Programplaner og emneplaner - Student
DATA1100 Teknologi og samfunn for programmerere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Society for Programmers
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologiÅrsstudium i IT
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Anbefalte forkunnskaper
None over and above the admission requirements
Læringsutbytte
I andre studieår får studenten en videreføring av kunnskap og forståelse innenfor kunst- og designhistorie og kunstformidling. Kunst- og designhistorie 2 og museumspraksis sees i sammenheng.
Innhold
- Technology design
- Digital citizenship and universal access
- Ethics
- Digital communication
- Digital content
- Information retrieval and assessment
- Software development principles
- Work processes in digital organisations
- Legal issues related to digitalization
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått alle emner og første praksisperiode fra 1. studieår.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de viktigste strømningene i kunst- og designhistorien fra 1900 fram til i dag
- har grundig kunnskap om noen utvalgte hovedverk i kunst- og designhistorien
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til miljø innenfor kunst, arkitektur- og designfeltet
- har kunnskap om teknologiens innvirkning på den visuelle og materielle kulturen
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en selvstendig analyse av verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke faget i tema- og prosjektarbeid
- kan bruke egnet pedagogisk verktøy i visuell og muntlig formidling av kunst- og designhistorie
- kan bruke relevant faglitteratur og relevante faguttrykk i skriftlig og muntlig kommunikasjon med ulike målgrupper
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan vise faglighet i formidling av nyere kunst- og designhistorie til elever på museer og i det offentlige rom
- kan reflektere over kunst- og designhistorie i tverrfaglig arbeid i skolen
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- planlegging og gjennomføring av et formidlings- og verkstedsopplegg for skolebarn i museer. Det skal fremlegges skriftlig undervisningsmateriell som grunnlag for opplegget.
Hjelpemidler ved eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen, over to dager om et selvvalgt verk innenfor oppgitt tema (ca. 1500-1700 ord).
Eksamen kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 5 studiepoeng mot STKD6600, STKD6601, STKD6610 og STKD6611.