EPN-V2

Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk Programplan

Engelsk programnavn
Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk er et studium som handler om arbeidsplassen som en arena for læring og kompetanseutvikling, og er rettet mot arbeidsfelt som organisert opplæring, veiledning, personalutvikling, kvalitetssikring og arbeidsledelse. Studiet tar utgangspunkt i at læring er en integrert del av arbeidsprosessen og formålet med studiet er å utvikle handlingskompetanse for pedagogiske oppgaver, funksjoner og utfordringer i offentlig og private virksomheter.

    Studiet retter seg både mot virksomhetens og den enkelte arbeidstakers behov for kompetanseutvikling. Raske endringer i arbeidslivet medfører behov for endret og/eller økt kompetanse. Endringer medfører også behov for gode systemer for kompetanseutvikling i den enkelte virksomhet. Studiet tar hensyn til dette, og gjennom studiet vil studentene arbeide med konkrete pedagogiske og utviklingsrettede oppgaver på arbeidsplassen. Deltakerne vil få kunnskap og ferdigheter i pedagogiske tenkemåter og metoder som egner seg for arbeidslivet (yrkespedagogikk) og gjennomføring av utviklingsprosjekter. Utviklingsfeltet defineres i samarbeid mellom studenten og arbeidsstedet. Dermed ivaretas både studentens og arbeidsstedets interesser og utviklingsbehov. Studentene vil også kunne lære å lede slike utviklingsprosesser på egen arbeidsplass.

    Siktemålet med studiet er å fremme læring i og for arbeid, både i forhold til den dagsaktuelle situasjon og framtidige utfordringer. For å imøtekomme både enkeltpersoner og virksomheter i offentlig og privat sektor er innholdet i studiet fleksibelt, og kan tilpasses de ulike virksomheters behov innenfor rammen av læring i arbeidslivet.

  • Målgruppe

    Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk er et studium for yrkesutøvere som har ansvar for læring og kompetanseutvikling i arbeidslivet. Målgruppen vil være ledere, instruktører, opplæringsansvarlige, tillitsvalgte og medarbeidere i privat og offentlig sektor, bransjeorganisasjoner, opplæringskontor, faglige institusjoner og ressurssentra som driver opplæring og veiledning for tilsatte og lærlinger i bedrifter.

  • Opptakskrav

    Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

    Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

    • fagbrev og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
    • minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid.

    Studiet kan tilbys som kurs uten studiepoeng.

  • Læringsutbytte

    Studiet skal kvalifisere studentene for faglig ledelse av en trafikkskole. Etter gjennomført studium skal de være i stand til å inneha en lederrolle i arbeidet med å legge til rette for en trafikkopplæring på høyt nivå. Faglig leder skal også bidra til å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet for å utvikle egen arbeidsplass som en lærende organisasjon. En faglig leder på en trafikkskole er underlagt Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. (trafikkopplæringsforskriften) (TROF) § 6-15, som setter krav til utvikling, vedlikehold og samkjøring av undervisningsopplegg slik at det harmonerer med gjeldende forskrifter og læreplaner.

    Gjennom utdanningen skal studentene tilegne seg et bredt perspektiv på trafikkopplæringens og trafikkskolenes rolle med tanke på samfunnets mangfold og myndighetenes visjon om null skadde og null drepte i trafikken (0-visjonen). Studentene skal dyktiggjøre seg til å arbeide med både daglig drift, ledelse og kvalitetsutvikling av den faglige og pedagogiske kompetanse ved trafikkskolen. De skal også være i stand til å etablere drifts- og utviklingsplan for egen virksomhet. I tillegg må lederen kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere veiledning av kollegiet, individuelt og i gruppe, slik at forskrifter og læreplaner ivaretas.

  • Innhold og oppbygging

    Målgruppen er trafikklærere med godkjent utdanning som trafikklærer og som ønsker å utvide sin kompetanse til å bli leder av trafikkskole.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø, samtidig som de viser en kritisk-konstruktiv holdning til studieopplegget. I et praktisk-pedagogisk studium er det nær sammenheng mellom hva en arbeider med (innhold) og måten en arbeider på (arbeidsmåter og organiseringsformer). Yrkespedagogisk kunnskap, læringskompetanse, sosial kompetanse og metodekompetanse utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon.

    Prinsippet er at «arbeidsmåtene er pensum», og det anvendes varierte arbeidsmåter med stor grad av egenaktivitet, og gjennom dette kan studentene utvikle erfaringsbasert kunnskap. Hensikten er at de skal kunne mestre og vurdere de forskjellige arbeidsmåtene, ferdighetene og teknikkene og kunne ta dem i bruk i egen pedagogiske virksomhet.

    Den grunnleggende tilnærmingen er systematisk erfaringslæring, det vil si å:

    • gjøre seg bevisst tidligere erfaringer i forbindelse med læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
    • gjøre nye erfaringer med ulike former for pedagogiske tenkemåter, situasjoner, oppgaver og metoder
    • beskrive handlinger, opplevelser og resultater, og analysere disse ut fra ulike perspektiver for å utvikle

      • kunnskap og innsikt om læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
      • bevissthet om egne normer og holdninger til læring, opplæring og ledelse
      • evne til å tilrettelegge og støtte læring og utvikling hos lærlinger og medarbeidere
    • planlegge og prøve ut ny praksis med større bevissthet

    Læring som skjer i tilknytning til praktiske øvelser, oppgaver og prosjektarbeid støttes og suppleres av innledninger, veiledning og oppsummeringer fra lærere, og av studier av litteratur og andre læremidler.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Opptakskrav:

    • Fullført og bestått godkjent trafikklærerutdanning
    • Minimum to års praksis på heltid som trafikklærer

    Deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid etter gjeldende regelverk.

  • Vurdering og sensur

    Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om trafikkskolens økonomiske og administrative drift og faglig leders forpliktelser i forhold til relevante lover og forskrifter
    • har innsikt i faktorer som hemmer og fremmer utvikling i et mangfoldig kollegium
    • har kunnskap om det etiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning av trafikklærere

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning av kollegaer på individ- og gruppenivå
    • kan anvende evaluering og ledelsesteoretiske perspektiver i arbeidet med å utvikle og kvalitetssikre pedagogisk plattform og undervisningsplaner i samarbeid med ansatte
    • kan anvende teknologi i pedagogisk og administrativt arbeid og for å kunne drifte og utvikle en trafikkskole

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan etablere og følge opp en moralsk og etisk ansvarlig arbeidskultur
    • kan nyttiggjøre seg relevant fagstoff og forskning i trafikksikkerhetsarbeidet og for å kunne utvikle en bærekraftig trafikkskole
    • kan holde seg oppdatert på myndighetenes prioriteringer og føringer for trafikkopplæringen
    • har evne til strategisk tenkning og planlegging for drift av trafikkskole i et samfunn med bredt mangfold
  • Øvrig informasjon

    Work Based learning - Pedagogy for Enterprises

    Managing and Development of Competences at the Workplace

    Bachelornivå

    60 studiepoeng/60 ECTS

    Deltid

    Studieprogramkode: BEPED

    Godkjent av Høgskolen i Akershus 25. januar 2005

    Sist endring godkjent av prodekan for studier 30. juni 2016

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for yrkesfaglærerutdanning

    Gjelder for høst 2018