EPN-V2

CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Coaching Management Style
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Forkunnskapskrav

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Læringsutbytte

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

  • Innhold

    • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
    • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
    • Verktøy og strategier i kommunikasjon
    • Relasjonsbygging
    • Etiske aspekter i coaching

  • Arbeids- og undervisningsformer

    • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
    • Lærerrollen
    • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon
    • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon
    • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
    • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
    • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for teknikk og industriell produksjon
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

    Praksis

    Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utarbeide egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 300-400 ord
    2. Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Hver samtale skal være på 15-30 minutter. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved et refleksjonsnotat på 1.200-1.500 ord.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 2.300-2.800 ord.

    Ny og utsatt eksamen

    Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.