EPN-V2

SFF4000 Samfunnsvitenskapelige teorier for sosialfag Emneplan

  • Innledning

    Dette emnet tar utgangspunkt i sosiale teorier som utfordrer de umiddelbare og gjengse måtene å forstå menneskers handlinger og sosiale situasjoner på. Emnet fokuserer spesielt på "personen i situasjonen", som er en sentral definisjon i sosialt arbeids teori. Hva innebærer denne komplekse setningen? Hvor fri vilje har en person? Hvor mye betyr den strukturelle konteksten? Hva ligger i begrepet "sosial"? Emnet reflekterer over disse spørsmålene ved hjelp av mange ulike samfunnsfaglige teorier. Studentene skal i løpet av emnet tilegne seg kunnskap om og forståelse av ulike bidrag fra klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori som har særlig relevans for de ulike studieretningene i masterprogrammet i sosialfag.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studentene har

    • inngående kunnskap om ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori
    • kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver gir ulik forståelse av sosiale fenomener
    • fordypet innsikt i teoretiske begreper som samfunn, individ, makt og stat

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • analysere og drøfte sosiale fenomener i lys av samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
    • anvende perspektiver og teoretiske begreper om samfunnet i egne faglige arbeider
    • anvende både primær- og sekundærlitteratur innen emnet

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • tenke kritisk på kunnskap som produseres
    • forstå hvilken rolle ulike ideologier kan ha på spesifikke kunnskapsfelt
    • gjenkjenne ulike samfunnsteorier og forstå hvordan de problematiserer sosiale fenomener på ulike måter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og frivillige kollokvier. Det anbefales at studentene deltar i kollokvium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er individuell seks-timers skriftlig skoleeksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.;

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;