EPN-V2

SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan

  • Innledning

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

    Kunnskap:

    • forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
    • gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
    • gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon
    • forklare den valgte tekniske arkitektur og diskutere fordeler og ulemper med den

    Ferdigheter:

    • lage prosjekt- og arbeidsplaner
    • sette opp utviklings- og test miljøer
    • utvikle og teste store dataprogrammer i grupper
    • evaluere, analysere eller utvikle brukergrensesnitt
    • installere produksjonsversjon av systemet
    • sette opp sluttdokumentasjon for prosjektet inneholdende både prosess-, produkt og brukerdokumentasjon

    Generell kompetanse:

    • samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon
    • anvende kunnskap og resultater fra forskning
    • kommunisere faglig både muntlig og skriftlig
    • finne og vurdere kritisk relevant litteratur
    • vurdere etiske- eller personvernhensyn i prosjektene
  • Forkunnskapskrav

    Prosjektveiledning. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelsen er normalt 3 til 4 studenter. Studentene skal utføre et prosjekt tilsvarende emnets omfang fortrinnsvis hos en ekstern oppdragsgiver. Utfyllende informasjon samt frister for de ulike fasene i prosjektarbeidet vil framgå av emnets webside og av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart.;Utvalgte;workshops og seminarer.;

  • Læringsutbytte

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • En poster med bakgrunn, metode og resultater så langt fra prosjektoppgaven. Posteren vil bli presentert ved IT-Expo. Ved behov, kan det åpnes opp for å gjøre mindre endringer i forkant av IT-Expo.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektarbeid i gruppe (3-4 studenter).

    Prosjektarbeidet deles opp i de fire delene produkt/resultat, prosess, dokumentasjon og presentasjon. Sluttkarakteren blir gitt på grunnlag av en totalvurdering der de fire delene inngår.

    Rapportdelen av eksamensresultat kan påklages. Dersom karakteren endres som resultat av ny vurdering, må ny presentasjon;gjennomføres. Presentasjonsdelen av eksamen kan ikke påklages.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    To sensorer (én intern og én ekstern).

  • Vurderingsuttrykk

    Emnet er ekvivalent (overlapper 20 studiepoeng) med: HO912A.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Emneansvarlig Randi Wærdahl

    Co-emneansvarlig Oddbjørg Skjær-Ulvik