Programplaner og emneplaner - Student
SBV4300 Kunnskapsperspektiver i barnevern Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge perspectives in child welfarework
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er videre et normativt virksomhetsfelt, noe som krever kritisk refleksjon fra profesjonsutøverne. I emnet belyses barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og etablerte forståelsesformer, og ulike perspektiver på barnevernrelevante fenomener presenteres. Ulike forståelser av kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og barn og familiers erfaringer og ønsker diskuteres. Videre analyseres utfordringer praksisfeltet og den enkelte profesjonsutøver står overfor når ny forskning eller nye metoder eller tiltak skal omsettes/anvendes i praksis. Emnet presenterer ulike perspektiver på barns utvikling. Barnekonstruksjoner som rommer barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser vil bli særlig belyst.
Teoretiske perspektiver og normative forestillinger gir retning til hva vi kan se og hva vi ser etter. Læringsformene skal bidra til at studentene trenes i analytiske ferdigheter for å forstå barnevernets yrkesutøvelse i lys av makt og den samfunnsmessige sammenhengen barnevernet inngår i.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- har inngående kunnskap om sentrale kunnskapsdiskurser i barnevern og andre velferdsfelt, og om ulike kriterier for kunnskapsbasert praksis og
- har avansert kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag, tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid, og forståelse for relevansen av teoretisk perspektiv for profesjonell praksis
- har inngående kunnskap om teoretiske forståelser av barn og barndom, kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser
- har avansert kunnskap om barns rett til deltakelse og beskyttelse, og betydningen av barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
- har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barns utvikling
- har spesialisert kunnskap og innsikt i forskning om omsorgsvurderinger, og betydningen av en helhetlig forståelse av barn og foreldre
- har avansert kunnskap om hvordan omsorgssvikt og overgrep oppstår og kommer til uttrykk på forskjellige måter hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på familiearbeid og miljøterapi i og utenfor institusjon
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag for å fatte beslutninger og utforme tiltak til barnets beste
- analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer av barn og barns problemer
- forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av aktuelle teorier og metoder
- samarbeide med barn og foreldre og andre tjenester ved innhenting av informasjon og vurdering av tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskap og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og til allmennheten
- forholde seg kritisk og analytisk til eksplisitt og implisitt teori, tiltak og metoder i barnevernets praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, herunder vilkår for tvangstiltak og om samværsrett
- avansert kunnskap om barns rett til medvirkning og om barnets beste som rettsprinsipp
- avansert kunnskap om barns rettigheter i institusjon og grensene for bruk av tvang
- avansert kunnskap om grunnleggende rettssikkerhetskrav til saksbehandling og beslutningsprosess, herunder kravet til forsvarlighet og dokumentasjon i utrednings- og tiltaksarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til barnevernets makt og egen profesjonsutøvelse
- redegjøre skriftlig og muntlig for barnevernsfaglige og juridiske vurderinger og beslutninger, samt dokumentere og begrunne disse i henhold til rettslige krav
- anvende juridisk metode ved vurderinger og beslutninger for å sikre barns og foreldres rettigheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk over barnevernets samfunnsmandat i lys av menneskerettighetene
- bruke juridisk kunnskap og ferdigheter for å ivareta barns og foreldres rettigheter i barnevernet
- identifisere og analysere risikoområder i egen virksomhet og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete oppgaver, i tillegg til forelesninger.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10 %).
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å bruke juridisk metode og argumentasjon, herunder å drøfte rettslige problemstillinger, og redegjøre for vurderinger og beslutninger.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Lovdata Pro
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Opptakskrav: bachelor i barnevern