EPN-V2

Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises Programme description

Programme name, Norwegian
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

OsloMet – storbyuniversitetet tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) som kvalifiserer for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring dvs. trinn 8-13, på følgende utdanningsprogram i videregående opplæring:

  • Bygg- og anleggsteknikk
  • Elektrofag
  • Frisør-, blomster-, interiør og eksponeringsdesign
  • Helse- og oppvekstfag
  • Håndverk, design og produktutvikling
  • Informasjons-teknologi og medieproduksjon
  • Naturbruk
  • Restaurant- og matfag
  • Salg, service og reiseliv
  • Teknikk og industriell produksjon

Utdanning er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

  • ledelse av undervisning og læringsprosesser
  • pedagogikk og yrkesdidaktikk
  • faglig kompetanse
  • etikk
  • samhandling og kommunikasjon
  • skolen i samfunnet
  • endring, forskning og utvikling

Programplanen er utarbeidet med utgangspunkt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mars 2013 og Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (NRL2019)

Target group

Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk er et studium for yrkesutøvere som har ansvar for læring og kompetanseutvikling i arbeidslivet. Målgruppen vil være ledere, instruktører, opplæringsansvarlige, tillitsvalgte og medarbeidere i privat og offentlig sektor, bransjeorganisasjoner, opplæringskontor, faglige institusjoner og ressurssentra som driver opplæring og veiledning for tilsatte og lærlinger i bedrifter.

Admission requirements

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid.

Studiet kan tilbys som kurs uten studiepoeng.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om ledelse og gjennomføring av kompetanseutvikling
  • kunnskap kompetanseutvikling og analyse av og kompetansebehov
  • innsikt i yrkespedagogiske arbeidsformer, erfaringslæring og livslang læring

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere medarbeideres arbeid og læringsprosess og gi konstruktiv tilbakemelding og veiledning
  • planlegge, gjennomføre og vurdere lærings- og utviklingsarbeid på arbeidsplassen
  • dokumentere utviklingsarbeid knyttet til kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
  • presentere problemstillinger for læring på arbeidsplassen og anvende teori som grunnlag for vurderinger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • være bevisst hvordan egen forståelse, holdninger og verdier kommer til uttrykk i læring på arbeidsplassen

Content and structure

Studiet gjennomføres vanligvis på deltid, med fellessamlinger og studieoppgaver på eget eller annet egent arbeidssted i mellomperiodene. Studiet er nettstøttet. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.

Studiet består av følgende tre emner:

  • BEPE7100 Grunnleggende metodikk for kommunikasjon og opplæring (15 studiepoeng)
  • BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling (15 studiepoeng)
  • BEPE7301 Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet (30 studiepoeng)

BEPE7100: Grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for tilrettelegging av læring på arbeidsplassen. I dette inngår å utvikle ferdigheter i formidling.

BEPE7200: Analyse av virksomheter som lærende organisasjoner, kompetanseutvikling, realkompetansevurdering, samt planlegge og gjennomføre opplæring og læringstiltak.

BEPE7301: Innhold og læringsaktiviteter gjennom hele emnet er knyttet til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, evaluering og presentasjon av et praktisk prosjektarbeid. Prosjektet skal omhandle reelle yrkespedagogiske problemstillinger og utviklingsoppgaver på fortrinnsvis egen arbeidsplass.

Emnene bygger på hverandre, men BEPE7100 0g BEPE 72000 kan tas uavhengig av hverandre. Gjennomført BEPE7200 eller tilsvarende er en forutsetning for BEPE7301.

Hele eller deler av studiet kan planlegges og gjennomføres som oppdrag for offentlige eller private bedrifter og virksomheter. Studiet vil da tilrettelegges ut fra oppdragsgiver behov.

Studiet kan inngå i en fri bachelorgrad.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø, samtidig som de viser en kritisk-konstruktiv holdning til studieopplegget. I et praktisk-pedagogisk studium er det nær sammenheng mellom hva en arbeider med (innhold) og måten en arbeider på (arbeidsmåter og organiseringsformer). Yrkespedagogisk kunnskap, læringskompetanse, sosial kompetanse og metodekompetanse utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon.

Prinsippet er at «arbeidsmåtene er pensum», og det anvendes varierte arbeidsmåter med stor grad av egenaktivitet, og gjennom dette kan studentene utvikle erfaringsbasert kunnskap. Hensikten er at de skal kunne mestre og vurdere de forskjellige arbeidsmåtene, ferdighetene og teknikkene og kunne ta dem i bruk i egen pedagogiske virksomhet.

Den grunnleggende tilnærmingen er systematisk erfaringslæring, det vil si å:

  • gjøre seg bevisst tidligere erfaringer i forbindelse med læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
  • gjøre nye erfaringer med ulike former for pedagogiske tenkemåter, situasjoner, oppgaver og metoder
  • beskrive handlinger, opplevelser og resultater, og analysere disse ut fra ulike perspektiver for å utvikle

    • kunnskap og innsikt om læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
    • bevissthet om egne normer og holdninger til læring, opplæring og ledelse
    • evne til å tilrettelegge og støtte læring og utvikling hos lærlinger og medarbeidere
  • planlegge og prøve ut ny praksis med større bevissthet

Læring som skjer i tilknytning til praktiske øvelser, oppgaver og prosjektarbeid støttes og suppleres av innledninger, veiledning og oppsummeringer fra lærere, og av studier av litteratur og andre læremidler.

Work requirements

Det blir lagt til rette for å inkludere internasjonale perspektiver i studiet ved bl.a. å gi studentene innsikt i internasjonal yrkesopplæring og bruk av engelskspråklig litteratur. Det er mulighet for å jobbe digitalt med studenter på andre utenlandske høgskoler- og universiteter. I tillegg kan det være mulighet for organisert studietur til andre land. Studentene kan også ta deler av praksisopplæringen i utlandet i samsvar med OsloMet – storbyuniversitetets vilkår for godkjenning av studiet.

Assessment

I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav både individuelt og i grupper. Arbeidskravene består av flere deler, og alle delene må være gjennomført for å få arbeidskravet vurdert.

Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes evne til å reflektere over egen undervisning og utvikling samt sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket.

I alle arbeidskrav skal det henvises til relevant litteratur og forskningsartikler samt bruk av APA referansestil.

Studenter som av spesielle årsaker ikke leverer innen fristen, kan få forlenget frist etter avtale med emneansvarlig. Studentene må da selv ta kontakt med emneansvarlig som setter ny frist for innlevering.

Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere en gang. Arbeidskravene må være vurdert til godkjent senest to uker før eksamen for at studentene kan avlegge eksamen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Other information

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Skikkethetsvurdering

Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 punkt (6), er det fastsatt forskrift om skikkethet i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering innebærer at det foretas en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Praktisk-pedagogisk utdanning omfattes av denne ordningen. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i praksisopplæringen.