EPN-V2

SFF4000 Samfunnsvitenskapelige teorier for sosialfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories of Social Science
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandling
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individnivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører. Endringsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring endringsarbeid, i tillegg til selv å initiere endringstiltak.

Forkunnskapskrav

Knowledge

The candidate

  • can explain the basics of the field of mechatronics, with a particular focus on sensors and actuators
  • can describe common methods in the mechatronics field, including how to obtain and process data from sensors, driver and control actuators
  • can identify basic sustainability, safety, and ethics issues often encountered while working on mechatronics systems
  • is familiar with the structure and composition of typical general scientific articles and reports in the field
  • can recognize the writing styles used in research papers and reports, and can apply this knowledge to report data obtained
  • can identify ethical issues typically encountered in research, like the correct use of references
  • can use electronic reference tools and recognize different reference styles

Skills:

The candidate

  • can find, analyze, deal critically with, and compare different sources of information to select appropriate sensors and actuators
  • can design mechatronic systems in which sensors and actuators are connected to a microprocessor-based system
  • can process sensor data, control actuators and implement basic control and automation algorithms in a simple mechatronic system using Python programming
  • can apply common methods in the field wo work independently on practical and theoretical problems
  • can apply relevant resources to clarify and find solutions to ethical, safety and sustainability issues in mechatronics
  • can find peer reviewed scientific literature in literature databases.

General competence:

The candidate

  • can conduct an independent mechatronics project from the planning stage to finished prototype testing
  • can communicate the work and can master language and terminology of the mechatronic field
  • can contribute to new thinking and innovation processes, with focus on sustainability and ethics.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
  • bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
  • oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
  • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
  • anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
  • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:

  • Forelesninger
  • Arbeid i læringsgrupper
  • Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
  • Arbeid med kasusoppgaver
  • Studentfremlegg

Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav 1:

Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart. Omfang 500 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2:

Individuelt refleksjonsnotat, omfang 1500 ord +/- 10 %.Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og eksamen

The exam consist of three parts, both parts must be passed:

1. Four individual laboratory reports (each 5-10 pages long) (this part counts 60 %)

2. Individual essay including a literature review and plans for a research project (10-15 pages long) (this parts counts 20%).

3. Oral examination (20 minutes) (this part counts 20%).

Part 1 and 2 of the exam can be appealed, part 3 of the exam cannot be appealed.

New/postponed exam:

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert karakter A - F

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

  • rådgivningsteorier og modeller
  • utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
  • etikk i rådgivningsarbeid
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid