Programplaner og emneplaner - Student
CORO7300 Coaching and Relational Leadership in Learning Organisations Course description
- Course name in Norwegian
- Coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner
- Study programme
-
Coaching and Relational Leadership
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
- Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
- Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.
Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Required preliminary courses
Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.
På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Learning outcomes
Ingen
Content
- Lærende organisasjoner
- Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming
- Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser
- Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå
- Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå
- Verdier og kultur i lærende organisasjoner, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
Teaching and learning methods
Gradert skala A - F
Course requirements
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Assessment
Sentrale temaer vil være:
- Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
- Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
- Setninger og setningsoppbygging
- Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
- Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Grading scale
Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.