preliminary courses

CORO7100 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7200

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i ulike modeller for relasjonsledelse og kommunikasjon på gruppe-/teamnivå
  • innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
  • innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
  • kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team

Ferdigheter

Studenten

  • har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og kan planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
  • kan drøfte egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
  • kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder

Content

Deleksamen i to deler som inkluderer:

1. Muntlig prosjektpresentasjon.

2. Utstilling med dokumentasjon.

Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.

Den muntlige delen kan ikke påklages.

Teaching and learning methods

Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante design-, kunst- og håndverksfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om teknikk og materialer innen selvvalgt tema
  • har kunnskap om hvordan å gjennomføre, dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for praktisk-estetisk utforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan avgrense, planlegge, gjennomføre og dokumentere en større praktisk-estetisk undersøkelse.
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre analyser i egen praktisk estetisk undersøkelse og bidra til kunnskapsutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktisk-estetiske undersøkelser

Examiners

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon.