Programplaner og emneplaner - Student
1-year Study in Information Technology Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i IT
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Programplanen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009 og 15.desember 2011. Programplanen gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning.
Studiet legger vekt på praktisk bruk av informasjonsteknologi og er spesielt rettet mot å gi en introduksjon i webutvikling, utvikling av IT-systemer, og samspillet mellom mennesker og datateknologi. Studiet inneholder både datatekniske og samfunnsvitenskapelige emner, og kvalifiserer for en rekke datarelaterte arbeidsoppgaver i privat og offentlig virksomhet.
Årsstudiet i IT er et 1-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater som har oppnådd 60 studiepoeng vil bli tildelt en karakterutskrift som bekreftelse på gjennomført årsstudium.
Studenter som har fullført årsstudiet i IT kan søke om fritak/innpassing for enkeltemner dersom de senere ønsker å ta en bachelorgrad innen IT.
Target group
Årsstudiet kan fungere som en introduksjon til informasjonsteknologi og anvendt datateknologi, og er godt egnet som et supplement til annen utdanning. Gjennom innsikten i eget fagfelt (økonomi, sykepleie, lærerutdanning m.m.) kombinert med forståelse av teknologien og dens muligheter vil kandidatene kunne bidra til god anvendelse av IT i sitt arbeid.
Admission requirements
Learning outcomes
En kandidat som har fullført årsstudiet i IT har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
• har kunnskap om brukeraspekter ved IT• har grunnleggende kunnskap om prinsipper for universell utforming av IT• har grunnleggende kjennskap til programmeringsteknikker, spesielt for brukergrensesnitt• har kunnskap om nødvendige metoder, verktøy og teknikker for å kunne arbeide systematisk og innovativt • har forståelse av egen rolle som teknolog og informasjonsteknologiens rolle i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten: • kan planlegge, utvikle, teste og evaluere enkle IT-systemer • kan programmere i PHP • kan bruke utvalgte programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer • kan anvende nye idéer og ny kunnskap fra utvikling og forskning til å løse praktiske oppgaver innen informasjonsteknologi
Generell kompetanse
Kandidaten: • kan formidle og vurdere ulike brukergruppers behov for og krav til teknologi, og kan ta beslutninger om valg av løsninger tilpasset ulike behov • kan kommunisere om informasjonsteknologi og dets anvendelser, betydning og konsekvenser til aktuelle grupper • har innsikt i og forståelse for de konsekvensene informasjonsteknologi kan ha for samfunnet, i organisasjoner og for den enkeltes arbeidsmiljø • har grunnleggende kjennskap til samvirket mellom mennesker, teknologi og virksomheter
Teaching and learning methods
No formal requirements over and above the admission requirements.
Internationalisation
After completing this course, the student will have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
On successful completion of the course, the student has knowledge of:
- design flows in microelectronics,
- steady state and transient response of microelectronic building blocks,
- fundamental design metrics used for comparing microelectronic solutions.
Skills
On successful completion of the course, the student can:
- interpret specifications of digital and analog microelectronic circuits and systems,
- analyze microelectronic circuits of medium to high complexity using paper-and-pencil method as well as CAD simulations for robust functionality, performance, power and energy dissipation,
- determine a method for delivering microelectronic circuit design based on specifications,
- provide a microelectronic circuit solution to a mixed-signal electronics problem,
- use CAD tools to design and verify microelectronic circuits and systems,
- consider implications of design and fabrication technologies on the operating characteristics of the microelectronic circuits and systems.
General competence
On successful completion of the course, the student is capable of:
- resolving the functional and electrical characteristics of microelectronic circuits from specifications, whitepapers and datasheets,
- determining a method to analyze the characteristics of original digital and analog circuits in microelectronics,
- designing microelectronic systems using recurring topologies,
- verifying the functionality and performance of microelectronic circuits through standard analysis techniques as well as CAD based simulations.
Work requirements
This course will feature weekly lectures. This will be supplemented by reading and problem solving assignments, which will include design and verification using CAD tools. The project will be carried out in groups of a size suited for the chosen project.
Assessment
The following coursework requirements must have been approved for the student to sit the exam:
- completion of 3 assignments with a submission for each that includes calculations, schematics and simulation-based verification.
- a group project to design and verify microelectronic circuits for a problem related to biomedical engineering applications with a maximum of 2000 word written report and a presentation as a team.
All requirements must be passed to take the written exam.
Other information
Kvalitetssikring
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:• å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling • For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer: • emneevalueringer • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etableringstudium-evaluering-kvalitetssystem