EPN-V2

CORO7100 Basic Competence in Coaching Management Style Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

  • Required preliminary courses

    Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
    • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
    • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
    • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

    Ferdigheter

    Studenten

    • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
    • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
    • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
    • kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
    • kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
  • Content

    5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til avsluttende eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • Assessment

    Muntlig eksamen i gruppe på 3-5 studenter, inntil 30 minutter.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.