Programplaner og emneplaner - Student
CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Coaching Management Style
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.
-
Forkunnskapskrav
Ingen
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
- kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
- grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
- grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd
Ferdigheter
Studenten
- har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
- kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
- kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
- kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
- kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
-
Innhold
- Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
- Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
- Verktøy og strategier i kommunikasjon
- Relasjonsbygging
- Etiske aspekter i coaching
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 300-400 ord
- Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Hver samtale skal være på 15-30 minutter. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved et refleksjonsnotat på 1.200-1.500 ord.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 2.300-2.800 ord.
Ny og utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.