Programplaner og emneplaner - Student
SFF4000 Samfunnsvitenskapelige teorier for sosialfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories of Social Science
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individnivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører. Endringsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring endringsarbeid, i tillegg til selv å initiere endringstiltak.
Forkunnskapskrav
Knowledge
The candidate
- can explain the basics of the field of mechatronics, with a particular focus on sensors and actuators
- can describe common methods in the mechatronics field, including how to obtain and process data from sensors, driver and control actuators
- can identify basic sustainability, safety, and ethics issues often encountered while working on mechatronics systems
- is familiar with the structure and composition of typical general scientific articles and reports in the field
- can recognize the writing styles used in research papers and reports, and can apply this knowledge to report data obtained
- can identify ethical issues typically encountered in research, like the correct use of references
- can use electronic reference tools and recognize different reference styles
Skills:
The candidate
- can find, analyze, deal critically with, and compare different sources of information to select appropriate sensors and actuators
- can design mechatronic systems in which sensors and actuators are connected to a microprocessor-based system
- can process sensor data, control actuators and implement basic control and automation algorithms in a simple mechatronic system using Python programming
- can apply common methods in the field wo work independently on practical and theoretical problems
- can apply relevant resources to clarify and find solutions to ethical, safety and sustainability issues in mechatronics
- can find peer reviewed scientific literature in literature databases.
General competence:
The candidate
- can conduct an independent mechatronics project from the planning stage to finished prototype testing
- can communicate the work and can master language and terminology of the mechatronic field
- can contribute to new thinking and innovation processes, with focus on sustainability and ethics.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
- oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
- bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
- kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:
- Forelesninger
- Arbeid i læringsgrupper
- Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
- Arbeid med kasusoppgaver
- Studentfremlegg
Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1:
Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart. Omfang 500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2:
Individuelt refleksjonsnotat, omfang 1500 ord +/- 10 %.Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
The exam consist of three parts, both parts must be passed:
1. Four individual laboratory reports (each 5-10 pages long) (this part counts 60 %)
2. Individual essay including a literature review and plans for a research project (10-15 pages long) (this parts counts 20%).
3. Oral examination (20 minutes) (this part counts 20%).
Part 1 and 2 of the exam can be appealed, part 3 of the exam cannot be appealed.
New/postponed exam:
In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert karakter A - F
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Sensorordning
- rådgivningsteorier og modeller
- utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
- etikk i rådgivningsarbeid
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid