EPN-V2

VSHSO6000 Seksuelle overgrep - Forebygging, avdekking og oppfølging Emneplan

  • Innledning

    Videreutdanning i Seksuelle overgrep - forebygging, avdekking og oppfølging består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

    Emnet vektlegger profesjoners ansvarsroller, samarbeid og samtaleferdigheter med målgruppene barn, ungdom, voksne eller eldre og vil presentere relevante kommunikasjonsmodeller, lovverk og sentrale begreper fra traume- og overgrepsfeltet.

    Formålet med emnet er å gi studentene mer mot, kunnskap og ferdigheter i å arbeide med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep og møte personer som har vært utsatt for dette. Samtaleformer som kan åpne for bedre dialog og ferdigheter i både verbal og nonverbal kommunikasjon vil bli vektlagt for å forebygge, avdekke og følge opp enkeltindivider i alle aldre. Formålet er å sikre at målgruppens rettigheter blir ivaretatt og derigjennom oppnå en bedre fysisk, psykisk og seksuell helse. Sentralt er traumeforståelse, brukerstyring, livsmestring og oppfølging.

    Studentene vil bli introdusert til rammebetingelser, teorier og forskning for å styrke forståelsen for å øke kunnskapen knyttet til seksuell helse. Det finnes mange teorier og metoder for samtaler med overgrepsutsatte. Felles for disse er kontekstforståelse, bygge tillit, struktur i samtalen, stille åpne spørsmål og tåle å stå i vanskelige samtaler. Slik kunnskap etterspørres blant annet i utredningen fra Barnevoldsutvalget Svikt og svik (NOU 2017:12). Innsikt i interseksjonalitet og diskriminering på bakgrunn av kjønn, alder, seksuell orientering, etnisitet, religion og funksjonsnedsettelser er vektlagt.

    Emnet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav. Det danner grunnlag for ytterligere fordypning og kritisk refleksjon over hva som hindrer og fremmer forebygging,;avdekking;og oppfølging av seksuelle overgrep.

    Relevans for arbeidsliv;

    Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.

    Relevans for videre utdanning;

    Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;;

    Kunnskap;

    Studenten kan;

    • redegjøre for risikoutsatte grupper og beskrive senskader og omfang av seksuelle overgrep
    • vurdere ansvarsroller i arbeidet med å forebygge, avdekke og følge opp personer utsatt for overgrep
    • vurdere relevante hjelpetiltak ved forebygging, avdekking og oppfølging ved seksuelle overgrep
    • vise innsikt i forskning om traumesensitiv omsorg
    • beskrive juridiske perspektiver og relevant lovverk ved seksuelle overgrep;;
    • analysere perspektiver for makt og avmakt

    Ferdigheter;;

    Studenten kan;

    • gjennomføre og evaluere simuleringssamtaler for å forebygge og avdekke behov hos utsatte
    • veilede kolleger og andre om det å formulere bekymringsmelding om overgrep og bistå og følge opp en slik melding
    • bidra til å utvikle gode tjenester som ivaretar personer som har vært utsatt for overgrep
    • identifisere myter og bidra til diskusjoner om komplekse temaer knyttet til seksuelle overgrep
    • analysere begrepsbruk, kunnskapsgrunnlag og ulike kommunikasjonsmodeller for å forebygge og avdekke overgrep og å bistå overgrepsutsatte

    Generell kompetanse;;

    Studenten

    • kan samarbeide på tvers av fag- og profesjonsgrenser og ressurssituasjoner innen traume- og overgrepsfeltet i Norge
    • kan gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger, ta beslutninger i yrkesutøvelsen samt kritisk analysere og evaluere egne holdninger og egen praksis
    • har oversikt over hjelpeinstanser i Norge for personer har vært utsatt for vold, krenkelser eller seksuelle overgrep
    • kan kritisk vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egne handlinger
  • Innhold

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

    Selvstudier;

    Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel frivillige selvtester, å se film, løse oppgaver, lese emnets litteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier, gjennomføre relasjonell ferdighetstrening via digitale verktøy (simulering).;

    Digitale læringsressurser;

    Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke fram hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet, fremheve brukerstemmer og formidle relevante problemstillinger.; Samtaleøvelser med simuleringsverktøy vil være sentralt for dette emnet. Emnets litteratur, videoer, case og narrativer danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver individuelt og i grupper.

    Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk og delvis på engelsk.

    Gruppearbeid og individuelt arbeid;

    Det innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Gruppearbeid inkluderer også medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

    Webseminar

    Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

    Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    In their third year, students will work on a bachelor thesis. The work on the bachelor thesis provides the students with experience of systematic project work over time, where professional development and the development of new knowledge in common is key. Philosophy of science and research methodology knowledge and skills are recurrent topics in the work on the bachelor’s thesis.

    In part one, which starts at the beginning of the autumn semester, focus will be on how to plan project work. The student will start by working in-depth with a topic that forms the basis for their bachelor thesis. This takes place by applying for a research or development project available at OsloMet or other partner institutions. Students will be assigned a supervisor who follows the development of the project outline.

    In part two, which concludes the programme, focus will be on completing the project and writing the bachelor’s thesis.

    The bachelor’s thesis must be related to a research and development work in occupational therapy and occupational science.

  • Vurdering og eksamen

    Passed first and second year of the programme or equivalent.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

    Knowledge;

    The student;

    • has broad knowledge of updated national and international research on the topic of the bachelor’s thesis
    • has knowledge of professional development and project work and can use the knowledge in his/her own project;
    • has knowledge of philosophy of science, research ethics and research methods, and is capable of discussing how this impacts the development of knowledge in occupational therapy

    Skills;

    The student is capable of;

    • applying problem-solving and creative strategies in the development of a project outline
    • preparing a research question and a project plan
    • using philosophy of science, research ethics and methods to his/her own bachelor’s degree project
    • applying a relevant scientific method and conducting data collection and analysis
    • preparing an abstract and bachelor’s thesis based on traditions in research dissemination
    • obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work on the topic of the bachelor thesis
    • discussing the bachelor thesis’ topic and results in relation to occupational therapy theory and occupational science
    • discussing, assessing and reflecting on results and factors that have influenced the results’ reliability and validity

    General competence

    The student is capable of;

    • planning and carrying out an occupational therapy development project in cooperation with others under supervision
    • critically reflecting on research ethics issues and guidelines
    • communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project
  • Vurderingsuttrykk

    Work and teaching methods include independent work, project work in groups and seminars. The seminars will focus on philosophy of science and different scientific methods and approaches. Digital learning resources will be made available to students in advance and the time they spend at the university will be used for discussion and group work.

    Project work

    Students work independently in groups and receive supervision in relation to the project work and how to write assignments. In part one, the students are to document a project plan through writing a project outline. In part two, the students are to carry out the project and write the bachelor thesis. The supervision is organised on the basis of the projects the students work on, and takes place partly in larger groups with presentations and discussions with peer feedback, and partly in the individual bachelor groups.

  • Sensorordning

    In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:;

    • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching
    • a written assignment in the form of a project outline for the bachelor thesis, up to 3,000 words. The project description must be written and submitted in groups normally comprising two students.
  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Written bachelor’s thesis in groups normally comprising two students, up to 7,000 words.

    Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the students have the right to submit a reworked version once.