EPN-V2

Coaching og relasjonsledelse Programplan

Engelsk programnavn
Coaching and Relational Leadership
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Dette studiet er utviklet for at ledere i private og offentlige bedrifter, virksomheter og organisasjoner skal gis muligheter til å forbedre sin kommunikative og relasjonelle kompetanse som grunnlag for en coachende lederstil. I studiet legges det vekt på det mellommenneskelige perspektivet i ledelse. Relasjonskompetanse og relasjonsledelse er sentrale elementer. Gjennom hele studiet utfordres studentene til systematisk og grundig refleksjon over sin rolle som leder. Studentenes individuelle kompetanseutvikling forankres i en verdibasert, etisk og praksisnær grunnholdning.

    Coaching handler om å legge til rette for å frigjøre faglig og personlig potensiale hos andre, og bidra til bevegelse fra ord til handling. Ideen er at alle medarbeidere kan myndiggjøre seg selv og drive selvledelse.

    Gjennom studiet legges det vekt på at den coachende leder bidrar til at medarbeidere, team og virksomheter kan videreutvikle sitt talent og realisere sine mål. Den coachende leders rolle er å bidra til å synliggjøre, sette ord på, reflektere over, anerkjenne og utfordre medarbeidernes personlige og faglige utvikling.

    Studentene skal planlegge, gjennomføre, reflektere over og dokumentere faktiske tiltak på arbeidsplassen som bidrar til læring og vekst både som studenter og for dem som ledes. Studentene skal utvikle handlingskompetanse i å anvende strategier og verktøy kjent fra coachingfeltet og ledelsesfeltet. Studiet skal bidra til utvikling av ledere som har en relasjonsorientert og verdibasert lederstrategi og som er i stand til å utvikle og videreutvikle verdibaserte organisasjoner.

    Med dagens krav til økt verdiskaping og stadige omstillinger, vil en coachende leder kunne bidra positivt både til organisasjonsutvikling og til godt arbeidsmiljø ved at medarbeidere verdsettes gjennom å bli sett, tatt på alvor og utfordret.

  • Målgruppe

    Admission

    International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).

    The flowing categories will not be able to apply for the course:

    • Applicants with equivalent or higher language competence
    • Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
    • Students with ordinary admission to OsloMet

    Ranking of qualified applicants

    Qualified applicants will be ranked in the following order:

    • Erasmus+ students and trainees.
    • Exchange students from other exchange programmes.
    • Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
    • Master’s degree programme students.

    Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.

  • Opptakskrav

    See course plan.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har innsikt i grunnleggende teori, metoder, modeller og verktøy innen coaching og relasjonsledelse
    • har forståelse for hvordan coachende lederstil kan anvendes på individ-, team- og organisasjonsnivå
    • kan redegjøre for hvordan man hjelper medarbeiderne til å utvikle sitt talent og realisere sine mål i samsvar med dagens krav til empowerment (myndiggjøring) og selvledelse

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan bidra til læring på individ-, team- og organisasjonsnivå gjennom praksisarbeid i studiet
    • kan utvikle evne til aktiv lytting, viser åpenhet for andres meninger og følelser, viser omsorg og er i stand til å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.
    • viser evne og vilje til å løse oppgaver i fellesskap basert på gjensidig tillit og respekt

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • utviser moralsk og etisk ansvar samt toleranse for menings- og kulturforskjeller
    • har evne til å balansere rollen som coachende leder med andre lederroller
    • viser evne til egenrefleksjon og individuell utvikling av kompetanse i faget
  • Innhold og oppbygging

    Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av tre emner: CORO7100: Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil - 15 studiepoeng CORO7200: Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching - 15 studiepoeng CORO7300: Coaching og relasjonsledelse lærende organisasjoner - 30 studiepoeng

    Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomføring av CORO7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å avlegge eksamen på CORO7200, og gjennomført CORO7200 eller tilsvarende er en forutsetning for CORO7300.

    Studiet kan tilbys som oppdrag og tilpasses offentlige eller private virksomheter som ledd i kompetanseutvikling. Vektlegging og rekkefølge av temaer tilpasses studentgruppen og dagsaktuelle problemstillinger.

    Innholdet i studiet tar utgangspunkt i studentenes arbeidspraksis og den nære sammenhengen mellom praksiserfaringer og relevant teori. Det legges vekt på at teori konkretiseres og utprøves som grunnlag for refleksjon og individuell utvikling av coachingkompetanse, med spesiell vekt på relasjonsledelse. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring er en vesentlig referanseramme for studiet.

    Det faglige innholdet er ordnet i temaer. De skal være eksempler, skal konkretisere og være veiledende for å nå målene i emnene. Temaene er formulert slik at de skal gi handlingsrom for den enkelte lærer og kunne tilpasses kompetansen i studentgruppen. Temaene er derfor ikke vektet. Det utarbeides undervisningsplaner for hvert emne.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på studentenes egenutvikling. Arbeidsformene forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen.

    Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

    • Undervisning i form av forelesning, dialog, problembasert læring og pedagogiske verksteder
    • Arbeid i grupper
    • Gi og motta coaching og veiledning, individuelt og i gruppe
      • Individuelt arbeid, litteraturstudier og refleksjoner
      • Skriftlige oppgaver i form av logger, prosjektdokumentasjon og refleksjonsnotater
      • Bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr i sammenheng med coaching og veiledning

    Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    See course plan.

  • Vurdering og sensur

    See course plan.

  • Øvrig informasjon

    Crash Course in Norwegian Language and Culture (5 ECTS)

    Approved by the Academic Affairs Committee at Faculty of Education and International Studies, December 12, 2019.

    Course plan valid from fall semester 2020.

    Programme Code: NOLAC

    Course code: NOLA6000