Programplaner og emneplaner - Student
TEK2800 Teknologiledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology Management
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet teknologiledelse har til hensikt å styrke studentenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et introduksjonskurs som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at studentene skal oppnå en grunnleggende forståelse for hva en bedrift er og hvordan den fungerer. Nøkkeltema som vil bli behandlet er ledelse, strategi, økonomi, organisasjon, markedsføring og entreprenørskap.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis innføring i det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Transportsystemet har konsekvenser for alle deler av samfunnet og påvirker miljøet og mennesker i form av luftkvalitet, støy, klimaforandring og trafikkulykker. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det er obligatorisk deltakelse i laboratorieøvelser (NovaPoint Areal eller Focus Arealplanlegging og NovaPoint VA) samt befaringer og studieturer. For de som ikke kan delta på de organiserte studieturer og befaringer vil det bli mulighet for gjennomføring av individuelle studieturer og befaringer i Osloområdet, etter avtale med fagansvarlig
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- To skriftlige delinnleveringer knyttet til prosjektoppgaven.
- Presentasjon av forretningsplan
Vurdering og eksamen
- Skriftlig semesteroppgave, individuell eller i gruppe (teller 40%)
- Individuell skriftlig eksamen på 3 timer (teller 60%)
Begge deler av eksamen (semesteroppgave og individuell skriftlig eksamen) må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Eksamensresultat kan påklages.
Konteeksamen arrangeres kun i tilknytning til vårens eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
- forelesninger
- selvstudium og gruppearbeid (PBL)
- laboratorium - planopptegning og visualisering vha egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende og NovaPoint Veg og NovaPoint VA)
- Det kan bli aktuelt med analyser av vegkryss vha SIDRA Intersection
- obligatoriske mappeinnleveringer (individuelle og gruppeoppgaver)
- det vil bli obligatoriske befaring til boligområder (1 dag)
- det kan bli aktuelt med deltakelse i laboratorieundervisning for modellering og analyser vha. GIS (ATP-modellen)
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- deltakelse i alle obligatoriske befaringer (inntil 4 dager)
- deltakelse i labundervisning i programvare (Fokus Areal eller NovaPoint Areal, NovaPoint VA evt. GIS) (10 timer)
Sensorordning
1) Individuell muntlig eksamen (50%).
2) Mappevurdering med følgende mappekrav (50%).
Fire skriftlige innleveringer:
- Del 1: Reguleringsplan
- Del 2: Rapporter fra studieturer og befaringer.
- Del 3: Øvingsoppgaver i transportplanlegging.
- Del 4: Individuell fordypningsrapport
Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler av mappeeksamen må være bestått for at mappen som helhet skal vurderes til bestått.
Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.
Eksamensdel 1 kan ikke påklages, eksamensdel 2 kan påklages.
Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres del 1 som muntlig eksamen. For del 2 kan en forbedret versjon av mappen leveres.
Emneoverlapp
1) Ingen
2) Alle