Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap Programplan
- Engelsk programnavn
- Master Programme in archival, library and information sciences
- Gjelder fra
- 2017 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag tilbys masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap (120 stp.).
Studiet skal blant annet kvalifisere for
- høyere stillinger innenfor dokumentrelatert virksomhet
- forskning og utviklingsarbeid innenfor dokumentrelaterte emner
- undervisningsstillinger innenfor arkiv, bibliotek- og informasjonsfeltet
- opptak til doktorgradsstudier
Mastergraden oppnås i samsvar med departementets forskrift om krav til mastergrad, § 3.
Fullført og bestått studium gir graden Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Gradens engelske tittel er Master of Library and Information Science.
Målgruppe
The admission requirement is a completed bachelor’s degree or three-year first degree programme in social work, child welfare or social education.
Opptakskrav
After completing the programme, the candidate should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The candidate has
- advanced knowledge and understanding of social science theories of relevance to the child welfare service’s sphere of activity
- in-depth knowledge of the child welfare service’s heterogeneous knowledge base and interdisciplinary perspectives
- in-depth knowledge of different analytical perspectives on professional practice, institutions and social policy interventions
- specialised knowledge of the exercise of discretionary judgement involved in child welfare assessments and decisions
Skills
The candidate can
- analyse and take a critical approach to different sources of knowledge and use them when making decisions in the best interests of the child
- carry out comprehensive care assessments by analysing and assessing the child’s best interests in light of context, relevant theories and methods
- analyse and reflect on the child welfare service’s complex remit and function in society
- carry out professional child welfare work in a metropolitan context
- analyse and assess methodological procedures for exploring the subject area
General competence
The candidate can
- apply research-based knowledge in areas relating to child welfare work
- critically assess social policy measures and the implementation of (new) work models and work methods that affect children and families
- critically assess the opportunities and limitations of research-based knowledge in the field of child welfare
- analyse ethical issues related to research, innovation and development in the field of child welfare
Læringsutbytte
Kandidatene skal etter gjennomført program ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten
- har avanserte kunnskaper innen den delen av bibliotek og informasjonsvitenskap han/hun har valgt å spesialisere seg i
- har omfattende kunnskaper om teorier og tilnærminger innen bibliotek- og informasjonsvitenskap generelt
- har spesialisert kunnskap om forskningsmetoder som brukes i bibliotek og informasjonsvitenskap
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike teorier og metoder på et bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt
Ferdigheter
Kandidaten
- kan formulere problemstilling for et bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt, drive forskning på internasjonalt nivå og kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet
- kan anvende den bibliotek- og informasjonsfaglige kunnskapen hun/han har tilegnet seg på nye problemfelt og i nye kontekster
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra i tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
- kan formidle gjennom anerkjente faglige publikasjonskanaler, og kan formidle til praksisfelt og allmennhet
Innhold og oppbygging
Graden master i bibliotek- og informasjonsvitenskap oppnås etter 2 års heltidsstudium eller 4 års deltidsstudium. Mastergradsstudiet innledes første semester med et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og metode. De påfølgende semestre velger studenten fritt fire emner fra studiets emneportefølje før studiet fullføres med en masteroppgave. Etter søknad kan eksterne emner innpasses. Alle valgfrie emner tilbys innenfor rammen av et normert studieløp på to år, såfremt et tilstrekkelig antall studenter melder seg til det enkelte emne. Det faglige innholdet er inndelt i emnegrupper. Hvert emne avsluttes med avsluttende vurdering. Emnene rullerer mellom vår og høst. Vi gjør oppmerksom på at det kan komme endringer i hvilke valgfrie emner som tilbys.
Studieprogresjon
Normert studierett for masterstudiet er to år for fulltidsstudenter og fire år for deltidsstudenter. Eventuell søknad om utvidet studierett må begrunnes særskilt og blir vurdert individuelt. Les mer om vilkår for studierett/ tap av studierett i forskrift om studier og eksamen ved HiOA.
Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes. Se også under emnet Masteroppgave for nærmere informasjon om organiseringen av arbeidet med masteroppgaven
2. studieår
3. semester
Arbeids- og undervisningsformer
In the fifth semester, students take four weeks of practical training at their own workplace. OsloMet is responsible for organising a placement for students who do not have a workplace, as well as for follow-up of the practical training scheme and approval of practical training establishments, which must be done before the students can begin their practical training.