EPN-V2

CORO7200 Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Ingen hjelpemidler tillatt.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F.

Learning outcomes

Alle besvarelser vurderes automatisk og kontrolleres av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

Content

  • Coaching som metode i ledelse
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching
  • Gruppen/teamet som læringsarena
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse

Teaching and learning methods

0 stp. overlapp med FYB1200 Anatomi og fysiologi - II.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.