EPN-V2

SBV4200 Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid Emneplan

  • Innledning

    Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid tar utgangspunkt i analyser av sentrale rettslige problemstillinger som oppstår i barnevernfaglig arbeid. Det er fokus på juridisk metode for løsning av rettslige spørsmål for å komme frem til hva som er gjeldende rett på et område. Studentene vil få innblikk i rettsvitenskapelig metode, og innsikt i hvordan man kan argumentere rettspolitisk.

    Undervisningsspråket er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om hva det kan bygges på i en rettslig argumentasjon 
    • inngående kunnskap om hvordan man resonerer når man tar stilling til hva som er gjeldende rett 
    • inngående kunnskap om hvilke momenter som er rettslig relevante og hvilken vekt de ulike momentene har i en juridisk argumentasjon  
    • inngående kunnskap om rettsvitenskapens normative grunnlag og hvordan denne skiller seg fra andre samfunnsvitenskaper 
    • inngående kunnskap om sentrale problemstillinger på barnevernfeltet  

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende juridisk metode for å løse rettslige problemstillinger på barnevernfeltet  
    • foreta forsvarlig juridisk rettsanvendelse  
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende rettslige kilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer 
    • kan kritisk analysere rettslig regulering av barnevernets mandat og myndighetsutøvelse

    Generell kompetanse 

    Studenten kan

    • analysere rettslige problemstillinger  
    • kritisk reflektere over rettspolitiske spørsmål på barnevernfeltet 
    • kritisk reflektere over rettsliggjøringsprosesser som ikke er til beste for utsatte barn og unge og deres familier 
    • bidra til nytenking rundt rettslig regulering på barnevernfeltet  

     

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete praktiske oppgaver og domsanalyser.  

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Arbeidskrav 1: En skriftlig oppgave som skal ha et omfang på 1000 ord (+/- 10 %).

    Hensikten med arbeidskravet er å trene i å skrive juridiske tekster.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en nasjonal deleksamen i juss arrangert av NOKUT. Eksamensformen er individuell skoleeksamen på 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt: Lovdata Pro.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes et nasjonalt sensorkorps til sensurering av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Merete Havre