EPN-V2

CORO7300 Coaching and Relational Leadership in Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal individuelt eller i par forberede/utforme en muntlig tekst (tale/monolog, en verbal duell, intervju, diskusjon eller debatt). Omfang 10 - 15 minutter for individuelt arbeid, 15 - 20 minutter for pararbeid.

Målet er at studentene skal bruke og forstå funksjonen av ulike retoriske virkemidler i muntlig språkbruk, samtalemønstre og kroppsspråk. Videre er målet å oppøve evne til konstruktiv respons på ulike muntlige formidlingsformer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

Required preliminary courses

Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig didaktisk oppgave. Eksamen har oppgitt tema knyttet til hvordan undervisning/veiledning i muntlige ferdigheter gjennomføres i praksis. Omfang: 2000 - 2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

  • Lærende organisasjoner
  • Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming
  • Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser
  • Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå
  • Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå
  • Verdier og kultur i lærende organisasjoner, herunder mangfold og kjønnsperspektiver

Teaching and learning methods

Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:

  1. Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.
  2. I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.
  3. Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Se emnets innledningstekst.

Permitted exam materials and equipment

This course focuses on individuals' and groups' information-related activities at work as well as tools and strategies by organisations to manage their information resources.

The teaching language is in English when there are foreign exchange students present.

Grading scale

No prerequisites.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.