EPN-V2

DATA1300 Rapid development with scripting-language Course description

Course name in Norwegian
Hurtig utvikling med scripting-språk
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
1-year Study in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grundig introduksjon til programmering med Python, med gjennomgang av både teoretiske konsepter og praktiske anvendelser. Studentene vil lære programmering for forskjellige formål, inkludert systemautomasjon, dataanalyse, webutvikling og vitenskapelig databehandling.

Recommended preliminary courses

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende konsepter som syntaks, datatyper, kontrollstrukturer, funksjoner og feilhåndtering
  • programmeringsparadigmer og prinsippene for prosedyrisk, funksjonell og objektorientert programmering
  • applikasjonsrammeverk og biblioteker og hvordan disse kan anvendes
  • prinsipper for ren, vedlikeholdbar kode som følger industristandarder, og testdrevet utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • skrive ren og effektiv kode
  • løse problemer ved hjelp av kode, ved å designe algoritmer og implementere løsninger
  • initiere, planlegge og levere komplette programvareprosjekter, fra kravanalyse til implementering og testing
  • håndtere biblioteker og avhengigheter effektivt ved hjelp av verktøy og virtuelle miljøer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke algoritmisk, og bryte ned komplekse problemer i håndterbare deler, gjenkjenne mønstre og utforme algoritmer for å løse dem
  • gjennomføre rask prototyping med raske kodeiterasjoner for å teste ideer og funksjoner effektivt før endelig utvikling

Teaching and learning methods

Øvinger og forelesninger. Studentene forventes å samarbeide i prosjekter for å simulere virkelige programvareutviklingsmiljøer. Det vil være regelmessige quizer, kodingsoppgaver og medstudentvurderinger for tilbakemelding. Forelesningene vil være både fysiske interaktive økter og videoinstruksjoner i korte leksjoner for å forberede studentene på øvinger og mer utfordrende oppgaver.

Course requirements

Tre individuelle obligatoriske oppgaver.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes, kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes danning i et pluralistisk samfunn
  • har inngående kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier
  • har inngående kunnskap om dialogisk undervisning og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
  • har forskningsbasert kunnskap om mobbing og krenkelser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeid med elevers livsmestring i et folkehelseperspektiv
  • kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 5-10 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
  • kan kritisk reflektere over og drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier til å styrke elevens læringsprosess
  • kan identifisere og kritisk analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig og pluralistisk skole på et nasjonalt og internasjonalt nivå