Programplaner og emneplaner - Student
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk Programplan
- Engelsk programnavn
- Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Innholdet i studiet skal belyses i et internasjonalt perspektiv og yrkesfaglærerutdanning i elektrofag har tilrettelagt for studentutveksling i 3. til 5. semester. For eksempel i yrkesfaglig praksis og/eller pedagogisk praksis.
Målgruppe
I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav som er beskrevet i emneplanene. Arbeidskravene er både knyttet til læringsfellesskapet på samlinger, pedagogisk praksis i skolen og yrkesfaglig praksis i bedrift. Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen undervisning og sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre.
Teknologi og digitale ressurser i programområdet
Gjennom arbeidskrav skal studentene utvikle digital kompetanse i sitt dokumentasjonsarbeid, og utøvelsen av profesjonsfaget. Verktøy som for eksempel blogg, wiki, video, bilder, lyd, apper, digitale kommunikasjonsformer, digitale verktøy og multimodale tekster ønskes i størst mulig grad implementert i arbeidet i studiet. I yrkesfaget ønskes bruk av teknologi og digitale ressurser fra arbeidslivet synliggjort, hvor bruken understøtter utførelsen av sentrale yrkesoppgaver
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Opptakskrav
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer samt forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Utvikling av vurderingskompetanse er en sentral del av studiet og kontinuerlig vurdering er en integrert del av læreprosessen. Vurderingen har som formål å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte, og å gi studentene erfaring i fremtidig vurderingsarbeid som yrkesfaglærere.
Faglærer, praksislærer og medstudenter gir tilbakemelding på arbeid og utvikling gjennom studiet. Studentene skal også vurdere seg selv gjennom loggskriving, refleksjonsnotater og samtaler. På denne måten kan studentene utvikle bevissthet og metodekompetanse om vurderingsarbeid i egen lærerjobb.
Læringsutbytte
Fritak/godskriving av tidligere utdanning
Forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanningen 8-13 trinn § 5 og Universitets og høgskoleloven kapittel 3 regulerer fritak/godskriving av tidligere utdanning. Studenter med f.eks. praktisk pedagogisk utdanning med yrkesdidaktikk kan få fritak for 45 studiepoeng og få tilpasset et toårig heltidsløp ved å gjennomføre manglende arbeidskrav i emne 1000, 1100, 2000 og 2100 i løpet av første år ved å følge delvis første og andre klasse. Emne 3000, 3900 og 3100 følges som ordinært heltidsstudium. Et godt alternativ for disse studentene er å ta studiet over tre år på deltid.
Studenter med formalkompetanse som f.eks. fagskole eller realkompetanse i yrkesfaget kan få innpasset dette i et treårig løp på deltid. Se tabell 1 nedenfor som viser studieprogresjon for studenter med fritak på bakgrunn av praktisk pedagogisk utdanning med yrkesdidaktikk (45 stp. fritak) som deltidsstudent over tre år.
Studenter med bakgrunn fra f. eks. toårig fagskole kan gjennomføre studiet over 2,5 år. Dette forutsetter tilfredsstillende realkompetansevurdering og bearbeidet dokumentasjon for fagskoleutdanning. Se tabell 2 nedenfor som viser tilpasningsmuligheter for studenter med to-årig fagskole.
Det gis ingen emnefritak for studenter på bakgrunn av teknisk utdannelse (Yrkesfaget), da alle emner er tverrfaglige. Likevel vil det kunne være arbeidskrav som helt eller delvis kan godkjennes. Alle tverrfaglige eksamener må gjennomføres. Det anbefales derfor et treårig løp på deltid, der studenten følger en normal heltidsklasse gjennom hele studiet, men vil kunne få lettelser i arbeidsmengden da studenten kan bruke mye av litteratur og kompetanse fra fagskolen som dokumentasjon av arbeidskrav. Studenten må gjennom studiet dokumentere og gjennomføre alle arbeidskrav.
Alle studenter må gjennomføre all pedagogisk og yrkesfaglig praksis som skal være veiledet (til sammen 130 dager praksis). På emne 1000 må studenten beregne å følge de fleste samlinger, da man her legger grunnlaget for hele studieløpet og danner samarbeidsgrupper. Emne 1100 til 3000 følger studenten alle PF samlinger og de samlinger i YF som tiltaksplanen fra emne 1000 tilsier. Emne 3100 og 3900 følges fullt ut.
Skikkethetsvurdering
Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 punkt (6), er det fastsatt forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering innebærer at det foretas en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Yrkesfaglærerutdanningen omfattes av denne ordningen.
Hovedmålet med skikkethetsvurdering er å hindre studenter som utgjør en mulig fare for elevers liv, rettigheter, sikkerhet og psykiske og fysiske helse i å bli lærer. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studietiden av alle studenter. Særskilt skikkethetsvurdering foretas ved begrunnet tvil om en student er skikket for læreryrket. Både faglig personale, praksislærer, medstudenter og administrativt ansatte kan levere begrunnet tvilsmelding.
Arbeids- og undervisningsformer
During the programme, students shall document various coursework requirements linked to the learning outcomes for the programme, the learning community at joint sessions, work between sessions and their own practice in tertiary vocational education. The required coursework is intended to develop the students' ability to reflect on and plan their own learning work and key issues that are relevant to the role of a tertiary vocational teacher. The study programme places great emphasis on the students developing the ability to be active participants in development work in cooperation with others.
The required coursework must be submitted by the stipulated deadlines. The required coursework is assessed as approved/not approved. Required coursework that is not approved can be reworked and submitted for approval twice. In such cases, the student must agree with the lecturer on resubmission of the coursework in question.
Absence for valid reasons documented by e.g. a medical certificate does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who fail to submit/meet a coursework requirement by the deadline due to illness or for other documented valid reasons can be given an extended deadline. A new deadline for meeting the coursework requirements must be agreed with the lecturer in question in each individual case.
Students who do not submit/complete a coursework requirement by the deadline without a documented reason or agreement with the lecturer will not be granted another attempt.
More information about coursework requirements is available in the individual course descriptions.
Requirements made of students during the programme
Students are expected to participate in web-based interaction, complete teaching practice in their own workplace and do the coursework required on the program. Emphasis is placed on a collective learning process achieved through exchanging experiences and reflections all through the study period. Therefore it is expected that students are present in all teaching activities throughout the study-period. In all a minimum attendance of 80 % is required.
Students who, due to illness or another documented valid reason, do not meet to the requirement for participation, shall agree on alternative activity(s) in each individual case with the teacher.
All required coursework must be approved and practical training completed by stipulated deadlines in order to take the exam.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The development of assessment competence is a key part of the programme, and continuous assessment is an integral part of the learning process. The objective of the assessment is to give students feedback on their own development in relation to the programme's objectives, and to give the students experience they can use in the assessment work they will carry out as vocational teachers.
Progress and learning in the programme will be documented and assessed by means of the lecturer’s assessment, feedback from fellow students and self-evaluation. This enables students to develop awareness and methodology competence about assessment work in their own profession as teachers.
More information about the final assessment can be found in the course description.
Rights and obligations in connection with exams
The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit/rescheduled exams.
Examiners
Tutors will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.
Vurdering og sensur
Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 17.01.2022.
Øvrig informasjon
Work Based learning - Pedagogy for Enterprises
Managing and Development of Competences at the Workplace
Bachelornivå
60 studiepoeng/60 ECTS
Deltid
Studieprogramkode: BEPED
Godkjent av Høgskolen i Akershus 25. januar 2005
Sist endring godkjent av prodekan for studier 30. juni 2016
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Gjelder for høst 2018