EPN-V2

SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative research methods and designs
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

Emnet dekker introduksjon og øvelser i ulike metoder som brukes i produksjon av et empirisk materiale, samt bruk av foreliggende materiale som kan gjøres til gjenstand for kvalitativ analyse. Videre omfatter emnet bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale. Emnet gir også innblikk i ulike analyseperspektiver, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter fra kvalitative studier.

Forkunnskapskrav

Forelesninger og selvstudier.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studentene har

  • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign 
  • avansert kunnskap om ulike intervjumetoder som livsformsintervjuer, livsløpsintervjuer og fotostyrte intervjuer, og god kjennskap til andre typer empirisk materiale 
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitative tradisjoner 
  • avansert kunnskap om formidling av resultater
  • inngående kunnskap om bruk av teori i kvalitativ analyse 

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design og lage prosjektskisser basert på dette
  • gjennomføre forskningsintervjuer
  • analysere et intervjumateriale og anvende teori som verktøy i analysen
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål 

Generell kompetanse

Studentene

  • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk 
  • kan planlegge og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan gripe inn i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter 

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Studenten må delta i minst tre praktiske øvelser med sin arbeidsgruppe, og det forventes at alle deltar i diskusjoner om og refleksjoner rundt øvelsene i sin gruppe. Arbeidskravet består av en metoderefleksjon, gjerne med eksempler fra gruppens arbeid. Arbeidsgruppen leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig/digital presentasjon i den siste uken av emnet. 

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen eller fraværende student fra å gå opp til eksamen. 

Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.

Vurdering og eksamen

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Vurderingsuttrykk

Inger Lucia Søjbjerg

Sensorordning

BARN6000 og MBARN5000 er 100% overlappende.

Emneansvarlig

Emneansvarlig Randi Wærdahl

Co-emneansvarlig Oddbjørg Skjær-Ulvik