EPN-V2

DATA1100 Teknologi og samfunn for programmerere Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology and Society for Programmers
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Årsstudium i IT
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

Anbefalte forkunnskaper

None over and above the admission requirements

Læringsutbytte

I andre studieår får studenten en videreføring av kunnskap og forståelse innenfor kunst- og designhistorie og kunstformidling. Kunst- og designhistorie 2 og museumspraksis sees i sammenheng.

Innhold

  • Technology design
  • Digital citizenship and universal access
  • Ethics
  • Digital communication
  • Digital content
  • Information retrieval and assessment
  • Software development principles
  • Work processes in digital organisations
  • Legal issues related to digitalization

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått alle emner og første praksisperiode fra 1. studieår.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de viktigste strømningene i kunst- og designhistorien fra 1900 fram til i dag
  • har grundig kunnskap om noen utvalgte hovedverk i kunst- og designhistorien
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til miljø innenfor kunst, arkitektur- og designfeltet
  • har kunnskap om teknologiens innvirkning på den visuelle og materielle kulturen
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig analyse av verk innenfor kunst, arkitektur og design
  • kan bruke faget i tema- og prosjektarbeid
  • kan bruke egnet pedagogisk verktøy i visuell og muntlig formidling av kunst- og designhistorie
  • kan bruke relevant faglitteratur og relevante faguttrykk i skriftlig og muntlig kommunikasjon med ulike målgrupper

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan vise faglighet i formidling av nyere kunst- og designhistorie til elever på museer og i det offentlige rom
  • kan reflektere over kunst- og designhistorie i tverrfaglig arbeid i skolen

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • planlegging og gjennomføring av et formidlings- og verkstedsopplegg for skolebarn i museer. Det skal fremlegges skriftlig undervisningsmateriell som grunnlag for opplegget.

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen, over to dager om et selvvalgt verk innenfor oppgitt tema (ca. 1500-1700 ord).

Eksamen kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 5 studiepoeng mot STKD6600, STKD6601, STKD6610 og STKD6611.