EPN-V2

CORO7300 Coaching and Relational Leadership in Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
  • Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.

Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Required preliminary courses

Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.

På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Learning outcomes

Ingen

Content

  • Lærende organisasjoner
  • Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming
  • Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser
  • Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå
  • Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå
  • Verdier og kultur i lærende organisasjoner, herunder mangfold og kjønnsperspektiver

Teaching and learning methods

Gradert skala A - F

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Assessment

Sentrale temaer vil være:

  • Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
  • Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
  • Setninger og setningsoppbygging
  • Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
  • Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.