EPN-V2

BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Competence, Planning and Development
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Innhold og læringsaktiviteter er knyttet til analyse av kompetansebehov, organisering av kompetansekartlegging samt planlegging og gjennomføring av opplæring og læringstiltak.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen info

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om metoder for å kartlegge og analysere kompetansebehov
    • kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging og utvikling, gjennomføring og vurdering
    • kunnskap om realkompetansevurdering

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utvikle team ved å lede og delta i gruppeprosesser
    • analysere behov for endret kompetanse og ny læring
    • formulere strategiske og operative mål for kompetanseutvikling
    • planlegge, gjennomføre og vurdere hensiktsmessige læringstiltak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere kompetansebehov og kompetansekrav i virksomheten sett i forhold til nåværende produksjon/tjenesteyting og framtidige utfordringer
    • bruke digitale verktøy i lærings- og utviklingsprosess
  • Innhold

    • Roller og kommunikasjon i ulike typer grupper
    • Kartlegging av medarbeideres kompetanse og læringsbehov på arbeidsplassen
    • Analyse av kompetansebehov og kompetansekrav i bedriften/virksomheten
    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av tiltak for læring og utviklingstiltak
    • Bruk av innovative og kreative metoder og digitale verktøy i lærings- og utviklingsarbeid

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Oppgave 1: Vurdere kompetansebehov og planlegge opplæring i egen virksomhet. Skriftlig dokumentasjon, individuell eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 1000 til 2000 ord.
    • Oppgave 2: Sammenligne og vurdere hvordan Kompetanse, planlegging og utvikling finner sted i ulike virksomheter. Skriftlig gruppeinnlevering. Omfang: 1000 til 3000 ord.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Mappen består av begge arbeidskravene og et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 1500 til 2000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.