Programplaner og emneplaner - Student
BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Competence, Planning and Development
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter er knyttet til analyse av kompetansebehov, organisering av kompetansekartlegging samt planlegging og gjennomføring av opplæring og læringstiltak.
-
Forkunnskapskrav
Ingen info
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om metoder for å kartlegge og analysere kompetansebehov
- kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging og utvikling, gjennomføring og vurdering
- kunnskap om realkompetansevurdering
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle team ved å lede og delta i gruppeprosesser
- analysere behov for endret kompetanse og ny læring
- formulere strategiske og operative mål for kompetanseutvikling
- planlegge, gjennomføre og vurdere hensiktsmessige læringstiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere kompetansebehov og kompetansekrav i virksomheten sett i forhold til nåværende produksjon/tjenesteyting og framtidige utfordringer
- bruke digitale verktøy i lærings- og utviklingsprosess
-
Innhold
- Roller og kommunikasjon i ulike typer grupper
- Kartlegging av medarbeideres kompetanse og læringsbehov på arbeidsplassen
- Analyse av kompetansebehov og kompetansekrav i bedriften/virksomheten
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av tiltak for læring og utviklingstiltak
- Bruk av innovative og kreative metoder og digitale verktøy i lærings- og utviklingsarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Oppgave 1: Vurdere kompetansebehov og planlegge opplæring i egen virksomhet. Skriftlig dokumentasjon, individuell eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 1000 til 2000 ord.
- Oppgave 2: Sammenligne og vurdere hvordan Kompetanse, planlegging og utvikling finner sted i ulike virksomheter. Skriftlig gruppeinnlevering. Omfang: 1000 til 3000 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Mappen består av begge arbeidskravene og et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 1500 til 2000 ord.
Ny/utsatt eksamen
- Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
-
Sensorordning
En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.